
[Content Marketing Awards 2024] dentsu: Het Magische Kookboek
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl
Elevator Pitch
Albert Heijn wilde beter eten toegankelijker maken en kinderen betrekken bij het kookproces. De oplossing? "Het Magische Kookboek", een uniek contentinitiatief samen met Disney. Dit boek, vol recepten, stickers en tattoos, maakt samen koken een feestje. Dankzij een slimme kanaalmix bereikte de campagne families in heel Nederland, wat zorgde voor een boost in merkbekendheid tot 63%, sterke engagement én het stimuleerde 25% van de contactgroep samen te koken. Kortom, een krachtige contentcampagne met echte impact!
Briefing
De uitdaging voor Albert Heijn lag in het realiseren van de wens: "Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen." De supermarkt wilde specifiek kinderen enthousiast maken om samen met hun families te koken. Uit onderzoek bleek dat het lastig was om kinderen gezond en gevarieerd te laten eten, en ouders vielen vaak terug op bekende gerechten. Bovendien wilden ouders graag dat hun kinderen betrokken waren bij het kookproces, het ontbrak echter aan kindvriendelijke en leuke kookboeken, zowel fysiek als digitaal. De uitdaging was dus om een contentinitiatief te creëren dat niet alleen gezamenlijk koken bevorderde, maar ook de magie van het kookproces naar voren bracht. Het resultaat, "Het Magische Kookboek" in samenwerking met Disney, bood een innovatieve oplossing door een betaalbaar, aantrekkelijk kookboek te introduceren met Disney- recepten, stickers en tattoos, waardoor het 'samen koken'-thema tot leven kwam en gezondere eetgewoonten werden gestimuleerd.
Insights
Het inzicht voor deze case kwam voort uit de constatering dat ouders moeite hadden om hun kinderen gezond en gevarieerd te laten eten. Tegelijkertijd wilden ze graag dat hun kinderen actief deelnamen aan het kookproces. Echter, bestaande kookboeken waren niet altijd kindvriendelijk of leuk, en digitale oplossingen misten. Het inzicht was dus dat er behoefte was aan een creatieve content aanpak om de magie van het koken te benadrukken, kinderen te betrekken bij het kookproces en gezondere eetgewoonten te bevorderen. De samenwerking met Disney paste perfect vanwege het sterke en inspirerende Disney-merk en de eerdere langdurige samenwerking met Albert Heijn.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Het concept, genaamd "Het Magische Kookboek", betovert met 24 heerlijke recepten van Disney- helden, speelse activiteiten en handige kooktips, gericht op kinderen, ouders en grootouders. Het boek neemt je mee op culinaire avonturen, variërend van de Mexicaanse keuken met Miguel uit Coco tot betoverende yoghurt- fruit-ijsjes met Elsa. Het boek krijgt een extra dimensie door het toevoegen van stickers met favoriete Disney karakters en leuke tattoos om de Disney beleving compleet te maken.
Albert Heijn activeerde “Het Magische Kookboek” met een grootschalige campagne door middel van TV- commercials met betoverende Disney-fragmenten, online video's, social media-campagnes en in-store promoties. Daarnaast werd de campagne actief gepromoot in OOH en de Bonusfolder. Het boek werd ondersteund door een spaaractie met gratis stickerpacks en een reis naar Disneyland Parijs als hoofdprijs. Dit alles resulteerde in een innovatieve campagne, waarbij Albert Heijn het thema 'samen koken' tot leven brengt, betere eetgewoonten bevordert en magische momenten creëert voor alle families in Nederland.
Gemeten successen omvatten een aanzienlijke stijging in verkoop, merkbekendheid en deelname aan de actie. De campagne heeft een boven benchmark CTR van 23.3% bereikt, en een record van 13.000 likes op de video in Meta. Het creatieve gebruik van Disney-personages, heeft geleid tot een ongekend hoge aansprekendheid van 66% en een positieve feedback van kinderen. Daarnaast heeft de campagne samen koken bij maar liefst 25% van de contactgroep bevorderd.
Met "Het Magische Kookboek" demonstreerde Albert Heijn hoe strategisch ontwikkelde en geïntegreerde content niet alleen merkdoelen kan overtreffen, maar ook positieve maatschappelijk impact kan hebben.
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023
Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over The Awards op www.cmta.nl
Koop hier kaarten voor de uitreiking van de Content Marketing Awards op 6 november in Haarlem
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen