[Content Marketing Awards 2024] DPG Media: Dé Winterfair van Margriet en Libelle

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024

De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024 -> www.cmta.nl

Elevator Pitch

De twee grootste vrouwenmediamerken, Margriet en Libelle, hebben de handen ineen geslagen: voor het eerst in de twintigjarige geschiedenis kreeg dé Winterfair, het grootste indoor-winterevenement van Nederland, een dubbele afzender. Dat bleek een schot in de roos: het aantal bezoekers steeg met ruim 6% naar 70.000; uniek in een evenementenmarkt waar de meeste bezoekersaantallen krimpen. Het aantal stands steeg met 16% naar 230 en de omzet kende een groei van maar liefst 18%.

Briefing

Margriet en Libelle. Ze worden vaak in één adem genoemd en zijn onderdeel van dezelfde uitgeverij (DPG Media), maar zijn jarenlang als concurrenten in de markt gezet. Dat is echter niet meer van deze tijd: sisterhood is dat wel. En dus werd de Margriet Winterfair omgedoopt tot dé Winterfair, van Margriet én Libelle. In de Brabanthallen in Den Bosch kunnen vrouwen (98% van de bezoekers is vrouw) zeven dagen lang shoppen, workshops volgen, genieten van een hapje en drankje en luisteren naar live optredens van topartiesten (van Berget Lewis tot Wolter Kroes). En hun favoriete auteurs en columnisten van Margriet en Libelle ontmoeten. Want op dé Winterfair komen Margriet en Libelle tot leven. Primaire doelstelling vanuit de magazinemerken is branding: Margriet en Libelle krijgen met deze merkextensie een extra lading en versterken zich door de crossmediale beleving. Uiteraard is het unieke directe contact met de doelgroep ook van groot belang.

Insights

Margriet en Libelle bestaan allebei al meer dan 85 jaar en zijn voor duizenden vrouwen vast onderdeel van hun dagelijks leven. De magazinemerken hebben veel ‘dubbellezers’: het losseverkoop-pakket met beide titels is niet voor niets het populairste pakket in tijdschriftenland: wekelijks gaan gemiddeld ruim 11.000 van over de toonbank.

Uit onderzoek blijkt dat bijna 80% van de Winterfair-bezoekers Margriet en/of Libelle leest: het zijn echte trouwe fans. Samen het event organiseren en beide merken uitdragen leek een logische stap. En dat bleek het ook te zijn, gezien de positieve reacties van de bezoekers en de cijfermatige resultaten.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Om de samenwerking kracht bij te zetten, werd Hans Klok gevraagd om de opening van het evenement te verzorgen. Dat deed hij op spectaculaire wijze. Hoofdredacteuren Hilmar (Libelle) en Helene (Margriet) werden tevoorschijn ‘getoverd’ in een kooi. Samen. Symbolischer kan deze nieuwe partnership niet worden gemaakt. Shownieuws (SBS6) kwam de bijzondere opening filmen en besteedde die avond ruim aandacht aan dé Winterfair, net als Brabants Dagblad, Omroep Brabant en het AD later die week. Om het evenement onder de aandacht te brengen, is een breed scala aan kanalen ingezet. Natuurlijk werd er om te beginnen volle kracht ingezet op communicatie via de magazines van Libelle en Margriet, maar ook de websites, socials en nieuwsbrieven werden ingezet. Bij het versturen van de eerste DM naar Libelle-abonnees werd meteen duidelijk dat er veel enthousiasme was: de verkoop kreeg direct een uplift. Naast de DM-campagne is ook een DPG- brede campagne ingezet, waarbij printadvertenties en online banners werden geplaatst in/op andere DPG-titels zoals het AD en het Brabants Dagblad. Niet alleen voorafgaand, maar ook tijdens het zeven dagen durende evenement is gebruikgemaakt van een crossmediale aanpak. Zo is voortdurend met foto’s en video’s aandacht besteed aan dé Winterfair op de social kanalen en websites van zowel Margriet als Libelle.

www.libelle.nl

www.margriet.nl

www.dpgmedia.nl

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.