
Campagne over mentale gezondheid jongeren
Bijna de helft van de jongeren in Nederland ervaart gevoelens van stress, angst en machteloosheid door wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering en sociale druk, zo blijkt uit recent onderzoek van de GGD/GHOR. Daarnaast geeft, in een opiniepeiling van Unicef, 91 procent van de jongeren aan dat zij behoefte hebben aan meer aandacht voor mentale gezondheid op school. Om dit probleem aan te pakken, hebben out-of-home exploitant Clear Channel en environmental impact platform Imagine5 gelanceerd met een bewustwordingscampagne.
Vandaag geven zij het officiële startsein, op het YES College in Den Haag, voor een landelijke campagne die jongeren in het voortgezet onderwijs ondersteunt en bewustmaakt van het belang van mentale gezondheid. De campagne wordt uitgerold op alle digitale schermen op het Education Netwerk van Clear Channel.
Blue Monday
De campagne trapt af op Blue Monday, de dag die bekendstaat als de meest sombere van het jaar. Juist op deze dag vragen Clear Channel en Imagine5 extra aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Via digitale schermen in scholen worden jongeren aangespoord om stil te staan om af en toe pauze te nemen én kunnen zij een meditatie of rustmoment pakken door middel van een speciale playlist.
Op het Yes College in Den Haag is deze lancering gevierd met een relax- en audiostoel, waar leerlingen zich terug kunnen trekken met een meditatie op een noise-cancelling koptelefoon en zo even hun hoofd op pauze kunnen zetten.
Audio-content: meditatie en natuur als bron van rust
Een van de pijlers van de campagne is speciaal ontwikkelde audio-content, waaronder:
- Korte begeleide meditaties om stress te verminderen en de focus te verbeteren.
- Playlists met rustgevende natuurgeluiden die helpen ontspannen.
- Inspirerende boodschappen op de digitale Clear Channel schermen, om jongeren te motiveren positief naar de wereld te kijken maar die hen ook aanspoort om het hoofd op pauze te zetten.
Deze content kan direct worden beluisterd via QR-codes die op de schermen worden weergegeven. Deze campagne loopt zes weken lang, op het gehele digitale Education Netwerk van Clear Channel.
Technologie en impact
Wierish Debipersad, Commercial Director van Clear Channel: “De mentale druk op jongeren is enorm en we zetten graag onze media-impact in voor dit mooie project. Deze samenwerking laat zien hoe de technologie van Clear Channel en positieve impact die wij als platform for Good willen maken hand in hand kunnen gaan.”
Melle Bos, Chief Engagement Officer van Imagine5: “Bij Imagine5 geloven we dat verbinding met de natuur een krachtig middel is om stress te verminderen en welzijn te bevorderen. Als ouder zie ik zelf hoe ook mijn kinderen worstelen met alle prikkels en ontwikkelingen in de wereld. Als volwassene is al moeilijk hier afstand van te nemen en positief te blijven, voor jongeren is dit nog uitdagender. Met deze gezamenlijke campagne willen we jongeren niet alleen bewust maken van het belang soms even tijd voor jezelf te nemen, maar ook voorzien van praktische tools om hun mentale gezondheid te versterken.”
[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner bij Bauer Media Outdoor Nederland
Bauer Media Outdoor breidt NextGen-netwerk uit
Raymond van Kasterop: Digitalisering stuwt Bauer Media Outdoor Nederland naar groei
Gerechtshof bevestigt concessie RET voor Clear Channel
Clear Channel voortaan Bauer Media Outdoor
Gepubliceerd door: Laura Heerlien