Cannes 2025: Karin Rödlix - Creativiteit en AI versterken iO

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangt Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande marketing- en mediaexperts. In dit uur schuift Karin Rödlix, Agency director bij Stendahls (part of iO), aan.

Voor Karin Rödlix en haar team is Cannes Lions dit jaar extra bijzonder: iO won twee Silver Lions in de categorie Film Craft voor het werk met Stendahls, New-land en Volvo Cars. Karin Rödlix: “Alleen al op de shortlist komen is bijzonder: minder dan tien procent van de inzendingen haalt dat. Dat we er dan ook nog twee winnen, maakt me enorm trots op het team, de klant en de creatieve samenwerking.”

Met acht nominaties op zak en een team van tien mensen in Cannes hoopt iO de komende dagen nog meer Lions binnen te halen.

Creativiteit en rendement gaan hand in hand

De awards zijn een mooie bevestiging, maar voor Rödlix draait het om de meerwaarde voor de klant. Karin Rödlix: “De Cannes Lions zijn eigenlijk het wereldkampioenschap creativiteit. Maar uiteindelijk draait het om waarde leveren. Creatieve campagnes zorgen voor zichtbaarheid en dat levert meer rendement op. Daar geloven we bij iO heel sterk in.”

Sterke roots in de Nordics en Benelux

Rödlix is agency director bij Stendahls, het creatieve speerpunt van iO in Scandinavië. Het bureau werkt voor grote merken als Volvo Cars, Husqvarna en Alfa Laval, maar ook voor lokale Zweedse klanten. Karin Rödlix: “De Nordics en de Benelux lijken veel op elkaar qua cultuur en samenwerking. De combinatie van creativiteit en technologie maakt iO voor mij zo interessant.”

AI: hulpmiddel én uitdaging

Niet verrassend is AI ook in Cannes hét gespreksonderwerp. Rödlix volgt de ontwikkelingen op de voet en ziet de meerwaarde én de valkuilen. Karin Rödlix: “AI ondersteunt ons in de schetsfase, onderzoek en het toetsen van ideeën. Maar merken moeten transparant blijven. Vertrouwen is essentieel – zonder vertrouwen heeft een merk geen bestaansrecht.”

Ze deelt een quote die haar raakte: ‘AI ziet tranen als water en zout, mensen zien tranen als emotie.’ Karin Rödlix: “Dat vat goed samen waar AI stopt en waar menselijke creativiteit begint.”

Blijven investeren in technologie en mensen

De toekomst van iO draait om een sterke balans tussen technologische excellentie en menselijke creativiteit. Karin Rödlix: “Onze klantretentie van 95% zegt alles. Of het nu gaat om AI, marketing performance, technologieplatforms of creativiteit: het draait altijd om klanttevredenheid en groei.”

Beluister de uitzendingen hier

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden

Strenger beoordelingskader voor Cannes Lions Awards

11-07-2025 | 09:53:00
Cannes Lions introduceert vanaf 2026 een integriteitskader voor inzendingen op het festival.

RA*W en Matt Sleeps blikken terug op de RA*W Vlieg Pitch

11-07-2025 | 08:47:00
Creatief duo Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative heeft de RA*W Vlieg Pitch gewonnen met een campagne-idee voor Matt Sleeps.

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.