[Column] Mandy van der Wal: Door het inzetten van podcasts kunnen merken hun verhalen vertellen

In het digitale tijdperk waarin we ons bevinden, zijn traditionele marketingstrategieën niet langer voldoende om de aandacht van consumenten te trekken. Merken moeten steeds innovatiever zijn en hun boodschap op nieuwe manieren communiceren.

Een van de meest populaire en effectieve manieren om dit te doen, is via podcasts. Vanuit Mediahuis hadden we al diverse podcasttitels waarvan bijvoorbeeld Kick Off een bekende is. De markt is op zoek naar een groot bereik en het liefst een loket om de miljoenen luisteraars te bereiken.

Door de samenwerking aan te gaan met diverse podcast publishers hebben we een groot bereik in één netwerk samengebracht met meer dan 10 miljoen beluisteringen per maand, in de vorm van het Audiohuis Podcast netwerk.

In dit netwerk zitten onder meer De Stroom, FC Afkicken, Corti Media, ILVY Network maar ook grote titels zo als Amerika in 15 minuten, Hard Gras, Kieft Jansen Egmond Gijp, Chantal Janzen en Tina de Bruijn.

Nieuwe podcasts

  • De Veertigers verkent de uitdagingen en verrassingen van het leven in de veertig.

  • Hard Gras Podcast biedt een diepgaande blik op de wereld van het voetbal.
  • Mama is Moe deelt eerlijke verhalen en tips over het ouderschap.
  • Amerika in 15 Minuten van Raymond Mens neemt je mee op een snelle reis door de Amerikaanse actualiteit, met scherpe analyses en interessante gasten die het nieuws vanuit verschillende perspectieven belichten.

  • Beurstalk met Rob Jansen bespreekt het laatste nieuws van de beurs.
  • Bloemen Plukken langs het Ravijn onthult aangrijpende waargebeurde verhalen. De ideale podcast voor de crime-liefhebber.

Belangrijkste zaken die we afgelopen jaar hebben bereikt

Het afgelopen jaar hebben we flinke stappen gezet in ons groeiende podcast-netwerk en op meerdere vlakken belangrijke mijlpalen bereikt:

  • Toegenomen bereik: We hebben ons aanbod verder uitgebreid met diverse nieuwe podcasttitels. Dit heeft geleid tot een indrukwekkende stijging van ons luisterpubliek, met inmiddels meer dan 10 miljoen beluisteringen per maand.
  • Groei in advertising: Zowel grote als kleine adverteerders maken nu gebruik van ons platform. Ze zijn hoorbaar via audiocommercials, host-read advertenties en native items, waarmee we een breed scala aan merken weten te verbinden met ons publiek.
  • Programmatic inkoop: Onze podcast-inventaris wordt nu ook verhandeld via programmatic buying, waarmee we adverteerders nog meer flexibiliteit en efficiëntie bieden bij het inkopen van advertentieruimte.
  • Succesvol onderzoek: We hebben verschillende brandlift-studies uitgevoerd voor bekende merken zoals ASR en Brand New Day, waarmee we de impact en effectiviteit van podcast advertising duidelijk kunnen aantonen.
  • Investeren in eigen content: Onze focus op eigen producties heeft geresulteerd in de lancering van populaire podcasts zoals Niet te GelovenVroeger vs Nu en True Crime Pro's. Daarnaast hebben we met trots branded podcasts gecreëerd voor merken zoals Odido, en verwelkomen we bekende namen zoals Chantal en Tina in onze studio.

Deze prestaties vormen de basis voor ons toekomstige succes en bevestigen onze positie als een toonaangevende speler in de podcastwereld.

Podcast als marketinginstrument

Podcasts zijn niet alleen een trend, maar een krachtig marketinginstrument dat bedrijven kan helpen een authentieke connectie te maken met hun publiek. Door het inzetten van podcasts kunnen merken hun verhalen vertellen. In een wereld waar aandacht steeds schaarser wordt, biedt de podcastingwereld een unieke kans om op te vallen en te groeien. Het is tijd voor bedrijven om deze nieuwe horizon te verkennen en de voordelen van podcasting in hun marketingstrategieën te omarmen.

Mandy van der Wal is directeur van Audiohuis

www.mediahuis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Boaz Shkolnik: 2025 een jaar van scherpte en schakelen; 2026 een jaar van versnellen

27-11-2025 | 13:06:00
Boaz Shkolnik is directeur B2B bij Mediahuis Nederland. We blikken met hem terug op het afgelopen jaar en het komende jaar waaronder de fusie met Mediahuis Noord en Mediahuis Limburg en de commerciële markten

DVHN-podcast onderzoekt oplichter Rob Jacob

26-11-2025 | 09:21:00
In de podcast onderzoeken verslaggever Jan Westera en podcastmaker Colin Mooijman hoe Jacob te werk ging

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

Cosmopolitan wint goud bij Mercurs 2025

20-11-2025 | 22:30:00
Cosmopolitan (Hearst Netherlands) won goud, gevolgd door See All This (See All This Publishing) met zilver en Libelle (DPG Media) met brons.

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.