Cannes 2025: Omid Farzami over Provoke

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga gasten uit de marketing- en mediawereld. In deze uitzending spreken zij met Omid Farzami, medeoprichter van Provoke, over de filosofie en ambities van zijn bureau.

Omid Farzami: “Het is de eerste keer dat ik in Cannes ben, dus het is echt een hele nieuwe wereld voor ons. We zitten al lang in het vak, maar we hebben onszelf nooit echt als reclamebureau gezien. We komen uit muziek, fashion en lifestyle. Dit is dus ons debuut hier.”

Met dit debuut hoopt hij waardevolle nieuwe contacten op te doen die de internationale ambities van Provoke verder kunnen versterken.

Provoke: van mediaplatform tot culture agency

Omid Farzami: “We zijn ooit begonnen als een mediaplatform rond hiphopcultuur: muziek, events, fashion, kunst. Dat groeide organisch uit tot een bureau. Brands vroegen ons: kunnen jullie ons helpen die doelgroep te begrijpen? En zo ontstond een propositie waarin we jongeren en subculturen heel goed kunnen duiden — of het nu gaat om muziek, fashion of lifestyle.”

Vandaag de dag bestaat Provoke uit drie pijlers: research, productie en campagnes. Het bureau werkt wereldwijd voor merken als Nike, FIFA, Alpha Industries, Jordan en Amazon Prime. Toch kiest het er bewust voor om niet te veel op de voorgrond te treden.

Omid Farzami: “Best mooie namen, maar we opereren liever low-key. We hebben altijd meer gefocust op gewoon goed werk leveren dan op onszelf promoten.”

Research en productie versterken elkaar

Omid Farzami: “Research is eigenlijk ons sterkste product geworden de afgelopen jaren. We duiken echt de steden in: we praten met jongeren waar ze shoppen, chillen en uitgaan. Zo brachten we bijvoorbeeld voor Snipes in kaart dat ze veel meer richting voetbal moesten gaan in Europa, in plaats van de Amerikaanse basketbalbenadering. Dat strategische advies komt direct uit ons veldwerk.”

De vertaalslag naar content gebeurt met makers uit dezelfde cultuurscenes. Omid Farzami: “Content maken volgt daar weer logisch op. We hebben een groot netwerk van regisseurs en makers die zelf ook uit die scenes komen. Zo vertalen we culturele insights naar geloofwaardige campagnes. Voor Alpha Industries maakten we bijvoorbeeld een film waarin we hun militaire heritage en link met punk en gabber op een hedendaagse manier hebben neergezet.”

Van lokale focus naar Europese schaal

Omid Farzami: “We werkten veel met Snipes en Nike. Via hen kwamen we terecht in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland… cultuur begrijpen werkt overal hetzelfde: als je weet welke vragen je moet stellen, kun je snel schakelen van Napels naar Stockholm.”

In Cannes hoopt hij Provoke verder op de kaart te zetten bij internationale partners. Omid Farzami: “We zitten vaak op ons eigen eiland, op Paris Fashion Week of ADE bijvoorbeeld, maar hier kunnen we mensen ontmoeten die ons kunnen helpen om nog groter en internationaler te spelen. Dus hopelijk leren we mooie nieuwe contacten kennen.”

Beluister de uitzendingen hier

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.

Fiona Vanderbroeck: Merkbouw met creators is de toekomst

02-07-2025 | 09:44:02
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Bob Koigi: Grote merken versnellen hun AI-strategie

02-07-2025 | 09:19:31
Kunstmatige intelligentie (AI) blijft een revolutie teweegbrengen in de manier waarop wereldwijde bedrijven opereren

Cannes Lions: Voortaan strengere regels na manipulatie

01-07-2025 | 11:44:00
De Cannes Lions-organisatie gaat vanaf de Cannes Lions-editie 2026 strengere regels invoeren naar aanleiding van ingetrokken Braziliaanse inzendingen waar misleiding en manipulatie is vastgesteld

Marketingwereld in rep en roer door Lions-kwestie rond GUT

27-06-2025 | 01:33:00
De Gouden Lion die GUT Amsterdam heeft gewonnen in de categorie Creative Effectiveness met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev) zou onterecht vergeven zijn

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.