Dutch PR Awards 2025 - Pensioen Lotto Trekkingmachine

Nederlandse Loterij: Lotto Trekkingmachine met pensioen na 50 jaar trouwe dienst

Naam Case: Lotto Trekkingmachine met pensioen na 50 jaar trouwe dienst | Inzender: NewsLab | Categorie: FMCG

Kunnen jullie NewsLab introduceren?

NewsLab is een full service PR bureau: van planning tot aan executie. Ons team bestaat uit ervaren (senior) adviseurs en jong PR-talent, een mooie mix van mensen met uiteenlopende interesses en vaardigheden in strategie, creatie, copy, paid PR, mediarelaties en events. Wat ons bindt, is de nieuwsgierigheid naar onze klanten, hun markt, ons vakgebied en nieuws.

Onze professionals hebben een ruime ervaring in de sectoren food & drinks, fintech, lifestyle, retail, FMCG, travel, (consumer) tech, fashion, beauty, interieur en entertainment. Binnen deze werelden vertellen we de verhalen van klanten via verschillende kanalen, zoals via onze mediacontacten, via samenwerkingsvormen met influencers, via videoproducties of (branded) content marketing.

Wie was de opdrachtgever?

Nederlandse Loterij - Lotto.

De briefing en de doelstellingen

De Lottoballen rollen voor het eerst op zondag 1 september 1974 tijdens de allereerste Lotto-trekking. 50 jaar later is het tijd om afscheid te nemen. Na 50 jaar trouwe dienst zonder ziektedagen of verlof, gaat de machine met pensioen. Reden genoeg voor Lotto om de machine waardig uit te zwaaien, op weg naar een plek om van het pensioen te genieten.

De vraag vanuit Nederlandse Loterij was: Ontwikkel een PR aanpak rondom het afscheid van de Lotto machine en koppel dit wanneer relevant aan het jubileum van Lotto. Met als haakje de plek die Lotto inneemt in de vaderlandse televisie geschiedenis. Doelstelling was om zo veel mogelijk positieve media-aandacht te genereren voor het merk en de verbintenis en sympathie voor Lotto te versterken.

Inzichten en strategie

Een trekkingsmachine of reguliere trekking van een spelmerk wordt door media normaal gesproken als commercieel en dus niet redactioneel interessant gezien. Echter maakt de iconische Lotto-trekkingsmachine bij veel Nederlanders dierbare herinneringen los. Zo kent de Lotto-trekking een rijke historie die onlosmakelijk is verbonden met onze vaderlandse tv-geschiedenis. In de jaren na de introductie van de Lotto zat Nederland massaal voor de buis om naar de balletjes te kijken die uit een koker rolden. In talloze huiskamers werd het een sport om te raden welk nummer er als volgende uit zou rollen.

Het begrip reservegetal was geboren en de beroemde kreet ‘Alle ballen verzamelen!’ klonk elke zondagavond in miljoenen huiskamers. In de beginjaren was de Lotto-trekking onderdeel van Studio Sport, jaren later werden er complete spelshows - waaronder de roemruchte Willem Ruis Lotto Show - rond de trekking gemaakt. Allemaal invalshoeken voor een redactioneel verhaal. We kozen ervoor deze historische momenten centraal te zetten in de PR-aanpak. Zochten en vonden een relevante plek waar de Lotto-trekkingsmachine zijn oude dag kon slijten. Een plek die bovendien waarde toevoegt aan het PR-verhaal. Daarnaast betrokken we oude Lotto-gezichten van toen bij de pensionering van de machine. We kozen voor een gefaseerde PR-strategie waarbij we zowel de laatste trekking met de oude machine als de onthulling op de nieuwe locatie aangrepen voor extra media-aandacht.

De case

Naast een basis PR-aanpak gericht op het nostalgische karakter van ’50 jaar Lotto’ en haar rijke tv-geschiedenis - waaraan de Lotto Trekkingmachine onlosmakelijk verbonden is - is gekozen voor Beeld & Geluid als passende ‘oudedagsbestemming’ om het verhaal te versterken en in te kleuren. Dit is gecombineerd met een media-aanpak waarin media werd uitgenodigd aanwezig te zijn bij de laatste trekking met de oude machine, en werden de historische mijlpalen van Lotto en bijzondere anekdotes over de trekkingmachine via een persbericht en een factsheet met de media gedeeld. Gevolgd door een drukbezocht persmoment tijdens de feestelijke overdracht van de machine aan Beeld & Geluid een aantal weken later.

De aanwezigheid van bekende Lotto gezichten van toen en de onthulling van de machine door Nicola Ruis, de zoon van Lottoshow icoon Willem Ruis, maakte het persmoment compleet. Zo fungeerde de aankomst van de iconische Lotto Trekkingmachine als extra PR-moment. Op deze manier slaagden we erin diepgang te geven aan de nostalgische betekenis van de trekkingsmachine voor het Nederlandse publiek en de machine onlosmakelijk te verbinden met het culturele (media)erfgoed in Nederland. Zo werd een ogenschijnlijk commercieel verhaal een waardevol redactioneel verhaal met inhoud. De machine is te bewonderen tijdens rondleidingen in het museum.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.