
Effectieve display advertising: 7 trends onder autozoekers
[Grow by DPG Media] Iris Tullenaar over het optimaliseren van display advertising met actuele autozoektrends
Display advertising is een uiterst krachtig middel om autokopers te bereiken. Of ze nu net beginnen met oriënteren, verschillende opties vergelijken of klaar zijn om een beslissing te nemen: goed getimede advertenties kunnen precies op het juiste moment een doorslaggevende rol spelen. Het succes van deze campagnes hangt echter sterk af van de mate waarin ze inspelen op de behoeften en interesses van de doelgroep. Met het verkrijgen van inzicht in belangrijke markttrends en het zoekgedrag van Nederlandse autokopers kun je jouw campagnes optimaliseren en meer rendement behalen. Iris Tullenaar, automotive expert B2B-markt, vertelt meer in dit artikel van Grow van DPG Media.
Maak gebruik van markttrends
De meest effectieve manier om resultaten te bereiken, is je campagnes afstemmen op markttrends. Automotive MediaVentions, gedeeltelijk onderdeel van DPG Media en moederbedrijf van onder andere Gaspedaal.nl en AutoTrack, kent de Nederlandse autozoeker als geen ander en publiceert maandelijks een marktrapport waarin verschillende trends over zoekgedrag in de markt worden uitgelicht. Deze trends geven jou inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van occasions, zowel nationaal als regionaal. We lichten er enkele uit.
Verschil tussen zoek- en vraagprijs
Bezoekers hebben een budget in hun hoofd en verkopers willen een bepaalde prijs ontvangen voor een auto. Wij verzamelen deze gegevens en tonen maandelijks wat het verschil tussen deze twee gemiddelden is in onze Vraag/Aanbod-indicator. Daaruit blijkt dat de koper standaard minder wil uitgeven dan de verkoper wil ontvangen. Maar de grootte van dit verschil fluctueert sterk. Bovendien zijn de regionale verschillen groot. Zo is het budget in Drenthe en Utrecht gemiddeld ongeveer 20.000 euro, het dubbele van dat in Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland.
Zoekprijsontwikkelingen
Maandelijks houden we bij wat autozoekers gemiddeld aan budget reserveren voor auto’s met verschillende soorten aandrijvingen (benzine, diesel, hybride en elektrisch) en carrosserieën (hatchback, stationwagen, MPV, SUV en sedan). Opvallend hieraan is dat wat veel gezocht wordt, niet altijd ook met een ruim budget gezocht wordt.
Meest gezochte merken
Volkswagen is standaard de publiekslieveling en ook Audi en BMW scoren steevast hoog onder autozoekers. Toyota volgde in de regel op plek vier, maar onlangs is daar verandering in gekomen. Het Japanse merk staat inmiddels op de tweede plaats.
Meest gezochte modellen
In de top 10 van meest gezochte modellen zit vaak veel beweging. Bovenin staan de vaste gasten, maar ook die wisselen soms van plek. Zo werd de Volkswagen Golf van de troon gestoten door de Polo en zagen we in maart 2025 ineens nog een Volkswagen in de top 3: de Tiguan.
Meest gezochte tellerstanden
Wat mag een auto maximaal gereden hebben? De tien populairste maximale tellerstanden zetten wij per maand op een rij. Dat de ton steevast bovenaan staat, is vast geen verrassing. Maar wist je ook dat tot januari 2024 tienduizend kilometer in de top 3 stond? En dat deze tellerstand sinds een aantal maanden niet eens meer in de top 10 te vinden is?
Meest gezochte kleuren
Inmiddels weten we dat je met een witte niet meer blijft zitten – integendeel. Wel zien we dat de gezochte kleuren sterk kunnen verschillen van maand tot maand. De ene periode is blauw in trek, terwijl de andere keer rood een opmars maakt. In ons marktrapport brengen we maandelijks een top 10 uit waarin we de meest gezochte kleuren op een rijtje zetten. Een goede top 10 om in de gaten te houden en je display advertising op af te stemmen.
Meest gezochte carrosserieën
Lang was de stationwagen landelijk de populairste carrosserie op onze platformen, terwijl de SUV al geruime tijd de best verkochte was. Dat is inmiddels veranderd: de SUV staat sinds februari dit jaar aan kop. Verder zien we natuurlijk de invloed van het weer: meer zon betekent meer kopers die zoeken naar cabrio’s en campers. Regionaal zijn hierin eveneens interessante verschillen te zien. Zo willen autokopers in Flevoland en Limburg liever een hatchback dan een stationwagen, terwijl dat in de rest van het land andersom is.
Door bovenstaande inzichten en tips te gebruiken, haal je meer uit display advertising en bereik je nog meer potentiële autokopers. Als je slim gebruikmaakt van de tools die jou inzicht geven in trends en prestaties, weet jij waar jouw kansen liggen en kun jij ze zo goed mogelijk benutten. Benieuwd naar de ontwikkeling van deze trends rondom het zoekgedrag van autokopers over een langere tijd? Bekijk hier de marktrapporten van Automotive MediaVentions.
Bereik jouw doelgroep op het juiste moment
Uit de ruim twaalf miljoen sessies per maand op onze platformen – Gaspedaal.nl, AutoTrack.nl en Autowereld.nl – blijkt wel hoeveel verschillende behoeften er zijn en in welke stadia van het aankooptraject potentiële kopers kunnen zitten.
Op Gaspedaal.nl weet de gemiddelde bezoeker precies wat hij wil. Hij heeft zich goed ingelezen en zoekt gericht naar de auto’s die aan zijn wensen voldoen. Wij helpen hem door een zo groot mogelijk aanbod te tonen en tools te bieden om auto’s te vergelijken. De bezoeker van AutoTrack is compleet anders. Die is gemiddeld veel minder goed geïnformeerd en op zoek naar bevestiging in zijn keuze. Hij staat open voor tips en suggesties die hem helpen in zijn zoektocht.
Op deze manier heb jij verschillende mogelijkheden om maximale impact te maken met je merk en aanbod. Door op het juiste platform op het juiste moment de juiste boodschap te tonen, haal jij het maximale uit display advertising.
Blijf op de hoogte van de laatste media- en marketingtrends
Meld je aan voor de nieuwsbrief van DPG Media en blijf op de hoogte van de nieuwste media- en marketingtrends. Ontvang waardevolle inzichten over jouw branche en doelgroep en krijg als eerste het laatste nieuws van DPG Media, zoals productintroducties, nieuws vanuit de merken en speciale acties.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower
Het einde van Googles Privacy Sandbox
Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg
Branded content DPG Media: positief effect op imago Volvo
Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen