CTV moet investeren in eenvoud en meetbaarheid

Niels Stam (PubMatic): focus op ROI en infrastructuur noodzakelijk

Connected TV (CTV) groeide de afgelopen jaren uit tot een populair advertentiekanaal, maar de groei van de advertentiebestedingen lijkt af te vlakken. Volgens recente voorspellingen zal de jaarlijkse groei richting 2028 dalen tot een enkelcijferig percentage. Toch is het volgens PubMatic nog te vroeg om te spreken van een aflopende zaak.

Niels Stam, Country Manager Benelux bij PubMatic: "CTV combineert de wereld van lineaire televisie met digitale reclame. Dat is lang een kracht geweest, maar nu ook een belemmering." De uitdagingen zitten vooral in inkoopstructuren en meetbaarheid. Hierdoor kiezen adverteerders steeds vaker voor kanalen zoals social media, waar resultaten beter aantoonbaar zijn.

Interne verschillen belemmeren budgetverschuiving

Hoewel het kijkgedrag steeds verder verschuift van lineaire televisie naar digitale alternatieven, verloopt de overdracht van budgetten naar CTV niet vanzelfsprekend. Niels Stam: "De inkoopmechanismen en het beheer van budgetten verschillen binnen organisaties. Daardoor ontstaat er een spanningsveld tussen tv-buyers en digitale teams."

Tegelijkertijd worden media-inkopers steeds meer afgerekend op meetbare resultaten. Socialmediaplatformen profiteren hiervan, mede dankzij hun gevestigde inkoop- en analysemogelijkheden. In Nederland groeide de advertentiemarkt in 2024 met 4,9 procent naar 6,3 miljard euro, waarbij social media een groei van 11,7 procent liet zien, aldus MAGNA.

CTV moet eenvoudiger en transparanter worden

Adverteerders ervaren CTV als kostbaar en moeilijk meetbaar. Voor verdere groei is het belangrijk dat het kanaal beter inzicht geeft in return on investment. Niels Stam: "Adverteerders willen eenvoudige toegang tot premium inventory én inzicht in de prestaties. Alleen dan wordt CTV aantrekkelijk als alternatief voor prestatiegedreven kanalen."

Door meer CTV-inventory via programmatic inkoop beschikbaar te maken, ontstaat er transparantie en schaal. Dat vergroot de toegankelijkheid voor adverteerders. Tegelijkertijd is een zorgvuldige overgang belangrijk om kwaliteit en controle te behouden.

Retail media als nieuwe groeikans

De volgende groeifase voor CTV ligt mogelijk in de combinatie met retail media en het gebruik van first-party data. Deze aanpak maakt het mogelijk om campagneresultaten nauwkeuriger te analyseren en gerichter in te kopen.

Niels Stam benadrukt dat elk kanaal op een gegeven moment een verzadigingspunt bereikt. "De vertraging in groeicijfers onderstreept vooral de noodzaak om de infrastructuur en performance van CTV verder te ontwikkelen. Alleen dan benut de sector het volledige potentieel van het kanaal."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: Een generatieve kerst (waar niemand om vroeg)

16-12-2025 | 11:31:00
Het begon onschuldig met zomaar een kerstkaart. Tenminste, dat dacht ik. Maar dit jaar kwam hij niet van tante Ria met haar onleesbare handschrift en een vergeelde foto van de hond.

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Ad Interim E-mailmarketeer

15-12-2025 | 08:34:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Ad Interim E-mailmarketeer

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] Qmusic zoekt een Accountmanager Direct Clients

11-12-2025 | 08:29:00
Qmusic is per direct op zoek naar Accountmanager Direct Clients – Qmusic/ JOE - Amsterdam

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.