
DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken
Regenboogdino’s, vlinders en aliens duiken deze maand op in woonwijken door heel Nederland. Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen. De poppen zijn gebaseerd op kindertekeningen die via een landelijke wedstrijd zijn ingezonden. Het initiatief komt van Univé in samenwerking met digital agency DEPT.
De tekenwedstrijd Teken mee voor een veilige buurt leverde ruim vierhonderd inzendingen op. Twintig winnende tekeningen zijn omgezet in opvallende 2D-poppen en geplaatst in de buurten van de winnaars. Ook maken de poppen deel uit van een outdoorcampagne en verschillende video’s met Dafne Schippers, ambassadeur voor sport en bewegen bij Univé.
Kindertekeningen langs de weg
Marije Zuurbier, senior adviseur merk en communicatie bij Univé: "Buitenspelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. Tegenwoordig zitten veel kinderen achter een scherm, terwijl blijkt dat vijftig procent juist vaker buiten wil spelen. Maar dan moet de straat wel veilig genoeg zijn. Door de Pas-op-Poppen worden weggebruikers gewezen op het feit dat er kinderen buitenspelen en beïnvloeden we op een positieve manier hun rijgedrag."
De campagne is gebaseerd op onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, waaruit blijkt dat automobilisten langzamer rijden bij het zien van kindertekeningen. "De auto's rijden heel hard bij ons in de straat," vertelt Elena (8), winnares uit Oost-Nederland. "Mijn moeder had al een keer aan de gemeente gevraagd of ze hier iets tegen konden doen. Dat lukte niet. Ik hoop dat het nu wel lukt met de pop. Echt leuk dat ik heb gewonnen."
Aansluiting bij eerdere initiatieven
Als supporter van sport stimuleert Univé buitenspelen en bewegen. In 2025 ondersteunde het bedrijf de Nationale Buitenspeeldag in samenwerking met Jantje Beton. Tijdens die dag maakten duizenden buurten, scholen en verenigingen de straten verkeersvrij voor speelactiviteiten.
De campagne sluit aan bij eerdere acties zoals Buitenspeeldromen. Daarbij konden kinderen en ouders hun ideale buitenspeeldroom insturen, waarvan er vier zijn gerealiseerd. Ook worden er buitenspeelboxen met spelmateriaal beschikbaar gesteld aan buurten. Met deze initiatieven wil Univé samen met bewoners bijdragen aan veilige en speelse leefomgevingen.
Credits
Klant: Univé | Verantwoordelijk bij klant: Marije Zuurbier, Annemieke van der Zalm, Michelle Rienks - ter Weele | Bureau: DEPT | Account: Stephanie Legué, Denise van Breemen | Strategie: Jan Govaert, Thom van der Bijl | Creatie: Ramin Bahari, Stan Severin, Hugo van der Kun, Danique de Bies, Luca Izarin | Projectmanagement: Jonah Pronk, Rozenel Bier | Designteam: Dora, Bart, Immanuel, Sander vd Puhl, Sander van Lit | Illustratie & animatie: FloraFauna AI Suite | Productiepartners: TEN Productie, DISXT | Mediabureau: STROOM
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
DEPT en Mammut lanceren campagne Mountainwear Rescue
Lufthansa breidt samenwerking met DEPT verder uit
Lucas Nutbey: Digitale transformatie versnelt in EMEA
DEPT en Bol werken samen aan back to school-campagne
DEPT herpositioneert Raleigh met uitgesproken campagne
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert