[Cannes Report] Creatieven over reclame

Sharon de Graaf, creative director bij het Nederlandse dawn en Kenny Vermeulen, creative director bij het Belgische Duke & Grace. Beide onderdeel van Springbok. Twee creative directors met een compleet verschillende achtergrond. De ene artdirector. De ander copywriter. Samen trekken ze de hele week door Cannes. Van talk, naar strand, naar award shows. Dagelijks stellen ze elkaar daarna de vraag: “Hoe zie jij Cannes eigenlijk?”

Kenny: Hey Sharon, onze laatste dag alweer. Wat ging dat snel! Laten we eindigen met een lach, toch? Volgens de mensen van BBDO moet er terug meer humor komen in de reclame. I’m all for it! Jij?

Sharon: Hi Kenny, het vliegt voorbij. Volgens Andrew Robertson (ceo BBDO) is humor extreem memorabel. Daar zit natuurlijk wel wat in. Volgens het onderzoek door Oracle blijkt dat maar liefst 90% van de mensen een grappige advertentie beter onthouden. 

Een leuke grap of meme gaat snel rond. Dus eigenlijk ben ik helemaal voor grappige reclames. Al houd ik zelf wel van slimme humor, dat je misschien beter kunt omschrijven als een knipoog. Niet van die dijenkletsers.

De EXTRA gum commercial die na de pandemic viral ging was overigens echt epic. Zo over de top maar zo goed ingespeeld op het sentiment van die tijd. Kortom zelfs in stressvolle tijden werkt humor.

Die vorm van humor vind ik ook erg leuk. Zit jij nu bij Apple? Hoe is het daar? 

Kenny: Ik heb zo’n beetje elke slide gescreenshot uit de presentatie van Tor Myhren (VP marketing communications Apple). Hij had het over de beste samenwerking tussen agentschappen en klanten. Een paar rake uitspraken waar jij blij mee zult zijn, vermoed ik: Making is a mindset, Media has to make the space better en Design can be the idea. En vooral Have fun. 

Ik vertel je er nog wat meer over als we morgen terugkeren met de trein. 

Apple kan er ook wel wat van wat van wat betreft humor trouwens. Zoals deze voor product benefits: 

En de Underdogs-reeks om hun producten te highlighten:

 

Als er iets is wat je uiteindelijk meeneemt na deze week, wat is dat dan?

Sharon: Enorm jammer dat ik Tor heb gemist! Maar ik ga het thuis gelijk terug kijken. Drie dingen die ik meeneem zijn:

  • Ons medialandschap is super gefragmenteerd en we zijn extreem input moe. Het is tijd om creatieven en media weer samen te brengen en content te maken die mensen willen zien. 
  • Goed presenteren is het halve werk. Dus houd het simpel, persoonlijk en behapbaar.
  • En talent en vernieuwing van de industrie zijn megabelangrijk dus ik zou al onze vakgenoten  willen vragen te investeren in Jongehonden, Young Dogs, PlusPlusOne en Ra*w.

Of zoals Mike White zou zeggen “Protect yourself and go to what’s exciting.”

Ik vond het een leerzame week! Goed gewerkt, genetwerkt én gelachen.

Kenny: Ik ook! Op naar Amsterdam en Gent om dit met de collega’s te delen. 

Marketing Report Radio Cannes 2024 wordt gesponsord door:

Lees ook:


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.