Dutch PR Awards 2025 - Pensioen Lotto Trekkingmachine

Nederlandse Loterij: Lotto Trekkingmachine met pensioen na 50 jaar trouwe dienst

Naam Case: Lotto Trekkingmachine met pensioen na 50 jaar trouwe dienst | Inzender: NewsLab | Categorie: FMCG

Kunnen jullie NewsLab introduceren?

NewsLab is een full service PR bureau: van planning tot aan executie. Ons team bestaat uit ervaren (senior) adviseurs en jong PR-talent, een mooie mix van mensen met uiteenlopende interesses en vaardigheden in strategie, creatie, copy, paid PR, mediarelaties en events. Wat ons bindt, is de nieuwsgierigheid naar onze klanten, hun markt, ons vakgebied en nieuws.

Onze professionals hebben een ruime ervaring in de sectoren food & drinks, fintech, lifestyle, retail, FMCG, travel, (consumer) tech, fashion, beauty, interieur en entertainment. Binnen deze werelden vertellen we de verhalen van klanten via verschillende kanalen, zoals via onze mediacontacten, via samenwerkingsvormen met influencers, via videoproducties of (branded) content marketing.

Wie was de opdrachtgever?

Nederlandse Loterij - Lotto.

De briefing en de doelstellingen

De Lottoballen rollen voor het eerst op zondag 1 september 1974 tijdens de allereerste Lotto-trekking. 50 jaar later is het tijd om afscheid te nemen. Na 50 jaar trouwe dienst zonder ziektedagen of verlof, gaat de machine met pensioen. Reden genoeg voor Lotto om de machine waardig uit te zwaaien, op weg naar een plek om van het pensioen te genieten.

De vraag vanuit Nederlandse Loterij was: Ontwikkel een PR aanpak rondom het afscheid van de Lotto machine en koppel dit wanneer relevant aan het jubileum van Lotto. Met als haakje de plek die Lotto inneemt in de vaderlandse televisie geschiedenis. Doelstelling was om zo veel mogelijk positieve media-aandacht te genereren voor het merk en de verbintenis en sympathie voor Lotto te versterken.

Inzichten en strategie

Een trekkingsmachine of reguliere trekking van een spelmerk wordt door media normaal gesproken als commercieel en dus niet redactioneel interessant gezien. Echter maakt de iconische Lotto-trekkingsmachine bij veel Nederlanders dierbare herinneringen los. Zo kent de Lotto-trekking een rijke historie die onlosmakelijk is verbonden met onze vaderlandse tv-geschiedenis. In de jaren na de introductie van de Lotto zat Nederland massaal voor de buis om naar de balletjes te kijken die uit een koker rolden. In talloze huiskamers werd het een sport om te raden welk nummer er als volgende uit zou rollen.

Het begrip reservegetal was geboren en de beroemde kreet ‘Alle ballen verzamelen!’ klonk elke zondagavond in miljoenen huiskamers. In de beginjaren was de Lotto-trekking onderdeel van Studio Sport, jaren later werden er complete spelshows - waaronder de roemruchte Willem Ruis Lotto Show - rond de trekking gemaakt. Allemaal invalshoeken voor een redactioneel verhaal. We kozen ervoor deze historische momenten centraal te zetten in de PR-aanpak. Zochten en vonden een relevante plek waar de Lotto-trekkingsmachine zijn oude dag kon slijten. Een plek die bovendien waarde toevoegt aan het PR-verhaal. Daarnaast betrokken we oude Lotto-gezichten van toen bij de pensionering van de machine. We kozen voor een gefaseerde PR-strategie waarbij we zowel de laatste trekking met de oude machine als de onthulling op de nieuwe locatie aangrepen voor extra media-aandacht.

De case

Naast een basis PR-aanpak gericht op het nostalgische karakter van ’50 jaar Lotto’ en haar rijke tv-geschiedenis - waaraan de Lotto Trekkingmachine onlosmakelijk verbonden is - is gekozen voor Beeld & Geluid als passende ‘oudedagsbestemming’ om het verhaal te versterken en in te kleuren. Dit is gecombineerd met een media-aanpak waarin media werd uitgenodigd aanwezig te zijn bij de laatste trekking met de oude machine, en werden de historische mijlpalen van Lotto en bijzondere anekdotes over de trekkingmachine via een persbericht en een factsheet met de media gedeeld. Gevolgd door een drukbezocht persmoment tijdens de feestelijke overdracht van de machine aan Beeld & Geluid een aantal weken later.

De aanwezigheid van bekende Lotto gezichten van toen en de onthulling van de machine door Nicola Ruis, de zoon van Lottoshow icoon Willem Ruis, maakte het persmoment compleet. Zo fungeerde de aankomst van de iconische Lotto Trekkingmachine als extra PR-moment. Op deze manier slaagden we erin diepgang te geven aan de nostalgische betekenis van de trekkingsmachine voor het Nederlandse publiek en de machine onlosmakelijk te verbinden met het culturele (media)erfgoed in Nederland. Zo werd een ogenschijnlijk commercieel verhaal een waardevol redactioneel verhaal met inhoud. De machine is te bewonderen tijdens rondleidingen in het museum.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Dezelfde pin, niet zo slim

08-08-2025 | 13:44:30
ABN AMRO heeft HAGENS PR gevraagd om een PR-strategie te ontwikkelen die mensen motiveert de code voor hun bankapp (regelmatig) te veranderen

Dutch PR Awards 2025 - STAAT-E-LEKKER

04-08-2025 | 14:49:01
Vraag: hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun e-bike beter beschermen?

Dutch PR Awards 2025 - easyJet x The Flying Cake

01-08-2025 | 14:10:00
easyJet gave The Romans the assignement to secure an earned editorial coverage for easyJet in Dutch lifestyle media

Dutch PR Awards 2025 - Sophie Nicholson about The Romans

01-08-2025 | 10:37:00
The Romans is participating in the Dutch PR Awards 2025 and submitted itself for PR Agency of the Year 2025

Dutch PR Awards 2025 - TomTom Traffic Index 2024

01-08-2025 | 10:22:00
TEAM LEWIS dook in de TomTom Traffic Index 2024 om het groeiende mobiliteitsprobleem in Nederland aan te kaarten.
 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.