Aragorn Meulendijks: AI wordt groter dan internet

In een aflevering van de podcast Whazzup!? in Media spreken Roger Verdurmen en René Zeedijk met toekomst-historicus Aragorn Meulendijks over de invloed van kunstmatige intelligentie. Volgens Meulendijks zal AI de wereld veranderen op een schaal die honderd tot duizend keer groter is dan die van internet of de smartphone.

Bekijk deze aflevering van Whazzup!? in Media nu via Grow van DPG Media of luister ‘m op Spotify!

Werk, creativiteit en de rol van AI

Tijdens het gesprek komt onder meer de toekomst van werk aan bod. Meulendijks stelt dat AI binnen vijftien jaar mogelijk zoveel taken overneemt dat een universeel basisinkomen onvermijdelijk wordt. Hij ziet nu al verschuivingen binnen organisaties.

Ook bespreekt hij waarom toekomstscenario’s vaak met scepsis worden ontvangen en hoe historische denkkaders ons beperken in vooruitkijken. Tegelijkertijd voorziet hij een stijgende waardering voor menselijke creativiteit in een wereld waarin veel geautomatiseerd is.

Van waarschuwing naar voorbereiding

AI ontwikkelt zich razendsnel, volgens Meulendijks zelfs tot het punt waarop het zelfstandig zonder complexe prompts kan functioneren. Toch pleit hij niet voor technologische terughoudendheid, maar juist voor bewuste acceptatie en kritische reflectie.

Door technologieën te omarmen én de juiste vragen te blijven stellen, kunnen we de toekomst volgens hem actief mede vormgeven.

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Management Assistent Hoofdredactie Trouw

02-09-2025 | 10:18:00
DPG Media is per direct op zoek naar Management Assistent Hoofdredactie Trouw - Amsterdam

Daphne Deckers wordt vaste columnist bij Libelle

02-09-2025 | 09:56:00
Uit lezersonderzoek bleek dat zij hoog op het verlanglijstje stond van de lezers. Vanaf 2 september verschijnt haar eerste bijdrage.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Visual Storyteller

02-09-2025 | 09:56:00
DPG Media is per direct op zoek naar Visual Storyteller - Rotterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.