Samensmelting van marketing, technologie en creativiteit

[Interview] Dirk van den Bosch (iO)

Marketing Report spreekt met Dirk van den Bosch, Country Director NL bij iO.

Kun je iO introduceren?

iO is een combinatie van een agency, consultancy en system integrator. We smelten marketing, technologie en creativiteit samen omdat we geloven dat de ultieme customer experience voor een merk het verschil gaat maken bij het werven van nieuwe klanten, het behouden van klanten en het uitbouwen van die relaties. We helpen onze opdrachtgevers met het faciliteren van die ideale experience en daarmee met het bouwen van hun merk en hun business. Dat doen we voor merken als GrandVision, Signify, Feyenoord, PostNL en vele anderen.

Waarnaar vragen klanten in 2025, wat ze in 2020 nog niet deden?

Wat wij heel duidelijk zien is dat klanten steeds meer een samengestelde vraag stellen. Het gaat niet meer alleen om een website bouwen, een campagne uitvoeren, mediaondersteuning bieden of een CMS implementeren. Het draait nu echt om het creëren van experience-gedreven platformen met een sterke focus op transacties en commerciële resultaten. Die samengestelde vraag was er vijf jaar geleden in veel mindere mate. In de afgelopen jaren is het denken rondom digitale dienstverlening volwassener geworden, ook in de boardroom bij onze opdrachtgevers. Dat is voor ons als bedrijf goed nieuws. We hebben zoveel capabilities in huis dat we ook het samengestelde antwoord kunnen geven.

Wat worden in de komende twaalf maanden de grootste uitdagingen voor merken?

Veel organisaties overschatten toch hun eigen digitale volwassenheid, waardoor ze denken veel dingen zelf te kunnen doen. Dit is vaak een inschattingsfout. Ze onderschatten de complexiteit van het inrichten van een digitale organisatie en de waarde van externe expertise. Bedrijven die alles zelf willen doen tegen de laagste kosten zullen merken dat ze van een koude kermis thuiskomen: ze kunnen de juiste mensen niet vasthouden, hebben moeite de benodigde kennis en expertise op te bouwen, doorlopen een vlakkere leercurve en missen kansen op innovatie. Een goedkope operatie is voor hen uiteindelijk niet goedkoper.

Wat moeten marketeers doen om in 2025 succesvol te blijven?

Marketeers zullen technologie nog veel meer moeten gaan omarmen en begrijpen. Ik doel daarmee niet alleen op het gebruikmaken van de nieuwste adtech-toepassingen, maar echt zelf begrijpen hoe technologieën werken. Weet als marketeer waar je het over hebt. Alleen dán ga je mogelijkheden en kansen zien. De kennis van digital zit trouwens voor veel bedrijven nog op allerlei versnipperde plekken: een beetje bij marketing, communicatie, IT, management en externe partijen. Marketeers moeten leren hoe ze deze kennis kunnen bundelen en kapitaliseren.

Op welke wijze gebruikt jullie bedrijf op dit moment AI in de eigen operatie en voor klanten?

We zijn volop bezig met AI, op verschillende niveaus. Intern zorgen we er natuurlijk voor dat iedereen ermee kan werken - dat is stap één. Daarnaast hebben we klanten die voorzichtig willen ontdekken wat AI voor hen kan betekenen, maar bedienen we ook de voorlopers die AI al volop inzetten. Het is nog steeds een ontdekkingsreis. De ontwikkelingen gaan hard. Vroeger had je alleen mensen, toen kwam de machine erbij, en nu krijgt AI een steeds grotere rol. Niet als vervanger, maar als verlengde van onze kennis en kunde.

Welke nieuwe dingen gaan jullie doen in 2025?

iO is een sterk merk, met alleen al in Nederland vijf locaties en een enorme berg aan expertise. In 2025 gaan we de geïntegreerde dienstverlening van iO nog veel meer naar buiten onder de aandacht brengen dan dat we tot nu toe hebben gedaan, zodat we nog beter kunnen inspelen op de samengestelde vragen van onze klanten.

Waarom is een agency anno 2025 voor merken onmisbaar?

Een agency blijft onmisbaar voor de continue verse blik van buiten. We zorgen ervoor dat merken niet gaan navelstaren, maar inspiratie en input krijgen van buitenaf. Vanuit andere sectoren, andere disciplines, vanuit vergelijkbare vraagstukken. Bovendien bieden we toegang tot specialistische kennis en technologie die voor veel bedrijven te kostbaar zou zijn om zelf te ontwikkelen.

www.iodigital.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Breekt mixed reality nu écht door?

23-04-2025 | 09:34:00
In deze aflevering praten Bert Hagendoorn en Ronald ter Voert met Natascha Chamuleau en Margriet de Kroon.

[Vacatures] iO zoekt een Videomaker

22-04-2025 | 10:19:00
iO is per direct op zoek naar Videomaker - Campus Utrecht

[Vacatures] iO zoekt een Producer

22-04-2025 | 10:09:00
iO is per direct op zoek naar Producer - Campus Utrecht

[Vacatures] iO zoekt een Video Editor

22-04-2025 | 09:58:00
iO is per direct op zoek naar Video Editor - Campus Utrecht

[Vacatures] iO zoekt een Talent Sourcer Content

22-04-2025 | 09:22:00
iO is per direct op zoek naar Talent Sourcer Content - Campus Amsterdam

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.