Commissariaat voor de Media: Nieuws moet beter zichtbaar en vindbaar worden

Het Commissariaat voor de Media wil, in navolging van de WRR, dat er aansluiting komt bij Europese wet- en regelgeving om belangrijke informatie prominent zichtbaar en goed vindbaar te maken. Dit stelt de mediatoezichthouder bij het verschijnen van de Mediamonitor 2024.

Het is opvallend dat het een dergelijke oproep doet aan de wetgever, terwijl het zelf als beleidslijn heeft om vooral geen boetes op te leggen, ondanks de taak om de naleving van mediawetgeving af te dwingen.

Volgens de toezichthouder gaat het groeiend gebruik van sociale media en streamingdiensten ten koste van het gebruik van het Nederlandse media-aanbod. Dit is volgens het Commissariaat zorgelijk, omdat Nederlandse televisiezenders niet alleen burgers informeren, maar ook een verbindende rol spelen in de samenleving.

Daarnaast stelt de toezichthouder dat streamingdiensten deze functies niet overnemen, omdat zij geen nieuws en actualiteiten aanbieden en slechts beperkt Nederlands aanbod hebben.

De toezichthouder heeft overigens, ten aanzien van de wetgeving over de investeringsplicht voor streamingdiensten, 11 maanden na het van kracht worden van de wetgeving nog steeds geen beleidslijn opgesteld over hoe deze moet worden nageleefd. Dit maakt dat de wetgeving (inclusief ontheffingsmogelijkheden) eerder theorie lijkt dan praktijk.

Oproep aan mediabedrijven

Het Commissariaat voor de Media heeft een oproep gedaan aan mediabedrijven om de informerende rol van media door middel van betrouwbare journalistiek beter zichtbaar en vindbaar te maken. De meest relevante Nederlandse streamingdienst (Videoland) valt overigens onder het toezicht van de Luxemburgse mediatoezichthouder ALIA.

Internationale platforms

Volgens het Commissariaat voor de Media gaat 80 procent van de digitale reclame-inkomsten naar spelers als Google (Alphabet) en Meta (Facebook/Instagram). De toezichthouder wijst erop dat hoewel het aandeel de afgelopen twee jaar stabiel is gebleven, dit tot 2021 aanzienlijk is gestegen en de Nederlandse mediamarkt nog steeds onder druk zet.

Amma Asante, voorzitter Commissariaat voor de Media: "Ons medialandschap verandert in hoog tempo en wordt steeds internationaler. Het is cruciaal dat betrouwbare en relevante informatie voor iedereen zichtbaar en toegankelijk blijft. Europese regelgeving speelt een sleutelrol bij het beter zichtbaar maken van het Nederlandse media-aanbod en het creëren van een mediaomgeving die aansluit bij de behoeften van gebruikers. Een divers en onafhankelijk media-aanbod is de ruggengraat van een gezonde democratie, en het Commissariaat zet zich onverminderd in voor de bescherming hiervan."

Toekomst van nieuwsconsumptie in Nederland

De bevindingen uit de Mediamonitor sluiten aan bij eerder onderzoek van het Commissariaat voor de Media, waaruit blijkt dat jongeren vooral gebruikmaken van online aanbod en sociale media om hun nieuws te consumeren.

De Mediamonitor laat zien dat deze verschuiving naar online niet alleen bij jongeren speelt, maar inmiddels geldt voor alle Nederlanders. De WRR benadrukte in haar rapport Aandacht voor media de noodzaak om gebruik te maken van Europese regelgeving om een betrouwbare en veilige informatieomgeving te realiseren en om belangrijke informatie prominent zichtbaar en goed vindbaar te maken.

Reactie van RTL Nieuws

Marketing Report vroeg RTL Nieuws, het enige dagelijkse (generalistische) commerciële tv-nieuwsprogramma, om een reactie. Ilse Openneer, hoofdredacteur van RTL Nieuws bij RTL Nederland: "De oproep van het Commissariaat voor de Media sluit aan bij onze ambitie om RTL Nieuws nog zichtbaarder te maken op RTL Nederland’s streamingdienst Videoland. De dagelijkse uitzendingen zijn er al te vinden, maar we werken ook aan een nieuw format. Hiervan zijn enkele pilots gemaakt en daar gaan we mee verder."

De volledige Mediamonitor is hier te vinden.

www.cvdm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt een Videograaf / Vertical Video Editor

08-12-2025 | 08:39:00
DPG Media is per direct op zoek naar Videograaf / Vertical Video Editor - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Samensteller & Nieuwsredacteur Online bij AD

01-12-2025 | 09:49:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Samensteller & Nieuwsredacteur Online - AD - Rotterdam

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Chef Digitaal bij Quote

26-11-2025 | 07:48:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Chef Digitaal bij Quote

[Vacatures] Qmusic zoekt een Video-Editor

24-11-2025 | 07:41:00
Qmusic is per direct op zoek naar Video-Editor - Amsterdam
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.