DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

Marketing integratie van RTL Nederland; DPG Media voortaan geïntegreerd publishing en adiovisueel bedrijf

DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. DPG Media stelt nu van een primair publishingbedrijf naar een geïntegreerd publishing én audiovisueel bedrijf te zijn gegaan. Het bedrijf dat eigendom is van de familie Van Thillo, nam per 1 juli 2025 voor 1,1 miljard euro RTL Nederland over (van RTL Group). Sindsdien is het bedrijf bezig RTL Nederland te integreren in DPG Media. Erik Roddenhof is en blijft CEO van DPG Media.

Drie businessunits en drie saleshuizen

Er zijn drie businessunits geformeerd. Audio & video, nieuwsmedia & magazines en online services. Daarnaast komen er centrale afdelingen met advertising, technology en staf. Daamee wil DPG Media schaalvoordelen behalen en flexibeler inspelen op veranderende behoeften van streamers, kijkers, luisteraars, lezers en adverteerders.

Daarnaast blijven er drie saleshuizen: Een Nederlandse en Belgische tak van DPG Media Advertising en Ad Alliance Nederland die daarmee als saleshuis blijft bestaan. de Nederlandse salesafdeling van DPG Media Radio (Qmusic en Joe) zal daarin worden ondergebacht. 

Audio & Video

Audio & Video bestaat uit de radiostations in Vlaanderen (met Qmusic, Joe en Willy) en Nederland (Qmusic en Joe), tv-stations voor Nederland (de tv-zenders van RTL Nederland) en Vlaanderen (de tv-zenders met het merk VTM). Ook de streamingdiensten Videoland (Nederland), VTM Go (Streamz) en de deelneming in Streamz (Vlaanderen) vallen hier onder. De 50-procents deelneming in RTL Belgium voor Franstalig België (met RTL-TVI en de andere RTL-zenders alsmede de radiostations Bel RTL, Contact en Mint) vallen niet onder deze unit, al wordt de reclameverkoop wel door DPG Media Advertising gedaan.

Sven Sauvé (tot nu toe CEO van RTL Nederland) krijgt de leiding en eindverantwoordelijkheid over de audio & video unit in Vlaanderen en Nederland. Dirk Lodewyckx (tot nu toe COO van DPG Media België) krijgt leiding van de Audio & Video-directie in Vlaanderen en blijft eveneens verantwoordelijk voor de Radio-organisatie in zowel Vlaanderen als Nederland.

Peter van der Vorst krijgt in de video-organisatie de overall verantwoordelijkheid voor content en programmering in Vlaanderen en Nederland, waarbij er twee afzonderlijke contentdirectreuren komen voor de afzonderlijke landen. Davy Parmentier wordt directeur content in Vlaanderen. Peter van der Vorst had deze functie bij RTL Nederland; wie deze rol krijgt is nog niet bekend gemaakt.

Ellen van den Berghe wordt directeur streaming (Nederland); zij was bij RTL Nederland Chief Marketing Officer (CMO) en krijgt aldus de verantwoordelijkheid over Videoland waar ze mede aan de basis van stond. Robert Bernink die al directeur DPG Media Radio voor Nederland is,blijft dat en blijft rapporteren aan Dirk Lodewyckx. Ook Ilse Openneer blijft hoofdredacteur van RTL Nieuws. In Vlaanderen blijven Michael Dujardin en Charlotte Ghekiere verantwoordelijk voor de radiostations Qmusic, Joe en Willy. Calogero Macaluso blijft verantwoordelik voor de Vlaamse streamingbusiness waaronder VTM Go en de deelneming Streamz. De content van rtl.nl blijft onder de audio en video-unit vallen, net als RTL Nieuws. In Vlaanderen valt VTM Nieuws wel onder de nieuwsmedia-unit. Podcasts blijven vallen onder de unit waar de merken bij horen.

DPG Media benadrukt dat de gewijzigde structuur geen impact heeft op het Vlaamse karakter van merken als VTM. Het bedrijf benadrukt dat voor VTM de focus blijft liggen op het maken van typisch Vlaamse content.

Dirk Lodewyckx, CEO VTM en DPG Media Radio Nederland en Vlaanderen: “Natuurlijk gaan wij de Vlaamse kwalitatieve content blijven aanbieden die de kijkers van ons verwachten. Dat is wat ons onderscheidt in de huidige uitdagende markt. De samenwerking met Nederland biedt vooral kansen om sterker te staan op het vlak van technologie, innovatie en schaalvoordelen, zonder de eigenheid van onze Vlaamse merken uit het oog te verliezen.”

Nieuwsmedia & Magazines

Alle dagbladen, tijdschiften en online nieuwsmedia en magazines in Nederland en Vlaanderen vallen onder deze unit. DPG Media heeft de ambitie om in België en Nederland te groeien in dagelijks gebruik, digitale abonnees en advertentie-inkomsten. DPG Media noemt dit cruciaal om de toekomst van de redacties te waarborgen en structureel bij te dragen aan een rijk en pluriform medialandschap.

