[CMTA] Fresh Bridge: Team Rens

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl

 

Elevator Pitch

Een shock ging door ons team na het horen van het nieuws: de man van Cristine (collega) heeft de meest progressieve vorm van MS en moet voor een behandeling, die alleen in het buitenland is, 90.000 euro ophalen via crowdfunding. Met een campagnemodel hebben we deel- en dierbare content gecreëerd, de juiste kanalen ingezet en hiermee binnen vier dagen het geld opgehaald. Een aanpak die we mogelijk willen maken voor iedereen met een donatievraag.

Briefing

Geen tijd te verliezen. Rens moest per direct naar Mexico om een stamceltransplantatie te ondergaan om de ziekte zo snel mogelijk stop te zetten. En daar moesten we direct bij helpen. Er werd ons gevraagd om te helpen met opzetten van de crowdfundingsactie. We hebben het traject behandeld vanuit een contentstrategie. Dit keer was een kwetsbaar en authentiek verhaal vanuit Rens nodig: wat was er gebeurd, wat gaat er in hem om, wat is het doel, wat is zijn wens voor na de behandeling... Dat was direct duidelijk: "Nu is het nog allen voor één, maar straks ben ik er voor iedereen die het nodig heeft." Het was een flinke uitdaging voor Rens, wiens leven sinds zes weken compleet op zijn kop stond. Maar het is het team gelukt om met zijn input een kort, duidelijk maar emotionele video te creëren met zijn verhaal.

Insights

We hebben content gecreëerd die emotioneel zou raken. Door herkenbare levensgebeurtenissen (vb. voetballen met mijn zoontje) centraal te stellen als trigger werd je als doelgroep - bekende of onbekende van Rens - geraakt: dit zou mij ook kunnen overkomen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Content voor een close friend opmaken lijkt in eerste instantie andere koek. Maar het verschilt qua aanpak niet t.o.v. een campagne voor een groot A-merk. Het raakt alleen veel meer. Met een campagneplan bereik je hetzelfde resultaat.

Touch laag: Eén krachtige video met authentiek verhaal en call-to-action, gevolgd door een tell laag met meerdere stuks korte emotionele video snippets voor een continue stroom en diversiteit aan communicatie. Tussentijdse donatie updates dienden als Sell laag. Daarnaast was het belangrijk om alle communicatie in dezelfde look & feel op te maken. Niet alleen voor de herkenbaarheid, maar ook voor het vertrouwen van de actie. Deze professionele aanpak deed direct zijn werk: de content werd massaal gedeeld en niet geheel onbelangrijk, er werd massaal gedoneerd! Via de online kanalen (instagram, facebook, linkedin, whatsapp, influencers) verspreidde de content als een olievlek over heel Nederland. Daarnaast is ook verder gedacht dan enkel online. Met een flyer + QR code kon de actie ook in de buurt worden gedeeld. En met een doneerstappenplan opgemaakt voor e-mail werd de doelgroep aangespoord om geld op te halen. Met behulp van een pr-haakje werd het bericht ook opgepikt door het RTL Nieuws, RTL Boulevard, Libelle, Zen, Pockies en nog veel meer. Het is dankzij kwalitatieve content dat deze kanalen bereid waren de content te delen. Met dagelijkse Instagram & Facebook updates via blogs, vlogs & losse posts creërden we een groot organisch bereik.

Binnen vier dagen werd er middels 2829 donaties 95.843 euro opgehaald.

Geheel kosteloos, natuurlijk.

www.freshbridge.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over The Awards op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Pie Kamau

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.