[Column] Patricia Sonius-Kruiniger (Nationaal Media Onderzoek): Samen maken we het verschil

Terwijl ik door het donker naar huis rijd, voorbij de vrolijk flikkerende lichtjes, realiseer ik me dat 2024 alweer bijna voorbij is. Wat een bijzonder jaar was het. Het jaar waarin de Stichting Natonaal Media Onderzoek (NMO) werkelijkheid werd. Het nieuwe bestuur is geïnstalleerd en de kamers Lezen, Luisteren, Online en Kijken zijn in volle gang. Ik ben als directeur ontzettend trots op wat we, met ons relatief kleine team, hebben weten te bereiken. Dit is enkel en alleen mogelijk door intensieve samenwerking.

Trots op onze mijlpalen

We hebben de luxe dat we kunnen leunen op ontzettend veel kennis, ervaring en kunde in de mediaindustrie, waardoor we onderzoeken kunnen opzetten die data produceren die echt van waarde zijn. Mede door deze expertise en onze partnerships met Kantar en Ipsos I&O kunnen we terugblikken op een aantal mijlpalen in 2024. Ik noem onder andere de lancering van de eerste marktstandaard voor online bereiksonderzoek. Nog niet eerder hadden we een bereiksonderzoek voor online websites en apps, gedragen door zowel de aanbod- als vraagzijde.

Laat ik ook de publicatie van de vernieuwde Decision Maker Survey niet vergeten, waarmee de industrie inzichten krijgt in de belangrijke doelgroep van zakelijke beslissers. Ook publiceerden we diverse ad-hoc onderzoeken, zoals de Foldermonitor onder auspiciën van NMO en de NMO Audiomonitor, die meer inzichten geeft over het gehele audiolandschap. Met NMO Kijken hebben we Addressable TV kunnen lanceren, waarbij we corrigeren voor de overschreven lineaire spots. Ten slotte wonnen we de prestigieuze AMMA Award voor ons luisteronderzoek, wat onderschrijft dat we echt op de juiste weg zitten.

Innovatief onderzoek: altijd in ontwikkeling

Tegelijkertijd is één ding ook duidelijk: innovatief onderzoek is nooit af. Dagelijks leggen we alles wat we doen bij NMO naast onze onderzoekscode en het is een uitdaging om aan alle criteria te voldoen. Zo werken we er hard aan om meer inzichten te krijgen in de representatie van alle doelgroepen in onze steekproeven en panels. Dit doen we samen onze expertgroep diversiteit, waarover in januari meer. Ook optimaliseren we waar we kunnen. Zo werkt de kamer Online hard aan de optimalisaties van ons datascience-model dat panel- en censusdata bij elkaar brengt. Zo proberen we elke dag een stukje dichter bij de realiteit te komen.

Ik kijk uit naar 2025, dat een enorm innovatief jaar belooft te worden. Zo gaan we eindelijk een compleet inzicht krijgen in het kijkgedrag op alle devices én alle platformen. Daarnaast zullen we de online bereikstandaard uitbreiden met veel relevante merken om de waarde van de dataset in de markt te vergroten. We gaan weer een Kidsmonitor uitvoeren om inzicht te geven in het mediagebruik van kinderen binnen het huishouden en we gaan diverse proofs of concept (POC’s) uitvoeren, onder andere voor NMO Luisteren. Er is dus genoeg om naar uit te kijken voor elk mediumtype. De onderzoeker in mij kijkt voornamelijk uit naar de resultaten van de crossmedia-pilot. We maken mooie stappen met de net opgerichte kamer Crossmedia. Eén ding is zeker: dit alles realiseren we niet alleen, maar doen we met elkaar!

Namens het hele NMO-team wens ik jullie hele fijne feestdagen samen met jullie dierbaren. Tot in 2025!

Patricia Sonius-Kruiniger is directeur onderzoek bij Nationaal Media Onderzoek

www.nationaalmediaonderzoek.nl

credits foto: Menno Ridderhof

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

19-08-2025 | 17:40:00
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.