Whello Group: DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die per 17 februari 2024 ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. De ACM zal zich mede focussen op naleving van de DSA,

Nasser Kamouchi ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere return on investment en toenemende kosten, maar ook een aantal voordelen. Bovendien stimuleert deze regelgeving innovatie.

Nasser al Kamouchi: "Onze markt wordt een stuk transparanter door de nieuwe regels. De strengere regelgeving voor adverteren gaat uiteindelijk leiden tot meer consumentenvertrouwen in advertenties. Dit zal resulteren in kwalitatievere, betere campagne-interacties."

Stimulans

Daarnaast ziet de directeur van Whello Group de DSA-regelgeving, die eerder in augustus 2023 voor de grote internetbedrijven als Microsoft en Apple, als een stimulans voor innovatie. Nasser al Kamouchi: "Uitdagingen en beperkingen zetten marketeers doorgaans aan tot creatievere marketingstrategieën, waarmee ze zich onderscheiden van concurrenten. Wat dat betreft waren we de afgelopen jaren verwend met de supergerichte targeting-mogelijkheden van bijvoorbeeld Meta en Google. Nu zul je creatiever moeten opereren. Wellicht is het goed om de doelgroep eerst te bereiken via een persbericht. Misschien dat we een relevante podcast-show sponsoren voordat we onze eigenlijke campagne aftrappen."

Whello Group wijst er op dat het volgens hun belangrijk is om zelf proactief te zijn in het creëren van betekenisvolle interacties, in plaats van volledig te vertrouwen op de targetingmogelijkheden van grote technologiebedrijven zoals Meta en Google.

Kwaliteit

Nasser al Kamouchi: "Alleen met het creëren van kwalitatieve inhoud kan je het verschil nog maken. Met Meta-ads ervaarden we dit al. We konden niet meer targeten op interesses, dus begonnen we de vacatureadvertenties voor een detacheringsbureau in de techniek voortaan met Hi procesoperator!, waardoor het algoritme van Meta onze advertenties alsnog aan de juiste personen toonde."

Verbod

Met het bovenstaande stipt de directeur van de Whello Group indirect ook een paar nadelen aan. De eerste is minder effectieve targeting. Nasser al Kamouchi: "Het verbod op bepaalde vormen van targeting, zoals op basis van demografische gegevens en interesses, kan leiden tot minder effectieve en minder gepersonaliseerde advertentiecampagnes."

Lagere return on investment

Nasser al Kamouchi denkt daarnaast aan een verminderde return on investment. Nasser al Kamouchi: "Minder gerichte advertenties kunnen een lagere return on investment (ROI) tot gevolg hebben, aangezien advertenties wellicht een minder relevant publiek bereiken. De verplichting tot transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid rondom adverteren gaat mogelijk resulteren in hogere kosten voor het bijhouden van advertentiearchieven en het implementeren van nalevingsmaatregelen." Die extra investeringen zullen wellicht leidden tot het schrappen van arbeidsplaatsen in een tech-markt die toch al krimpt qua personeel, denkt de directeur van Whello Group.

www.whello.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jorieke de Vries weg bij Jumbo

09-07-2025 | 20:19:00
Jorieke de Vries verlaat per 1 augustus 2025 supermarktketen Jumbo. Haar vertrek volgt enkele maanden na de aanstelling van Tom Heidman als interim-CEO

Anne-Marie Twigge: Gen Z wil voelen, niet scrollen

08-07-2025 | 10:30:00
In 2025 is IRL (In Real Life) het nieuwe premium en merken die dat snappen, bouwen geen campagnes maar cultmomenten.

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.

Cees Faes: Purpose helpt je niet door de poort van Troje

07-07-2025 | 08:45:20
Maar stel nu dat de Grieken dat plan eerst hadden moeten voorleggen aan het Greek Center for Ethical Warfare & Equine Sensitivity.

Elsbeth Wesselink: Wat ik leerde van de NAVO-top

02-07-2025 | 10:23:26
AI is geen magische raadmachine. Het is ook geen spelletje ‘kijk maar wat eruit komt’. Het is precisie, het is creatieve directie in tekstvorm.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.