[Buzz] Somention: #humancore, of hoe het perfecte plaatje op social media verdween

Onder de hashtag #humanbeinghumans #peoplebeingpeople en #humancore op TikTok zijn veel video’s te vinden die echte mensen in hun dagelijks leven laten zien. Humancore is een culturele trend die zich richt op het omarmen van de alledaagse en menselijke aspecten van het leven.

Het draait om authenticiteit, eenvoud en een zekere rauwheid van het leven. Het laat de schoonheid zien in gewone, dagelijkse momenten en brengt een gevoel van echtheid en menselijkheid over.

Humancore: verfrissend echt

Deze menselijke benadering is een reactie op de beelden in een online wereld die vaak gefilterd, geperfectioneerd en hierdoor uiteindelijk onecht zijn. We zien al enige tijd dat het ‘perfecte plaatjes’ niet meer past op social. Zo heeft de fotodump het gewonnen van gestileerde plaatjes op de feed, winnen lelijke TikToks het van high-end video producties en sturen mensen liever lelijke selfies via Snapchat dan dat ze hun gezicht bewerken via facetune apps.

Imperfectie als reactie op AI

Hoe sluit deze hernieuwde waardering voor imperfectie aan bij het nieuwe AI-tijdperk? In een wereld waarin alles steeds maakbaarder wordt door middel van AI, heeft de consument behoefte aan een leven zonder filter, script óf prompt. Authenticiteit en echtheid zijn al langer trending op social, maar de menselijkheid en ongedwongenheid van humancore lijkt verder te zijn aangezwengeld toen AI in het speelveld verscheen.

Brat Summer

Deze imperfectie op social, zie je ook terug in de zomer trend van dit moment: ‘Brat Summer’. Vorige jaar stond de zomer in het teken van Barbie, Brat Summer is de rauwe variant hiervan. De trend is geïnspireerd door Charli XCX's album Brat, uitgebracht op 7 juni 2024. De trend staat voor een zorgeloze, rebelse en edgy esthetiek, waarbij de kleuren zwart en neon groen domineren. Kortom, Brat Summer draait om het genieten van het moment, een beetje rebels zijn en plezier hebben met een unieke en gedurfde persoonlijke stijl. Ver weg van het perfecte Barbie plaatje van vorig jaar.

Echte content voor merken

Ook in de campagne resultaten zien we dat echtheid, authenticiteit en originaliteit de best presterende content zijn. Echte video’s met echte mensen worden op social vaak langer uitgekeken dan flashy commercials of gescripte video’s. Om deze reden blijft de populariteit van User Generated Content (UGC) steeds verder groeien. Een mooi voorbeeld is van Kiki Bosman, ook wel bekend van De Yup in de Jordaan. Ze heeft buren die altijd voor haar klaarstaan en om hen te bedanken werkt ze samen met Nationale Bioscoopbon. Bekijk de (eerste) video en vergeet vooral niet alle enthousiaste reacties te lezen!

Ook het format Op stap met Oma van Hero Cassis een goed voorbeeld van humancore. Het is onmogelijk geen glimlach op je gezicht te krijgen wanneer Roos haar oma meeneemt op stap.

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Barry Bol start als artdirector bij The USP Agency

07-10-2025 | 08:51:37
Bol komt over van Selmore, waar hij werkte aan campagnes voor Look-O-Look, Škoda, ASN Bank en Klene

Dan Verhoeven: Frontrunner zijn is de standaard verleggen

29-09-2025 | 12:26:00
Met het vertrek van Vivian Kowalski is Dan Verhoeven voortaan dé Executive Creative Director van Social Media bureau Somention

[Vacancy] Somention has a position for International Webcare & Community Managers

26-09-2025 | 08:26:00
Somention is looking for International Webcare & Community Managers (German/English/French) - Part-time · Rotterdam

Dentsu Creative haalt social-expert Vivian Kowalski binnen

24-09-2025 | 08:33:22
Dentsu Creative heeft Vivian Kowalski aangesteld als creative director. Ze komt over van Somention, waar ze sinds 2021 creatief leider was.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.