[Content Marketing Awards 2024] Bureau Branded: Het Rijksmuseum. Onbeperkt toegankelijk

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024

Elevator Pitch

Het Rijksmuseum wil het meest toegankelijke museum van de wereld worden. En Microsoft gaat het museum daarbij helpen. Want Microsoft loopt wereldwijd voorop als het gaat om inclusie en toegankelijkheid. En wil cultuur toegankelijk maken voor iedereen. Die uitdaging is actueler en belangrijker dan ooit. 

BureauBranded is gevraagd videocontent te ontwikkelen om te laten zien hoe innovatie en toegankelijkheid samen komen om het Rijksmuseum echt een fijner museum voor iedereen te maken. 

Briefing

Musea spelen een cruciale rol in het bevorderen van cultuur en educatie. Maar helaas is niet elk museum even goed toegankelijk voor elke individuele bezoeker. Of je nou blind of slechtziend bent. Doof of slechthorend. Of bijvoorbeeld prikkelgevoelig vanwege hersenletsel, autisme of een burn-out. 

Tegelijkertijd vinden we het tegenwoordig terecht wel belangrijk dat iedereen mee kan doen. Ook als het gaat om het bezoeken van een museum.  Het Rijksmuseum neemt deze uitdaging heel serieus met een Manager Accessibility & Inclusie, die deze functie afdeling overstijgend vervult. Daarmee is het museum uniek in Nederland en zelfs in de wereld. 

Vanuit het recent aangegane partnership gaan het Rijksmuseum en Microsoft intensiever samenwerken om de leidende rol van het museum op het gebied van toegankelijkheid verder te versterken. 

Aan BureauBranded de uitdaging om videocontent te ontwikkelen over hoe innovatie en toegankelijkheid samenkomen. Want een toegankelijk museum is een fijner museum voor iedereen. 

Insights

De toegankelijkheid van musea staat onder druk door achterblijvende overheidssubsidies. En de voorgenomen BTW-stijging van museumkaartjes van 9 naar 21% per 2026 maakt het nog lastiger om musea toegankelijk te houden voor een breed publiek.

Bron: https://museumvereniging.nl/pers/toegankelijkheid-musea-onder-druk-door-achterblijvende-overheidssubsidies/ 

Strategie | Aanpak | Resultaat

Strategie
Hoe maak je deze belangrijke samenwerking op een heldere manier kenbaar? Met pakkende kwalitatieve videocontent rond een mooi authentiek verhaal! Het Rijksmuseum is natuurlijk al een ideaal filmdecor op zich, maar het echte verschil werd gemaakt door de hoofdrolspelers in de video. Echte verhalen van echte mensen (over ‘audience centric’ gesproken) zijn essentieel voor geloofwaardige content. 

Aanpak
Via uitgebreide diepte interviews met alle hoofdrolspelers kwam BureauBranded tot een authentiek script voor deze video. Een extra uitdaging daarbij was het vinden van de juiste balans in de woordkeus en dat luistert heel nauw. We willen namelijk niemand verkeerd aanspreken en al helemaal niet betuttelen.

Naast de hero video van ca. 1,5 minuut is er ook een 15 seconden durende teaser video ontwikkeld om de bezoekers online uit te nodigen de lange video te bekijken. BureauBranded heeft alle interviews met de hoofdpersonen afgenomen, de scripts geschreven en de productie begeleid in samenwerking met producent Lukkien. Met het oog op authenticiteit is de voice over ook ingesproken door een hoofdpersoon uit de video.

Resultaten
De videocontent is gedeeld via diverse social media platformen van het Rijksmuseum en Microsoft. Met minimale mediakosten behaalde de lange video 600.943 impressies verdeeld over Linkedin en Meta. Deze video werd maar liefst 240.863 maal bekeken en van degenen die de video startten, keek 26% de video volledig uit. Op Meta was dit zelfs 43%!

Daarnaast is de video vertoond op diverse relevante evenementen. Zowel nationaal (bijvoorbeeld tijdens een evenement over toegankelijkheid in het Rijksmuseum) als internationaal.

www.bureaubranded.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.