Bioscoopbezoek in 2023: 31,6 miljoen kaartjes verkocht

In 2023 werden 31,6 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. Dat is 27 procent meer dan in 2022. Dit blijkt uit de cijfers van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF).

Dit aantal werd bereikt met films als Avatar: The Way of Water, TheSuper MarioBros. Movie, Barbie, Oppenheimer en Wonka.

Gemiddeld ging men 1,8 keer naar een bioscoop of filmtheater; in 2022 was dat nog 1,4 keer. De omzet uit de kaartverkoop (de box office) kwam uit op € 338 miljoen, een stijging van 31 procent.

Een bezoek aan de bioscoop is al jaren een van de populairste uitjes in Nederland. Na een aantal slechte jaren met lange lockdowns door de coronacrisis, waren bioscopen en filmtheaters in 2023 voor het eerst weer het gehele jaar open en wisten veel Nederlanders de weg ernaartoe goed te vinden.

Best bezochte films

2023 begon met het doorlopende succes van Avatar: The Way of Water. Die film werd in 2023 1,3 miljoen keer bezocht (in totaal 2,2 miljoen). In het voorjaar werd dit succes gevolgd door The Super Mario Bros. Movie (met 1,7 miljoen bezoeken). De grootste klapper kwam in de zomer met Barbenheimer. Beide films, Barbie en Oppenheimer, zorgden voor een ongekende hype, waarbij Barbie (met 1,8 miljoen bezoeken) net iets populairder was dan Oppenheimer (met 1,7 miljoen bezoeken). Ook in de filmtheaters waren Oppenheimer en Barbie in trek, samen met de populaire boekverfilming De Acht Bergen.

Nederlandse films

Er werden in het afgelopen jaar ruim 4 miljoen bioscoopkaartjes verkocht voor Nederlandse films. Dat is een vergelijkbaar aantal als in voorgaande jaren. Het marktaandeel zakte wel van 16 procent in 2022 naar 14 procent in 2023 onder andere door het toegenomen aanbod van buitenlandse films.

De Tatta’s die al aan het eind van 2022 uitkwam, was de absolute hit met ruim 500.000 bezoekers in 2023 (in totaal bijna 700.000). Het vervolg, De Tatta’s 2, sinds half december te zien, trok in de eerste weken ook direct veel bezoekers (284.000 in 2023).

Ook Bon Bini: Bangkok Nights dat een week later uitkwam, scoorde hoog (226.000 in 2023). Daarnaast deden de Sinterklaasfilms het wederom goed, net als de familiefilm De Bellinga’s: Vakantie op Stelten en de thriller Klem. Sweet Dreams, de grote winnaar van de Gouden Kalveren, werd uiteindelijk bijna 75.000 keer bezocht.

Openingen en vernieuwingen theaters

Op diverse plekken in het land werden in 2023 theaters geopend en vernieuwd. Zo opende Pathé Ypenburg in Den Haag in mei met acht zalen; daar kwamen later in het jaar nog zes zalen van The (Any)Thing bij. In Hulst opende de Koning van Engeland met drie zalen, in Gemert kreeg Theater de Eendracht één filmzaal en Filmhuis Breda opende met twee zalen. Verder vonden er in diverse steden heropeningen, renovaties en uitbreidingen plaats.

Uitdagingen voor 2024

In 2024 worden grote films verwacht, zoals Dune: Part Two, Inside Out 2 en Joker: Folie à Deux . Er zijn ook uitdagingen. Het grote publiek heeft na de coronacrisis de weg naar de bioscoop weer goed gevonden, maar het totale bezoek in 2023 ligt nog wel 14 procent lager dan in de jaren voor de coronacrisis (het gemiddelde van 2017-2019).

Door de langdurige stakingen van Amerikaanse acteurs en scenaristen in 2023 zullen sommige films later uitkomen en het is afwachten wat daarvan het effect gaat zijn. Tegelijkertijd laat het afgelopen jaar zien dat een filmjaar zich moeilijk laat voorspellen: onverwachte hits zijn altijd mogelijk.  

Cijfers:

Bezoekers:

2022: 24.994.287
2023: 31.625.869 (+27 procent)
pre-corona: 36.809.460

Omzet:

2022: 258.525.854 euro
2023: 338.127.201 euro (+31 procent)
pre-corona: 323.395.382

Bezoek Nederlandse film:

2022: 4.008.908 (marktaandeel 15 procent)
2023: 4.274.241 (+7 procent)(marktaandeel 14 procent)

Omzet Nederlandse film:

2022: 37.584.474 (marktaandeel 15 procent)
2023: 41.985.301 (+12 procent)(marktaandeel 12 procent)

Aantal uitgebrachte films

Verenigde Staten: 145
Verenigd Koninkrijk: 25
Europese Unie (zonder Nederland): 140
Nederland: 77
Overige landen: 115 
Totaal: 502

Gemiddelde ticketprijs:

2018: 8,75 euro
2019: 9,14 euro
2020: 9,04 euro
2021: 10,01 euro
2022: 10,34 euro
2023: 10,69 euro

www.denvbf.nl

www.nvpi.nl/fdn

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

TheAnyThing opent privébioscopen in Pathé Eindhoven

11-12-2025 | 12:08:00
Het Nederlandse bedrijf, dat als eerste ter wereld een privébioscoopconcept introduceerde, breidt daarmee zijn samenwerking met Pathé verder uit.

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn ontwikkelt merkstrategie en campagne voor Greenpeace

14-12-2025 | 08:00:00
Greenpeace presenteert een merkcampagne die het werk van de organisatie breder en inhoudelijker in beeld brengt.

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.