Eppo Bruins krijgt als minister dossier NPO; demissionair D66-staatssecretaris waarschuwt

Demissionair D66-staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk waarschuwt de Tweede Kamer in haar laatste brief over de NPO om de huidige concessie niet tot 1 januari 2028 te verlengen, maar het liefst tot 1 januari 2029. Volgens haar zou er met 1 jaar verlenging te weinig tijd zijn om een fundamentele hervorming te organiseren. Een meerderheid van de Tweede Kamer gaf via een motie aan de huidige concessie met een jaar tot 1 januari 2028 te willen verlengen en niet zoals de demissionaire regering wilde tot 1 januari 2029.

De huidige concessie loopt op 1 januari 2027 af, en men wil de NPO hervormen voor het afgeven van een reguliere concessie. De demissionaire regering en een meerderheid van de Tweede Kamer steggelen nu over hoelang die periode moet duren. De D66-politica stelt wel dat het aan haar opvolger is om hier beslissingen over te nemen.

Portefeuille Bruins

Eppo Bruins, zal namens NSC de portefeuille  Cultuur & Media overnemen van de demissionair staatssecretaris. Hij was voorheen lid van de ChristenUnie. Met de aankomende regering wordt daarmee ook de positie van media (opnieuw) gepromoveerd tot op het niveau van de minister. Fleur Graper van Koolwijk was namens D66 sinds 12 januari 2024 demissionair staatssecretaris en loste D66'er Steven van Weynberg af, die van 6 december  2023 staatssecretaris was maar per januari demissionair minister van Financiën werd. Van 10 januari 2022 tot 6 december 2023 was Gunay Uslu (demissionair) staatssecretaris Cultuur & Media namens D66.

Foto: Christenunie/Ruben Timman

www.rijksoverheid.nl

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

[DutchMedia Podcast] over r/tv omzetten, verkiezingen en internettarieven

05-09-2025 | 10:37:11
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.