BBC First heet vanaf 15 mei BBC NL

De Nederlandse versie van BBC First zal vanaf 15 mei 2025 worden omgedoopt in BBC NL. Het kanaal van het commerciële BBC Studios bestaat sinds 16 mei 2015 en zendt vooral dramaseries en misdaadverhalen uit, toegespitst op de Nederlandse kijkers met Nederlandse ondertiteling. De producties zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk van zowel de BBC als van andere producenten, waaronder ITV Studios. De zender haalde in 2024 een gemiddeld 24-uur marktaandeel van 2,3 procent.

Talpa Media (Talpa Network) verzorgt de reclameverkoop voor BBC First en straks BBC NL. BBC NL krijgt een eigen vormgeving, met het in 20221 gewijzigde BBC-logo. BBC Studios zou naar verluidt ook werken aan een eigen streamingdienst onder de werknaam BBC NL+, naar het voorbeeld van BBC Nordic+. In Vlaanderen blijft BBC First met een Vlaamse versie bestaan.

Bram Husken, Senior Vice President & General Manager Benelux & Nordics bij BBC Studios: “De afgelopen tien jaar hebben we fantastische reacties gehad op BBC First, en zijn we tegenwoordig structureel in de zender top-10 te vinden. Wij zien ruimte om te innoveren, en onze verhalen van wereldklasse met een nog breder publiek te delen. Met BBC NL benadrukken we dat dit een zender is die speciaal is samengesteld voor het Nederlandse publiek: met nog meer van de populaire en kwalitatieve programma’s van BBC Studios en andere producenten. Uiteraard allemaal met Nederlandse ondertiteling. Ik nodig iedereen uit om te gaan kijken en het beste van je Britse buren te ontdekken.”

Nederlandse licentie

BBC First (en straks BBC NL) werkt met een Nederlandse uitzendlicentie. De zender heeft – ondanks dat het op kanaal zich uitsluitend op Nederland richt – een volledige ontheffing gekregen van het Commissariaat voor de Media voor het moeten uitzenden van Nederlandstalige (of Friestalige) producties. Volgens de toezichthouder is dit gerechtvaardigd omdat het kanaal zich op typisch Britse dramaseries richt en daarmee specifiek is.

De Nederlandse mediawet kent de plicht tot het moeten uitzenden van 40 procent aan Nederlandstalige of Friestalige producties voor zenders met een Nederlandse uitzendlicentie, maar het Commissariaat voor de Media is ruimhartig met ontheffingen.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Sky Radio The Christmas Station tot kerst te horen in Albert Heijn

06-12-2025 | 06:45:00
Vanaf 6 december tot aan kerst is Sky Radio The Christmas Station in alle winkels van Albert Heijn te horen

Sky Radio van feel good naar greatest hits

02-12-2025 | 01:15:00
Sky Radio zal zich vanaf begin 2026 voortaan focussen op greatest hits. Dit maakte Talpa Network tijdens het Talpa Media-evenement Connecting the Dots (voor adverteerders) bekend

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap

18-11-2025 | 12:33:00
Talpa Media positioneerde zich op maandag 17 november 2025 voor meer dan 500 relaties in Amsterdam als een open netwerk met een volledig media- aanbod

Talpa Network zet in op dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer

17-11-2025 | 11:58:00
Talpa Network zet in op de dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer met gasten vanaf 5 januari 2026 op Net5. De talkshow zal elke werkdag om 20:00 uur worden uitgezonden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

HvA-opleidingen lanceren positionering en campagne met Havas Lemz

10-12-2025 | 13:24:00
De opleidingen Communicatie en Creative Business van de Hogeschool van Amsterdam hebben een vernieuwde positionering, huisstijl en instroomcampagne geïntroduceerd

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Designer (o.a. 3D & concept)

10-12-2025 | 08:36:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Designer (o.a. 3D & concept) - Marketing

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken

Buutvrij for Life creatief bureau voor Week van het Vergeten Kind

09-12-2025 | 10:29:00
Het Vergeten Kind heeft na een bureau-oriëntatie in de zomer, in oktober Buutvrij for Life gekozen als creatief bureau voor de Week van het Vergeten Kind.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.