Later als ik groot ben...

[Column] Cees Faes: Roofdieren hebben geen rebranding nodig

Vroeger dacht ik altijd: Later, als ik groot ben, wil ik ooit een Jaguar. Niet omdat ik nou zo veel verstand van auto's had, maar omdat een Jaguar iets mysterieus had. Iets ongrijpbaars. Een auto die je niet zomaar tegenkwam op de parkeerplaats van de supermarkt, maar waarvan je wist: dáár zit iemand in die het snapt. Geen schreeuwerige Ferrari, geen zakelijke Audi, maar klasse met een randje. De Britse gentleman die misschien een beetje te veel whiskey had gedronken, maar nog altijd stijlvol bleef.

Die droom-Jaguar had altijd iets tijdloos. Een lange motorkap, een laag profiel, en dat springende roofdier op de grille; alsof hij elk moment kon uithalen. Zelfs als je er nooit een zou bezitten, was het feit dat Jaguar bestond genoeg om de verbeelding te prikkelen. Het was een auto voor mensen die niet alleen wilden rijden, maar iets wilden zijn.

En nu... nu is Jaguar JaGUar geworden. Een merk dat zijn verleden zo hard van zich af lijkt te schudden, dat het eerder voelt alsof het in de witness protection program is beland. Geen hint meer van die aristocratische charme, maar een klinisch, hypermodern imago dat even goed een nieuw tech-startup had kunnen zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat merken mee moeten met hun tijd. Maar je kunt je imago oppoetsen zonder je ziel bij het grofvuil te zetten.

Het doet een beetje pijn. Alsof je na jaren je eerste jeugdliefde weer tegenkomt, en ontdekt dat ze hun karakteristieke sproeten hebben laten weglaseren, hun naam hebben veranderd in iets 'internationaals' en alleen nog maar matcha lattes drinken. Het klopt niet.

De Jaguar van vroeger leek me altijd een belofte: ooit, als ik groot was, zou ik er een rijden. Maar nu ben ik groter... en ik weet het niet meer. Misschien was het mooier toen het nog een droom was. Of misschien moet ik wachten tot Jaguar zich weer herinnert wat het echt is: geen hippe designoefening, maar een roofdier. En roofdieren hebben geen rebranding nodig.

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

De 25 meest gelezen columns van het jaar 2025

22-12-2025 | 17:41:00
Welke onderwerpen raakten dit jaar een snaar bij marketingprofessionals? Het antwoord laat zich lezen in de cijfers

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.