
[Column] David de Jong: De Cannes Lions ervaren - blik op de week
Nog nooit was ik in de Franse stad Cannes aan de Cote d’Azur geweest. Nice heb ik privé wel eens bezocht, maar Cannes is een heel ander verhaal en al helemaal met de Cannes Lions.
Het Cannes Lions Festival of Creativity zoals het officieel heet, is een soort kolonie die jaarlijks neerdaalt in Cannes. Ooit begonnen in Italië en vernoemd naar de leeuw op het San Marco Plein in Venetië, is duidelijk sinds 1956 verbonden aan Cannes. Cannes is net als de rest van de Cote d'Azur een mooie, maar vooral luxe strandstad.
Er lijkt een onzichtbaar onderscheid te zijn tussen het congres en buiten het congres. Congresgangers komen daar voor de inhoudelijke sessies en uiteraard de prijzen. Daarbuiten is het spektakel van de grote bedrijven die elk een eigen locatie hebben om hun netwerk te bedienen.
Kosten nog moeite worden gespaard door bedrijven als Meta (Facebook), Google, Snapchat, Spotify, ook RTL Ad Alliance zet jaarlijks een heus RTL Beach op. Overdag hebben ze vaak hun eigen programma waar genodigden naartoe kunnen, ’s avonds grossiert Cannes in de strandfeestjes.
Op de feestjes waarvoor het soms lastig is tickets te krijgen (bandjes verzamelen…) is het een drukte van belang.
Money, Money, Money
Money, Money, Money it’s a rich man’s world - zong Abba in 1976. Dat is enigszins van toepassing op de Cannes Lions en Cannes zelf. Voor de gemiddelde Nederlander zijn de prijzen torenhoog. Als je Cannes aanschouwt met de aanwezige partijen kun je denken, het kan niet op in de reclamewereld, het geld klotst tegen de plinten.
De Verenigde Staten domineert. Het festival wordt vanuit Londen georganiseerd. Zowel adverteerders, creatieve bureaus, mediabureaus als de aanwezige mediabedrijven zijn vooral de grootste op aarde. De macht van de sterkste telt dan.
Nederlandse bedrijven
De meeste Nederlandse bedrijven gaan niet naar het Festival, waar een ticket al snel duizenden euros kost, maar gaan puur om te netwerken op de talloze andere evenementen. Ook voor de inzending voor de Lions-prijzen geldt dat vooral grote partijen inzendingen doen. Al begreep ik dat een inzending van een case al vanaf 1000 euro kan, dat is te veel van het goede voor veel Nederlandse bureaus.
Diversiteit en duurzaamheid
Het festival blinkt juist uit van diversiteit. Dat valt op aan het publiek, door het vele Spaans (uit Latijns-Amerika) en Portugees (uit Brazilië) dat te horen is. Daarbij moet gezegd worden dat er bepaalde fondsen bestaan om dit mogelijk te maken en ook gebieden waar de economie lastiger ligt, te ondersteunen.
Het idee van diversiteit en duurzaamheid botst alleen soms wel met de selectiviteit die de Cannes Lions simpelweg is. Zonder geld kom je niet in Cannes. De drempel is aldus hoog en daar heeft men het niet over.
Overigens is een bezoek aan Cannes voor de bezoekende personen niet duurzaam voor de eigen gezondheid. Bijna iedereen is vermoeid door de vele zaken op het programma die je automatisch tegemoet treden, de hitte en de onverwachte situaties. Ook ik heb helaas bijeenkomsten moeten missen daardoor.
Nederland
Nederland verzamelt zich enigszins in een eigen bubbel. En Marketing Report draagt daar ook aan bij met Marketing Report Radio. Engiszins jaloers reageerden Italianen van een bekend Milanees bureau daarop. Nederland heeft eigen borrels, een eigen plek (van de Dutch Embassy of Creativity), een radiouitzending (Marketing Report Radio) en partijen die het nodige organiseren. In die zin creëert Nederland zijn eigen bubbel.
Dit jaar is wel het goede nieuws dat Nederland veel beter in de prijzen valt, en dat is vorig jaar totaal anders geweest.
En de Fransen?
De Fransen in Cannes zitten er vooral commercieel in. Peperdure accommodatie, dure restaurantjes enzoverder. Klantgerichtheid is wel een dingetje. Bij problemen standaard de schuld geven qan de klant, is toch een bijzondere gewaarwording vertelden Amerikanen mij gisteravond, die altijd de klant op één zetten.
Lees ook:
Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden
Lucas Hulsebos: Creativiteit testen maakt campagnes sterker
Cannes 2025: Henri Lessing over AGE Media
Cannes 2025: Omid Farzami over Provoke
Cannes 2025: Karin Rödlix over iO en de kracht van YouTube
Gepubliceerd door: David de Jong