Bert Willemsen (voorheen CMO van DPG Media) wordt eindverantwoordelijk voor deze unit. Binnen Nederland blijft Kamilla Leupen verantwoordelijk voor de nieuwsmedia (zij was tot januari 2025 hoofdredacteur van Het Parool) en was daarna directeur journalistiek. Joyce Nieuwenhuijs blijft verantwoordelijk voor de Nederlandse magazines. In Vlaanderen blijven de nieuwsmedia net als voorheen, geleid worden door Nicholas Lataire.

Online Services

De unit online richt zich op de groei van online service-merken die consumenten begeleiden, adviseren en inspireren bij grote of complexe uitgaven. Ook Special Interest Media (SIM), zoals Tweakers en vtwonen, wordt hierin opgenomen om het aanbod te verbreden. Felix Tenniglo die al directeur was van Independer en online services blijft in feite die functie houden.

Overkoepelend blijft Frank Mathys Chief Technology Officer.

Advertisingorganisatie: Ad Alliance blijft

Voor de salesorganisatie zijn er voortaan drie saleshuizen. Ad Alliance (Nederland) blijft bestaan als salesorganisatie voor video en audio onder leiding van Ton Rozestraten die al de leiding van Ad Alliance had. Hij heeft sinds 1993 de leiding (met een onderbreking van 2005 tot 2010) over de commerciele activiteien van RTL Nederland en diens voorgangers. De salestak van DPG Media Radio zal geïntegreerd worden bij Ad Alliance. Daarmee krijgt Ad Alliance naast video (tv en streamingdiensten) er audio (radio en digitale radio) bij. De van RTL Group in licentie gegeven naam Ad Alliance blijft in gebruik. Podcasts blijven bij DPG Media Advertising (Nederland).

Barbara Hazenberg die (samen met Mike van der Moolen) de leiding had over DPG Media Advertising Nederland, blijft de leiding houden over DPG Media Advertising waaronder de sales van publishing advertising print & digital vallen. Wim Jansen leidt de Belgische advertising-activiteiten van DPG Media Advertising waaronder de gehele Belgische sales blijven vallen van print tot digital, van podcasts tot radio & televisie (ook van RTL Belgium).

Een aantal ondersteunende afdelingen van beide saleshuizen gaat samen. Het gaat hierbij om de afdelingen Partnerships, Intelligence & Insights, Operations en B2B-communicatie. Daarnaast zal ten behoeve van branded content de labels Ally van Ad Alliance, BrandStudio van DPG Media en VIBE van DPG Media Radio met elkaar samenwerken. 

Ad Manager zal bij alle saleshuizen dus ook Ad Alliance hét leidende advertentie-inkoopplatform voor alle kwalitatieve media (display, video en audio) in België en Nederland moeten worden.

De business units zullen de uitwerking van de plannen en de daarbij horende teams verder moeten invullen. DPG Media stelt dat benodigde medezeggenschapstrajecten zorgvuldig worden doorlopen.

Overige leidinggevenden

Voor Olivier Zacharia (CFO RTL Nederland), Marjolein von der Linden (COO RTL Nederland en sinds januari 2025 VVD-Eerste Kamerlid) en Giovanni Piccirilli (CTO RTL Nederland) alsmede Adil Bouchmal (Managing Director Strategy en Special Interest Media) en Stefan Havik (Chief Digital Officer DPG Media) is nog onduidelijk wat hun positie zal worden. DPG Media geeft desgevraagd aan dat de topstructuur is gepresenteerd en de komende periode volledig in het teken staat van het uitwerken van de gedetailleerde plannen en het invullen van teams, waarbij zorgvuldig wordt bepaald wie welke rol in de organisatie zal gaan vervullen, onder voorbehoud van het traject met de OndernemingsRaad.

Erik Roddenhof

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: "Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor onze organisatie. De nieuwe topstructuur is essentieel om onze ambitie te realiseren: leidend worden in streaming entertainment, digitale nieuwsvoorziening en consumentenadvies. Dat doen we met de beste verhalen en programma’s, aangeboden via gebruiksvriendelijke platformen, binnen ons onafhankelijk netwerk van kwalitatieve mediamerken." De topman van DPG Media benadrukt dat DPG Media alle mediatypes koestert. Erik Roddenhof: "We blijven ook onze meer traditionele media ontwikkelen om ze relevant en toegankelijk te houden voor zowel de consument als de adverteerder.”

Dirk Lodewyckx, CEO van VTM en DPG Media Radio in Nederland en België: “Natuurlijk gaan wij de Vlaamse kwalitatieve content blijven aanbieden die de kijkers van ons verwachten. Dat is wat ons onderscheidt in de huidige uitdagende markt. De samenwerking met Nederland biedt vooral kansen om sterker te staan op het vlak van technologie, innovatie en schaalvoordelen, zonder de eigenheid van onze Vlaamse merken uit het oog te verliezen.”

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.