Buitenreclame groeit met 13 procent in Q2 2024, DOOH plus 30 procent

De Out of Home-markt (OOH) is in het tweede kwartaal 2024 met 13 procent gestegen ten opzichte van Q2, 2023. De omzet kwam uit op 74,7 miljoen euro tegen 66,1 miljoen in Q2 2023. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. Die bedroeg 30 procent meer in het tweede kwartaal van dit jaar. De traditionele bestedingen daalden met 5 procent.

 

Het aandeel digitaal is gegroeid naar 60 procent. Binnen digitaal wordt 26 procent op basis van programmatic ingekocht. De daling in traditionele buitenreclame komt deels door het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in Rotterdam in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam.

Halfjaarcijfers

Over het eerste half jaar komt de OOH-sector op 135,1 miljoen euro aan omzet, oftewel 12 procent groei vergeleken met 2023. 58,6 miljoen is daarbij voor de traditionele buitenreclames en 76,5 miljoen voor DOOH.

De prognose van Outreach voor heel 2024 komt uit op ruim 300 miljoen euro. In 2023 bedroeg deze omzet 279 miljoen euro.

Branches/adverteerders

De data van Nielsen laat zien dat Unilever in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21 procent op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12 procent.

Bij Outreach zijn Centercom, Clear Channel Nederland, CS Digital Media, Global Nederland, Hillenaar Outdoor, JCDecaux Nederland, Ocean Outdoor Nederland, OV Media, Schiphol en AH Media Services aangesloten.

www.outreach.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] UM zoekt een Performance Lead

23-04-2025 | 09:39:00
UM is per direct op zoek naar een Performance Lead - Amsterdam

Mediahuis wint pitch Branded Content Event 2025

10-04-2025 | 12:40:00
MHX, de creatieve studio van Mediahuis, heeft de live pitch van het Branded Content Event 2025 gewonnen met het concept Geluksvogels.

ODB en KNVB lanceren campagne voor meidenvoetbal

08-04-2025 | 15:16:00
De KNVB is gestart met een landelijke instroomcampagne om voetbalparticipatie onder meisjes te vergroten.

[Vacatures] Abovo Media zoekt een Junior Out of Home Consultant

02-04-2025 | 08:12:00
Abovo Media is per direct op zoek naar een Junior Out of Home Consultant • Hoorn

Clear Channel voortaan Bauer Media Outdoor

01-04-2025 | 19:16:00
Het Duitse Bauer Media Group heeft met ingang van 1 april 2025 de overname van Clear Channel Noord-Europa afgerond. Het bedrijf heeft aangekondigd de naam te wijzigen in Bauer Media Outdoor
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.