Later als ik groot ben...

[Column] Cees Faes: Roofdieren hebben geen rebranding nodig

Vroeger dacht ik altijd: Later, als ik groot ben, wil ik ooit een Jaguar. Niet omdat ik nou zo veel verstand van auto's had, maar omdat een Jaguar iets mysterieus had. Iets ongrijpbaars. Een auto die je niet zomaar tegenkwam op de parkeerplaats van de supermarkt, maar waarvan je wist: dáár zit iemand in die het snapt. Geen schreeuwerige Ferrari, geen zakelijke Audi, maar klasse met een randje. De Britse gentleman die misschien een beetje te veel whiskey had gedronken, maar nog altijd stijlvol bleef.

Die droom-Jaguar had altijd iets tijdloos. Een lange motorkap, een laag profiel, en dat springende roofdier op de grille; alsof hij elk moment kon uithalen. Zelfs als je er nooit een zou bezitten, was het feit dat Jaguar bestond genoeg om de verbeelding te prikkelen. Het was een auto voor mensen die niet alleen wilden rijden, maar iets wilden zijn.

En nu... nu is Jaguar JaGUar geworden. Een merk dat zijn verleden zo hard van zich af lijkt te schudden, dat het eerder voelt alsof het in de witness protection program is beland. Geen hint meer van die aristocratische charme, maar een klinisch, hypermodern imago dat even goed een nieuw tech-startup had kunnen zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat merken mee moeten met hun tijd. Maar je kunt je imago oppoetsen zonder je ziel bij het grofvuil te zetten.

Het doet een beetje pijn. Alsof je na jaren je eerste jeugdliefde weer tegenkomt, en ontdekt dat ze hun karakteristieke sproeten hebben laten weglaseren, hun naam hebben veranderd in iets 'internationaals' en alleen nog maar matcha lattes drinken. Het klopt niet.

De Jaguar van vroeger leek me altijd een belofte: ooit, als ik groot was, zou ik er een rijden. Maar nu ben ik groter... en ik weet het niet meer. Misschien was het mooier toen het nog een droom was. Of misschien moet ik wachten tot Jaguar zich weer herinnert wat het echt is: geen hippe designoefening, maar een roofdier. En roofdieren hebben geen rebranding nodig.

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.

Cees Faes: Beschaving te koop. Gratis bezorgd uit Beijing

22-08-2025 | 11:02:00
We houden er in het Westen wel van om onszelf een beetje te zien als de hoeders van beschaving.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

LINDA.meiden en Blitsbee starten campagne rond borstkanker

02-10-2025 | 17:36:00
In het kader van de Borstkankermaand zijn LINDA.meiden en stickermerk Blitsbee gestart met de bewustwordingscampagne Check je borsten, meiden.

LifeHunters en Zwijsen zetten leerkrachten Engels centraal

02-10-2025 | 17:23:36
Uitgeverij Zwijsen heeft in aanloop naar de Dag van de Leerkracht een campagne gelanceerd ter introductie van Open Up, de nieuwste methode Engels voor het basisonderwijs.

Havas en Bolletje lanceren kruidnootburger als foodtrend

02-10-2025 | 16:30:00
De lancering is onderdeel van een campagne die inspeelt op de trend van onverwachte smaakcombinaties.

ESN en Megawatt zetten in op wereldrecordpoging in Rotterdam

02-10-2025 | 15:44:00
De poging maakt deel uit van de campagne Push Forward en brengt honderd sporters samen voor een gezamenlijke fysieke en mentale uitdaging.

Dentsu lanceert LEGO Party! via SMG Studio

02-10-2025 | 10:56:27
Het project markeert een volgende stap in Dentsu’s investering in gaming als platform waar merken verbinding kunnen maken met een wereldwijd publiek.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.