Digitale admarkt VS groeit met 15 procent in 2024

De digitale advertentie-inkomsten in de Verenigde Staten zijn in 2024 met 14,9 procent gegroeid naar 258,6 miljard dollar. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van IAB en PwC. Daarmee is het hoogste niveau bereikt sinds 2021.

Volgens IAB-topman David Cohen zijn grote evenementen als de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de Olympische Spelen belangrijke aanjagers van deze groei geweest. Hij benadrukt dat innovatie en technologie cruciaal zijn om in te spelen op marktveranderingen.

Sterke groei in video, retail media en podcasts

Digitale video is het snelst groeiende advertentieformaat en is inmiddels goed voor bijna een kwart van alle advertentie-inkomsten. Podcastadvertising kende opnieuw sterke groei en steeg met ruim 26 procent ten opzichte van 2023.

Ook commerce media, waaronder retail media netwerken, groeide flink en bereikte een omzet van 53,7 miljard dollar. De inzet van first-party data speelt hierin een centrale rol.

Middelgrote platforms pakken meer marktaandeel

Middelgrote mediabedrijven zagen hun marktaandeel stijgen tot 11 procent, een groei van 3,1 procentpunt. Deze bedrijven profiteren van nieuwe businessmodellen, creatieve inzet van creators en datagedreven oplossingen, aldus Cohen.

Vooruitblik 2025: AI, privacy en de creator economy

Voor 2025 verwacht IAB dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen. Generatieve modellen zullen advertentieprocessen verder automatiseren en transformeren. Tegelijk groeit het belang van first-party data door strengere privacywetgeving en het wegvallen van third-party cookies.

De creator economy ontwikkelt zich richting langetermijnsamenwerkingen en platformoverschrijdende strategieën. Authentieke content en het opbouwen van vertrouwen blijven essentieel voor succes.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Dentsu Benelux presenteert OOH-trendrapport 2025

15-10-2025 | 12:20:00
In het OOH-trendrapport 2025 worden de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Out-of-Home-sector voor het komende jaar uiteengezet.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

Jeroen de Wit: Teamleader groeit met Agency Live in Duitsland

19-09-2025 | 12:31:56
Het Belgische softwarebedrijf, dat sterk actief is in Nederland en België, zet nu in op groei in Duitsland

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.