DPG Media werkt met UU aan ethisch model voor data en AI

DPG Media en de Data School van Universiteit Utrecht werken samen aan de ontwikkeling van een ethisch hulpmiddel voor de mediasector. Het analoge model, genaamd DEDA voor Media (Ethische Data Assistent), helpt mediabedrijven vanaf 2026 om bewust om te gaan met de inzet van data en AI. De tool is bedoeld om ethische afwegingen structureel onderdeel te maken van digitale en technologische projecten.

Ethische reflectie in teamverband

Het hulpmiddel bestaat uit een grote tafelposter waarmee verschillende disciplines – zoals redacties, juristen, data-experts en ontwikkelaars – gezamenlijk ethische vragen doorlopen. De werkwijze stimuleert teams om vooraf stil te staan bij mogelijke risico’s en om waarden zoals transparantie en menselijk toezicht bewust te borgen. Aan het einde van het proces wordt gezamenlijk beoordeeld of bijsturing nodig is of dat een project eventueel wordt aangepast of niet wordt voortgezet.

Philippe Remarque, directeur Journalistiek bij DPG Media: “We maken sprongen vooruit met AI en data, maar we stuiten daarbij ook op veel ethische kwesties, zowel in de journalistiek als in de bedrijfsvoering. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitgever en past in ons ESG-beleid om daar zorgvuldig mee om te springen. Daar moet je een professionele structuur voor hebben, en dat biedt dit model.”

Academische kennis toegepast op mediapraktijk

DEDA is gebaseerd op een bestaande methode die onder meer door overheden wordt gebruikt. Met de mediamodule wordt de aanpak aangepast aan de praktijk van mediabedrijven.

Karin van Es, universitair hoofddocent en projectleider bij de Data School: “DEDA helpt om de complexiteit inzichtelijk te maken en biedt – door het documenteren van het overwegingsproces – houvast voor verantwoording naar diverse belanghebbenden, zowel in als buiten een organisatie.”

DPG Media draagt bij aan de ontwikkeling met financiële ondersteuning, praktijkervaring en casussen. De komende maanden worden stakeholders actief betrokken bij het testen en verfijnen van het model. Eind 2025 wordt DEDA voor Media breed beschikbaar gesteld aan de sector.

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Storytelling versterkt effect audiocommercials

19-05-2025 | 14:13:00
DPG Media Radio en dentsu analyseren meer dan duizend commercials

[Vacatures] DPG Media zoekt een Nieuwsbrief & Push Expert

19-05-2025 | 08:46:00
DPG Media is per direct op zoek naar Nieuwsbrief & Push Expert

Doneren in Nederland: Populaire trends en voorkeuren

15-05-2025 | 15:08:00
Nederlanders zijn zeer betrokken bij goede doelen, maar wat vinden ze nu precies belangrijk als het gaat om hun donaties?

FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM

15-05-2025 | 00:35:00
Het Financieele Dagblad meldt dat de ACM met een aantal voorwaarden bereid is de overname van RTL Nederland door DPG Media goed te keuren

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.