
Cannes 2025: Rien van Beemen over Mediahuis
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. In gesprek met Marketing Report vertelt Rien van Beemen, CEO van Mediahuis, over de kracht van een nuchtere aanpak, groei in abonnees en de uitdagingen én kansen voor Mediahuis tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity.
Mediahuis is in Cannes niet om prijzen in ontvangst te nemen, maar om dicht bij creativiteit en relaties te zijn. Tijdens het festival organiseert het mediabedrijf een eigen lunch op een eiland voor de kust.
Rien van Beemen: “Je creëert een sfeer die je niet op een andere locatie kunt namaken. Iedereen zit samen op een eiland, een glas wijn erbij, niemand hoeft weg omdat hij in de file moet staan. Dat is echt uniek.”
Nuchter tegenover luxe
In Cannes kan het extravagant zijn, maar Mediahuis kiest bewust voor een bescheiden aanpak. Rien van Beemen: “Je kunt hier een dakterras huren voor een miljoen per week. Maar dat is niet wie wij zijn. We zijn een nuchter bedrijf, een klein krantje in een klein landje. Natuurlijk zijn we een vlaggenschip van de Nederlandse journalistiek, maar dat betekent niet dat we hier met champagne-treintjes moeten showen. Dat past niet bij ons.”
Groei dankzij abonnementen
Het aantal abonnees van Mediahuis groeit nog steeds, zowel op papier als digitaal. Dat is opmerkelijk in een tijd van big tech en nepnieuws. Rien van Beemen: “Elke week besluiten weer mensen om een abonnement te nemen. Twaalf jaar geleden hadden we 0% digitale inkomsten, nu is dat bij NRC 70 tot 80% digitale lezers, bij De Telegraaf meer dan de helft.”
Toch blijft papier belangrijk. Een papieren abonnement levert financieel meer op dan een digitaal, vooral omdat de gewoonte van een fysieke krant bij veel lezers sterk is.
Advertentie-inkomsten onmisbaar
Print en digitaal hebben elk hun eigen waarde voor adverteerders. Rien van Beemen: “Print is nog steeds waardevol voor bepaalde doelen, digitaal weer voor andere. Beide inkomsten zijn hard nodig.”
Overname RTL Nederland door DPG Media: afwachten
Over de voorgenomen overname van RTL Nederlan door DPG Media is Mediahuis nuchter. Rien van Beemen: “Ik heb er respect voor, maar het is nog steeds een voorgenomen overname. We wachten de uitspraak van de ACM af. Voor ons geldt: als het goed gaat met hun titels, is dat ook goed voor ons. We dragen samen de verantwoordelijkheid voor sterke journalistiek in Nederland.”
Belgische aandeelhouder is een zegen
De Belgische aandeelhouder geeft Mediahuis ruimte om in titels en vernieuwing te investeren, in plaats van op korte termijn winst te sturen. Rien van Beemen: “Onze aandeelhouder zet journalistiek hoog in het vaandel en denkt duurzaam. Zonder hen waren er waarschijnlijk minder titels geweest.”
Optimisme over de toekomst
Rien van Beemen ziet de toekomst positief. Hij noemt AI een hulpmiddel dat het werk sneller en slimmer kan maken, maar benadrukt dat journalistiek altijd mensenwerk blijft.
Rien van Beemen: “Onze oudste titel stamt uit 1656. Ook toen had mijn voorganger uitdagingen. Nu hebben we andere uitdagingen zoals distributie en digitalisering. Het is een enorme verantwoordelijkheid, maar ook prachtig om te doen.”
Vertrouwen en verbinding centraal
Vertrouwen is het grootste kapitaal van Mediahuis en krijgt veel aandacht. Rien van Beemen: “In Nederland vertrouwt zo’n 40% van de mensen de journalistiek niet meer. Dat is versterkt door corona, complottheorieën, de politiek. We werken actief aan trust. Je moet het laten zien en communiceren. Dat is een vak apart en daar investeren we in.”
Commercie scherper ingericht
De commerciële organisatie is vernieuwd, met meer nadruk op branding en marketing rond de titels. Zo lanceert Mediahuis Nederland binnenkort een nieuwe campagne voor De Telegraaf, in samenwerking met Natwerk: “Die campagne is helemaal in de stijl van De Telegraaf: pittig, wakker. Dat moeten we meer doen. Ik ben er trots op hoe het team het oppakt.”
Rien van Beemen: “Het mooiste vind ik dat we met Mediahuis zo’n divers portfolio hebben: NRC én De Telegraaf. Twee totaal verschillende werelden, allebei waardevol. Dat maakt het sterk.”
Mediahuis NRC is overigens daarbij een afzonderlijk bedrijf met een eigen directeur (Dominic Stas), dat los staat van Mediahuis Nederland.
Partners Marketing Report Cannes 2025
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Quinten van Hoogdalem: Summer Course vol nieuwe inzichten
Neslihan Akkurt over RA*W en talentontwikkeling
LePub (Philips&Heineken), KPN en Gut Amsterdam in de prijzen
Cannes 2025: Japie Stoppelenburg over Truus
Cannes 2025: Daan de Raaf over Happiness Amsterdam
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen