[Case] Thijs van der Zande over de crossmedialecampagne van Rabobank

Thijs van der Zande, Manager Domein Zakelijk van DPG Media, vertelt hoe de crossmedialecampagne Sterke schakels heeft bijgedragen aan een hogere overweging en voorkeur voor Rabobank:

In mijn functie adviseer ik klanten hoe ze optimaal indruk kunnen maken op ondernemers en zakelijke beslissers. Zelf krijg ik de meeste energie van mijn werk als ik echt impact kan maken voor de klant. Dat lukt als we de mogelijkheid krijgen om een creatief concept te ontwikkelen dat we crossmediaal kunnen toepassen. Bij ‘Sterke schakels’ hebben we het verschil gemaakt door met diverse soorten content het juiste publiek binnen het massabereik van DPG Media te bereiken. Maar ook de keuze van Rabobank om als merk voor een faciliterende rol te kiezen leidde tot mooie resultaten.

Ondernemers als sterke schakels

Mediabureau PHD en Rabobank klopten bij ons aan met de vraag: ontwikkel een concept en mediastrategie rondom duurzaam groeien. De opdracht was om de kracht van de samenwerking in een bedrijfsketen te zien. Dat resulteerde in een campagne met nationale impact. Ondernemers moesten geactiveerd worden om van elkaar te leren, elkaar te helpen en geïnspireerd te raken om aan de slag te gaan met duurzame groei door samenwerking.

Nou, dat was wat ons betreft de kern. Men zegt: ‘Een keten is zo sterk als de zwakste schakel’, en daar hebben wij een positieve draai aan gegeven. Als de schakels voor en na jou sterk zijn, door jouw ondersteuning, dan ben je zelf óók een succesvolle ondernemer en heb je een succesvollere samenwerking. De ondernemers - de sterke schakels - die samen een sterke keten vormen, stonden centraal in deze campagne.

Succesformule van massa versus niche 

De Ondernemer, het zakelijke platform van DPG Media en autoriteit in het MKB, paste heel goed bij dit concept en vormde het hart van de campagne. 

De autoriteit van deze titel zorgde er, in combinatie met het massabereik van onze nieuwstitels, voor dat we het juiste publiek konden bereiken. De verhalen van de ondernemers hebben we verspreid via een crossmediale aanpak: een eigen contentplatform op De Ondernemer, branded content-artikelen op het AD en de aangesloten regionale titels,  NU.nl, printuitingen, een online verkiezing voor ‘De sterkste schakel van Nederland’, een podcast en video’s.”

In die video’s gaan Naomi van As en Ellen Hoog, bekende gezichten dankzij hun topsportverleden en zelf ook startende ondernemers, langs bij ondernemers met een sterk samenwerkingsverband. De ondernemers deelden hun succesverhalen waarbij de kracht van sterke ketens werd benadrukt. En om landelijk bereik te genereren, gebruikten we ketens uit diverse regio’s.

De kracht van de achtergrondpositie

Wat het verschil maakte bij deze campagne is dat Rabobank in de content wat meer op de achtergrond was. De ondernemer stond centraal. Rabobank had een bescheiden rol en was eigenlijk een facilitator van de kennis. Wij zien vaak dat merken bij campagnes vooral zichzelf en hun mensen of hun producten en diensten centraal willen stellen. Dat heeft Rabobank hier heel bewust niet gedaan. En als je kijkt naar de resultaten heeft dit ontzettend goed uitgepakt. 

Met deze campagne hebben we 78 procent van de zakelijke doelgroep bereikt en zijn de media KPI's ruimschoots behaald. Onafhankelijk onderzoek van DVJ Insights toonde een stijging van 9 procentpunt op overweging bij de exposed groep. De voorkeur voor het merk Rabobank verdubbelde. De exposed groep scoorde hoog op de merkassociates ‘Meehelpen’, ‘Meedenken’ en ‘Rabobank heeft een positieve invloed op de maatschappij.’ Het doel om de positie van Rabobank als thought leader en coöperatieve bank te versterken is dus ruimschoots behaald.

Een belangrijk ingrediënt van het succes van deze campagne is dat we de merkwaarden van Rabobank hebben verpakt in content die inspeelt op de kennisbehoefte en relevantie voor de doelgroep, de ondernemer, en die de hoofdrol te geven. Je maakt impact door niet jezelf, maar de succesverhalen van je klanten een podium te geven.

www.dpgmediagroup.com

www.rabobank.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt een Chef Entertainment - NU.nl (tijdelijk)

23-09-2025 | 09:43:00
DPG Media is per direct op zoek naar Chef Entertainment - NU.nl (tijdelijk) - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redactiemanager Tekst- en Eindredactie | Libelle

23-09-2025 | 09:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redactiemanager Tekst- en Eindredactie | Libelle - Amsterdam

De Ondernemer en BusinessWise openen visual radiostudio

18-09-2025 | 15:40:02
De Ondernemer en BusinessWise hebben een eigen visual radiostudio geopend in Mediavaert, de mediahub van DPG Media in Amsterdam.

Allerhande-recepten dagelijks in AD en regionale kranten

18-09-2025 | 10:55:15
DPG Media en Albert Heijn zijn een strategische samenwerking aangegaan rond de populaire rubriek Wat eten we vandaag?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.