
[Content Marketing Awards 2024] Truus: Denk dit EK ook aan je eigen ballen
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Truus een Medal in de categorie Beste Influencer-Inzet tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
Prachtige authentieke content, een voorbeeld van hoe een zwaar onderwerp luchtig kan worden gebracht. Deze case is volledig gebouwd op de inzet van Influencers. Oud-Feyenoord speler John de Wolf was door de doelgroep duidelijk nog niet vergeten. Een beter karakter dan hij om dit onderwerp bespreekbaar te maken kon de jury niet bedenken. De HEMA werkt al langer samen met Pink Ribbon om borstkanker onder de aandacht te brengen. Dat ze daarnaast met het KWF nu ook mannen aanspreken op een voor hen even gevoelig als relevant onderwerp verdient alle lof.
Dit is de case:
Elevator Pitch
HEMA bundelde de krachten met voetballegende John de Wolf om tijdens hun ondergoedcampagne een belangrijke boodschap over zelfonderzoek voor teelbalkanker te verspreiden. Met een perfecte timing tijdens het EK en een humorvolle knipoog, wist HEMA een breed publiek te bereiken. Het resultaat? 800 duizend organische views en lof vanuit het hele land voor deze krachtige awareness-campagne.
Briefing
HEMA werkt al geruime tijd samen met Pink Ribbon om borstkankerbewustzijn te vergroten. Toen de jaarlijkse ondergoedcampagne samenviel met het EK, zagen HEMA en Truus, met steun van KWF, een unieke kans om zelfonderzoek bij mannen onder de aandacht te brengen, specifiek gericht op teelbalkanker. De uitdaging? Het bereiken van de mannelijke doelgroep via een platform met voornamelijk vrouwelijke volgers. De oplossing? Voetbalheld John de Wolf inzetten om met een knipoog én serieuze toon deze belangrijke boodschap over te brengen. Het doel was om het gesprek rondom zelfonderzoek op gang te brengen en bewustzijn te creëren, zonder gebruik van mediabudget.
Insights
HEMA's Instagram-volgers zijn voornamelijk vrouwen van 25-64 jaar, maar dit specifieke onderdeel van de ondergoedcampagne richtte zich op het bereiken van mannen. We wisten dat de vrouwen in hun leven een belangrijke rol spelen in het aanzetten tot gezondheidsbewustzijn. Bovendien valt de boodschap van een voetballegende als John de Wolf goed bij zowel mannen als vrouwen. Deze insights vormden de kern van de strategie: via de vrouwelijke volgers indirect de mannelijke doelgroep bereiken, met John de Wolf als aansprekend boegbeeld.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Met de ondergoedcampagne tijdens het EK zag HEMA de kans om zelfonderzoek bij mannen onder de aandacht te brengen. De strategie was helder: gebruik de kracht van een sportevenement dat de aandacht van heel Nederland heeft en verbind dit met een serieuze gezondheidsboodschap icm een HEMA knipoog. John de Wolf, een icoon in de voetbalwereld, werd het gezicht van de campagne. Zijn geloofwaardigheid en herkenbaarheid zorgden ervoor dat de boodschap aansloeg bij zowel mannen als vrouwen.
De video, die bewust losjes en humoristisch was opgezet, met krachtige openingszin “Mannen, denk dit EK ook aan je eigen ballen”, werd op HEMA's Instagram gedeeld. De video ging vrijwel direct na plaatsing viraal. Binnen no-time had de video een kleine 800 duizend organische views behaald, en werd hij opgepikt door nationale media, waaronder prime-time aandacht op tv (de Oranjezomer) en radio (538). Massaal gingen de vrouwelijke volgers van HEMA mannen taggen in de comments.
Het resultaat? Een succesvolle bewustwordingscampagne zonder mediabudget, die niet alleen mannen, maar ook hun partners aanspoorde om te praten over het belang van zelfonderzoek voor het vroegtijdig opsporen van teelbalkanker. Waar John de Wolf in een onderbroek wel niet voor kan zorgen.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen