Dutch PR Awards 2025 - De kraam van Billy

Niets zo mooi als speelgoed van een ander

Naam Case: Niets zo mooi als speelgoed van een ander - De kraam van Billy | Inzender: TEAM LEWIS | Categorie: Social Media

Kunnen jullie TEAM LEWIS introduceren?

TEAM LEWIS is een internationaal PR- en marketingbureau dat in drie decennia is uitgegroeid van een start-up tot een multinational. De groei van ons bureau is te danken aan een combinatie van factoren: getalenteerde mensen die bekroonde campagnes leveren en het uitbreiden van klantrelaties naar nieuwe markten of diensten. Sinds onze oprichting in 1995 hebben we ons ontwikkeld tot een organisatie met 26 kantoren verspreid over Azië, EMEA en Noord-Amerika, met twee locaties in Nederland: Amsterdam en Eindhoven. Ons succes wordt gedreven door kwaliteit, creativiteit en een sterk teamgevoel binnen een internationale omgeving. Van het eerste concept tot het uiteindelijke product creëren we indrukwekkende PR- en marketingcampagnes vanuit onze vestigingen in Eindhoven en Amsterdam. Wat ons uniek maakt? Een mix van Amsterdamse bravoure in Eindhoven en een flinke dosis Brabantse gezelligheid in Amsterdam.

Wie was de opdrachtgever?

Marktplaats is de grootste online handelsplaats van Nederland, met maandelijks 8 miljoen unieke bezoekers en dagelijks 350.000 nieuwe advertenties. Van meubels en kleding tot auto’s en meer, via Marktplaats vindt het een nieuw leven. Zo dragen Marktplaatsgebruikers bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen.

De briefing en de doelstellingen

Tijdens de feestdagen kiezen (groot)ouders vaak automatisch voor nieuwe cadeaus voor hun (klein)kinderen. Zonde, want er is een overvloed aan mooi tweedehands speelgoed beschikbaar, dat ook nog beter voor de planeet én de portemonnee is. Ironisch genoeg willen kinderen juist vaak spelen met het speelgoed van een ander. Marktplaats signaleerde dat volwassenen nog vaak vasthouden aan de gewoonte om nieuw te kopen, ondanks dat tweedehands speelgoed onder kinderen net zo geliefd is. De briefing aan TEAM LEWIS was helder: doorbreek deze gewoonte en inspireer (groot)ouders om tweedehands speelgoed te omarmen als hét bewuste en waardevolle alternatief tijdens de feestdagen. Het doel was om het geven van tweedehands cadeaus te normaliseren, het als een doordachte en duurzame keuze te positioneren en het gesprek hierover landelijk aan te zwengelen.

Inzichten en strategie

(Groot)ouders kiezen vooral uit gewoonte voor nieuwe cadeaus, maar kinderen laten dagelijks zien dat ze juist enthousiast worden van speelgoed van een ander (en dus tweedehands). Dit inzicht vormde de basis van de strategie: spreek volwassenen aan via de belevingswereld van kinderen. TEAM LEWIS kwam met het creatieve idee om een uniek kinderboek te ontwikkelen dat de rollen omdraait: het kind leert de ouder een waardevolle les over speelgoed en hergebruik. Zo ontstond ‘De kraam van Billy’, een verhaal dat we in samenwerking met auteur Lisa Maschaupt en illustrator Saša Ostoja tot leven brachten. Kinderen verliezen zich in de avonturen van Billy, terwijl de (groot)ouders een belangrijke les leren: niets zo mooi als speelgoed van een ander, dus geef speelgoed dat van een ander is geweest.

Om dit verhaal te verspreiden zette TEAM LEWIS een gelaagde campagne op, die storytelling met data, onderzoek en influencer-ambassadeurs combineerde. Zo onderzochten we waarom ouders en grootouders nog vaak voor nieuw speelgoed kiezen. Die uitkomsten werden gecombineerd met actueel zoekgedrag op Marktplaats in aanloop naar pakjesavond gedeeld met media, waardoor het een relevant thema in het nieuws werd.

Ook de berichten over De kraam van Billy werden in persoonlijke pitches gecombineerd met de onderzoeksresultaten, wat zorgde voor een nog groter bereik. Daarnaast werden samenwerkingen met bekende influencers opgezet, die de voorleeservaringen van het boek met hun kinderen en hun eigen aankopen voor de feestdagen deelden op sociale media.

Ten slotte werd het boek gelanceerd met een event en voorleessessie bij The Hoxton Hotel voor ouders en kinderen om extra buzz te genereren. Daarna werd het boek verspreid via straatbibliotheken om de boodschap letterlijk en figuurlijk door te geven.

De case

Tijdens de feestdagen kiezen veel (groot)ouders automatisch voor nieuwe cadeaus, terwijl kinderen vaak net zo blij – of zelfs blijer – zijn met speelgoed dat al een leven heeft gehad. Om deze gewoonte te doorbreken, ontwikkelde TEAM LEWIS samen met Marktplaats het kinderboek ‘De kraam van Billy’. In het boek beleeft Billy avonturen op een speelgoedmarkt, waar hij ontdekt dat speelgoed met een verleden minstens zo bijzonder is. Het boek is speciaal ontworpen om niet alleen kinderen, maar vooral (groot)ouders aan het denken te zetten over de waarde van tweedehands. Op de eerste pagina kunnen lezers hun naam invullen en het boek vervolgens doorgeven, waarmee het principe van hergebruik direct wordt toegepast.

De campagne bestond uit meerdere lagen. Allereerst werd er onderzoek gedaan naar de redenen waarom ouders nog vaak voor nieuw kiezen. Deze inzichten werden gecombineerd met actuele zoekdata van Marktplaats en gedeeld met de media, wat leidde tot brede aandacht in onder andere LINDA., Nu.nl en AD. Daarnaast werden tailor-made pitches verstuurd en werkten we samen met bekende influencers, die hun voorleeservaringen en duurzame aankopen deelden op social media. De feestelijke lancering van het boek vond plaats in The Hoxton Hotel, waar ouders en kinderen samenkwamen voor een voorleessessie en extra buzz werd gecreëerd. Tot slot werden exemplaren van het boek verspreid via straatbibliotheken, zodat de boodschap letterlijk door het land kon reizen.

Met deze geïntegreerde aanpak werd het gesprek over tweedehands speelgoed landelijk aangezwengeld, en werden (groot)ouders bewust gemaakt van de mooie voordelen van het geven van tweedehands cadeaus.

 

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.