CvdM komt met beleid investeringsverplichtingen streamers

Met ruime ontheffingsmogelijkheden

Het Commissariaat voor de Media heeft 1,5 jaar na de inwerkingtreding van de wettelijke bepalingen, bekend gemaakt hoe het toezicht zal houden op de investeringsverplichtingen die voor streamingdiensten gelden.

Het parlement had eerder besloten dat streamingdiensten die meer dan 10 miljoen euro omzet in Nederland draaien, 5 procent moeten investeren in Nederlands product, waarvan de helft op cultuur (documentaireserie/film, speelfilm of dramaserie) betrekking moet hebben.

De 10 miljoen-drempel geldt per mediadienst. Hierdoor zouden partijen licht afwijkende versies van mediadiensten kunnen beginnen (per provider bijvoorbeeld) om onder de verplichting uit te komen (denk aan speciale versies met lichte afwijkingen als bijvoorbeeld SkyShowtime by Ziggo en SkyShowtime by KPN, en dergelijke).

Rapportageverplichtingen

Streamingdiensten moeten voor 1 oktober 2025 over 2024 rapporteren en per 2026 telkens voor 1 juli over het jaar daarvoor.

Ruime ontheffingen mogelijk

Het Commissariaat voor de Media heeft met instemming van minister Eppo Bruins (NSC) ruime ontheffingsmogelijkheden opgenomen in beleidsregels. Zo kan het dan gaan om de aard en omvang van de doelgroep van een mediadienst of specifieke economische omstandigheden aan de zijde van de aanbieder. Aanbieders hoeven dan alleen aan te tonen dat naleving gelet op de aard of het onderwerp van de betreffende mediadienst, of het gebruik van innovatieve formats, praktisch onuitvoerbaar of ongerechtvaardigd zou zijn.

EU Quota-ontheffingen

Dergelijke ontheffingen bestaan ook voor de quoteverplichtingen omtrent Europese producties rondom lineaire zenders (50 procent) en streamingdiensten (30 procent). De mediatoezichthouder is heel scheutig met ontheffingen en heeft de afgelopen tientallen jaren nog nooit een boete gegeven voor het niet naleven van deze regels, terwijl ze lang niet altijd worden nageleefd.

Het stellen dat men Amerikaans product aanbiedt en zich richt op het verspreiden van de Amerikaanse cultuur was afdoende om ontheffingen te verkrijgen. Bovendien zijn de rapportageverplichtingen hierover slechts eens in de twee jaar, de laatste is van 2021/2022.

Tegen gedachte wetgeving in

Bij de behandeling van de investeringsverplichting is in het parlement nog gesteld dat men voorzichtig moest zijn met ontheffingen. Gezien de formuleringen van het Commissariaat voor de Media gaat men hier – net als bij EU-quotaverplichtingen – dwars tegenin. Immers daar is het juist vanuit de Europese Unie de bedoeling om niet overspoeld te raken met Amerikaans product.

Partijen als Warner Bros, Discovery, SkyShowtime, Netflix, Walt Disney Company en andere gebruiken alle mogelijke argumenten om onder die regelgeving uit te komen. De redenatie van het Commissariaat om ontheffingen toe te staan omdat men Amerikaans is (zich richt op dat product) is juist wat de wetgevers niet wilden en waarom quotaregelingen bestaan. Gezien de ontheffingsmogelijkheden omtrent de investeringsverplichtingen is exact hetzelfde mogelijk en wordt de Nederlandse en Europese industrie ondermijnt.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

European Media Freedom Act van kracht; nog geen Nederlands toezicht

08-08-2025 | 13:38:00
De European Media Freedom Act is van kracht geworden. De European Media Freedom Act gaat over regels omtrent pluriformiteit, transparantie en onafhankelijkheid in de mediasector. Nederlands toezicht op deze Europese verordening is echter nog niet geregeld

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

Overname Paramount Global door Skydance/RedBird een feit

07-08-2025 | 19:42:00
Paramount Global is overgenomen door Skydance en RedBird Partners.  Het bedrijf noemt zich voortaan Paramount, a Skydance Corporation

Reclameonderzoek zomer 2025: wat werkt wel en niet?

05-08-2025 | 09:24:04
In de zomer deelt Screenforce inzichten uit eerder gepubliceerde onderzoeken rond actuele thema’s in de reclamewereld.

Sprite zet Jalen Hurts centraal in campagne Obey Your Thirst

30-07-2025 | 10:51:30
Sprite viert dertig jaar Obey Your Thirst en breidt de campagne voor het eerst uit naar American football.
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.