Waar zou marketing zijn zonder media?

[Grow by DPG Media] De essentie van media en marketing

Goede marketing en de inzet van de juiste media leiden meestal tot hetzelfde resultaat: groei. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden – als een krachtig duo dat samen consumenten raakt, overtuigt en in beweging brengt. Marketing gaat over de kunst van verleiden en media zijn de wegen waarlangs die boodschap reist. Stel je een wereld voor zonder media. Geen reclame op je favoriete sociale platform, geen pakkende commercials op tv, geen inspirerende campagnes die je aan het denken zetten. Hoe zou marketing er dan uitzien? De Grow redactie deed een deep dive en bespreekt de essentie van media en marketing in dit artikel van Grow van DPG Media.

Wat zijn de verschillen tussen marketing en media?

Marketing focust zich op het wat en waarom: wat wil je communiceren en waarom? Het is de kunst van het vertellen van een overtuigend verhaal over je merk en het vinden van de juiste manieren om dat verhaal tot leven te brengen voor je doelgroep. Marketing draait om marktonderzoek, het bouwen van een sterk merk en het bouwen én onderhouden van klantrelaties.

Media daarentegen richt zich op het hoe en waar: hoe en via welke kanalen verspreid je jouw boodschap? Mediaplanning en -inkoop gaan over het strategisch inzetten van content op verschillende mediaplatformen voor maximale zichtbaarheid en interactie. Het draait hierbij om het vinden van de juiste doelgroepen bij de juiste kanalen, onderhandelen over de beste advertentieplaatsingen en -kosten en het zorgvuldig beheren van de verspreiding van je advertenties.

Het bereiken van een specifieke doelgroep en het overbrengen van een boodschap

De overlap van marketing en media ligt in het bereiken van een specifieke doelgroep en het overbrengen van een boodschap. Beide disciplines zijn afhankelijk van elkaar voor succes. Een marketingstrategie zonder de inzet van de juiste media maakt geen impact, terwijl media-inzet zonder een effectieve marketingboodschap zijn potentie niet waarmaakt. De evolutie van het media- en marketinglandschap heeft de grenzen tussen de twee enigszins vervaagd en ervoor gezorgd dat het soms onduidelijk is wat, waarbij hoort. Dit is vooral gedreven door technologische innovatie, data-analyse en de veranderende verwachtingen van consumenten. Denk hierbij aan het ontstaan van nieuwe mediakanalen en bestaande marketingvormen, zoals programmatic advertising, social media, gepersonaliseerde content en influencer marketing. Al deze disciplines hebben overeenkomsten met zowel marketing als media.

De uitdaging voor media en marketing

Wanneer bedrijven te veel vertrouwen op mediaplanning, worden marketingsucces en ROI vooral gemeten via metrics, zoals CPM of CPC. Het gevaar bestaat dat ze hierbij het grotere geheel vergeten, inclusief merkgroei, klantbetrokkenheid en langdurige loyaliteit. Zonder een strategische marketingbasis, ontstaan campagnes die technisch wel efficiënt zijn, maar waarschijnlijk niet resoneren met de doelgroep, of aansluiten bij het merk. Daarnaast kan de overvloed aan informatie een uitdaging zijn. Door de constante stroom van media kunnen merken moeite hebben om op te vallen. Hier komt creativiteit in marketing om de hoek kijken en het vermogen je te onderscheiden met pakkende campagnes en relevante content.

De kracht van een geïntegreerde aanpak

De kracht ligt in een geïntegreerde aanpak en content is hierbij key: deze moet passen bij het merk en de doelgroep, relevant zijn en afgestemd op het kanaal of mediumtype. Moderne technieken zoals targeting en data-analyse maken het mogelijk om media-inspanningen nauwkeurig af te stemmen op marketingstrategieën.

Een grote kans ligt in personalisatie. Consumenten verwachten relevante, op maat gemaakte boodschappen. Door data te combineren met slimme mediatechnologieën kunnen merken dit waarmaken. Daarnaast bieden opkomende technologieën zoals AI en virtual reality ook nieuwe mogelijkheden om consumenten op innovatieve manieren te betrekken en samenwerking tussen media en marketing naar een hoger niveau te tillen. Deze opkomende technologieën maken advertentiecampagnes nóg beter en ondersteunen ze duurzame groei.

Een boodschap met impact

 Hoe zorg je ervoor dat een belangrijke boodschap niet alleen wordt gehoord, maar ook impact maakt? Een goed voorbeeld hiervan is de Bandencheck-campagne van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze crossmediale campagne richtte zich op kinderen als influencers om hun ouders te motiveren de bandenspanning van de auto te controleren. Via een creatieve wedstrijd in onder andere Kidsweek, Donald Duck en Zo Zit Dat, werden kinderen aangespoord om samen met hun ouders de banden te checken en een foto in te sturen. Om ook de ouders van de kinderen op de hoogte te brengen van de winactie werd ook AutoWeek ingezet.

De aanpak bleek effectief: honderden kinderen en ouders deden actief mee, waardoor de boodschap op een speelse en betrokken manier werd verspreid. Deze case laat zien hoe de samenwerking tussen verschillende media en marketing een boodschap kracht bijzet. Het succes van zo’n crossmediale aanpak zit niet alleen in de inhoud, maar juist ook in de manier waarop deze wordt verspreid.

Wil je meer inzichten over de zakelijke markt?

Wil je meer inzicht en inspiratie ontvangen over de zakelijke markt voor succesvolle marketingcampagnes? Download op deze pagina de infographic met de laatste marktdata en met de onderzoeksinzichten van MarktEffect over het gedrag van de zakelijke doelgroepen en ontvang deze direct in je inbox.

www.dpgmediagroup.com/grow 

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.