
BNNVARA en Spuiten en Slikken starten campagne Doe niet dom, doe 'm om voor condoomgebruik
De publieke omroepvereniging BNNVARA en het programma Spuiten en Slikken zijn onder de noemer Doe niet dom een campagne gestart om condoomgebruik te bevorderen en te wijzen op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s). Er is geen reclame- en mediabureau bij de campagne betrokken, deze is door BNNVARA zelf bedacht en ontwikkeld.
Gratis condooms
De campagne vraagt aandacht voor soa's en condoomgebruik en geeft informatie over de verschillende soorten soa's, de risico's ervan en hoe ze te voorkomen zijn.
Daarnaast zijn er voorlichtingsvideo's die uitleg geven over hoe je een condoom gebruikt en er fijne, veilige seks mee hebt. Ook stellen BNNVARA en Spuiten en Slikken gratis condooms beschikbaar aan tienduizenden jongeren.
49 procent gebruikt laatste keer een condoom
49 procent van de jongeren van 16 tot 25 jaar die seksueel actief zijn, heeft de laatste keer dat ze seks hebben gehad, een condoom gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction in opdracht van BNNVARA en Spuiten & Slikken heeft uitgevoerd onder 500 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 16 tot 25 jaar.
2021
In 2021 was dat volgens een onderzoek van DVJ Insights in opdracht van het ministerie van VWS bij vrijgezelle jongeren (17-24 jaar) 45/46 procent en bij gebonden jongeren 58/64 procent. In 2021 werd onder de noemer De Vrij Veilige Dating Show nog met een door Roorda ontwikkeld concept door de Rijksoverheid (met SENSE) campagne gevoerd.
Uit het recente Motivaction-onderzoek blijkt ook dat van de jongeren die geen condoom hebben gebruikt bij de laatste keer seks, bijna driekwart geen soa test heeft gedaan.
Stille overheid?
BNNVARA stelt dat de overheid stil blijft de afgelopen periode, ondanks de campagne uit 2021, stelt de omroepvereniging dat de laatset campagne uit 2011 zou dateren.
Campagne BNNVARA
Voor de door BNNVARA ontwikkelde campagne is gebruik gemaakt van de kennis en expertise van expertisecentrum Rutgers.
Een woordvoerster van BNNVARA wijst er op dat de omroepvereniging verder wil gaan dan programma's te maken en vanuit de content gedreven, ook campagnes op zet ten behoeve van een eerlijke en gelijkwaardige samenleving. De omroep vind het belangrijk om medestanders aan zijn merk te binden. De campagnes komen tot stand vanuit een samenwerking tussen de redactie van een programma en de marketing- en communicatieafdeling. Spuiten en Slikken is in dit geval verbonden aan Doe niet dom, doe 'm om.
Andere voorbeelden van eerdere campagnes die BNNVARA opzette zijn: de groeten met je boete, abortus is geen misdaad en huur is te duur. Voor de campagne is ruimte ingehuurd via de media van DPG Media en worden de eigen platforms van BNNVARA (NPO) ingezet.
Diva Brons, presentator van Spuiten en Slikken bij BNNVARA: “In onze generatie wordt er te veel gehaat op condooms terwijl het ons zo makkelijk wordt gemaakt met het aantal soorten en maten. Veilige seks hoeft niet minder leuk te zijn!”
Roos Haarsma, presentator van Spuiten en Slikken voor BNNVARA: “Veel mensen weten helemaal niet dat een soa ervoor kan zorgen dat je echt heel ziek of zelfs onvruchtbaar kunt worden. Daarom is het de hoogste tijd voor deze campagne!”
Ongemakkelijk
8 procent van de jongeren denkt onterecht dat je geen soa kunt krijgen als je seks hebt zonder een condoom en voor het zingen de kerk uitgaat. 12 procent weet het niet zeker. 2 op de 5 jongeren geven aan het ongemakkelijk te vinden om condooms te kopen.
Ook is het voor 14 procent van hen lastig om met hun sekspartner over condooms te praten. Mannen vinden dit vaker ingewikkeld dan vrouwen. 14 procent van de jongeren loopt liever het risico op een soa dan dat ze altijd seks hebben met een condoom.
19 procent van de seksueel actieve jongeren heeft het afgelopen jaar een soa-test gedaan. Van hen bleek een derde daadwerkelijk een soa te hebben.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
AndAgencyAmsterdam ontwikkelt Xenos-campagne met Sanny Verhoeven
Higuita en Ocean Labs realiseren campagne voor SINA
[Vacatures] Media Info Groep zoekt een Accountmanager Binnendienst Media Monitoring
Cheil maakt van koning Piloot van Oranje
SuperRebel ontwikkelt activatiecampagne voor Rijnmondveilig
Gepubliceerd door: David de Jong