ANP Foto en Belgaimage starten gezamenlijke beeldbank

Het Nederlandse ANP en het Belgische Belga News Agency brengen hun beeldarchieven samen in een gezamenlijke onderneming. Daarmee ontstaat een van de grootste beeldbanken van Europa. Vanaf het najaar van 2026 krijgen klanten toegang tot de volledige collecties van zowel ANP Foto als Belgaimage via één gedeeld platform. Dit zorgt voor meer aanbod, snellere toegang en betere service.

De samenwerking resulteert in één toekomstbestendige beeldbank voor de Benelux, waarbij beide merken hun redactionele onafhankelijkheid behouden.

Martha Riemsma, CEO van het ANP: “Door onze krachten te bundelen versterken we onze positie in Europa en verbeteren we onze dienstverlening.”

Gezamenlijke exploitatie en wereldwijde vertegenwoordiging

De nieuwe organisatie krijgt exclusieve verantwoordelijkheid voor de wereldwijde exploitatie van beeldmateriaal en de handhaving van auteursrechten. De technische infrastructuur wordt samengebracht in één centrale database, terwijl ANP Foto en Belgaimage hun eigen websites behouden.

Patrick Lacroix, CEO van Belga: “Dit is een logische en strategische stap vooruit, waarmee we een krachtig en betrouwbaar platform creëren voor onze klanten in de Benelux.”

Schaalvoordelen en innovatie

Door de samenwerking profiteren beide organisaties van gedeelde techniek, onderhoud en doorontwikkeling. Dat levert aanzienlijke schaalvoordelen op en maakt ruimte voor extra investeringen in innovatie en klantgerichtheid.

De nieuwe organisatie blijft stevig geworteld in zowel Den Haag als Brussel en behoort tot de grootste beeldbanken van Europa.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Tellent kiest Crisp PR voor groei in Benelux

07-10-2025 | 14:49:13
Tellent, het internationale HR-platform dat is ontstaan uit de fusie met het Nederlandse Recruitee, heeft Crisp PR & Communicatie aangesteld als PR-partner voor de Benelux.

The Other Agency ontwikkelt In Sync-campagne voor Yuki

06-10-2025 | 17:01:35
De samenwerking benadrukt hoe transparante communicatie tussen ondernemers en accountants het verschil maakt.

Peter van Wijnaerde: Van Retail therapy naar Retail rage

06-10-2025 | 08:51:11
Dell demonstreerde ons ooit dat het internet de middleman overbodig zou maken. Fast forward en we hebben een opaque tussenlaag. Vol dropship-tooltjes

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

Bayer kiest Inter Public Group als wereldwijd bureaupartner

03-10-2025 | 08:35:00
De samenwerking betreft enkele van Bayer’s bekendste zelfzorgmerken, waaronder Aspirin, Claritin, Bepanthen en Alka-Seltzer.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.