[Analyse] Nieuws van de Dag (SBS6): de populaire opinie van de dag

Maandag 6 januari 2025 startte SBS6 opnieuw met een eigen actualiteitenprogramma om 18:00 uur onder de naam Nieuws van de Dag. Het programma biedt volgens eigen zeggen een frisse kijk op het nieuws van de dag. Een analyse van de eerste uitzending.

De eerste uitzending haalde 533.000 lineaire kijkers en daarmee een marktaandeel van 12,4 procent in de doelgroep 25-54 jarigen. Kijkcijfergoeroe Tina Nijkamp bracht deze niet-officiële NMO-cijfers (de officiële cijfers volgen met de gemiste-kijkers altijd een week later) met de analyse dat het NOS Journaal (1,1 miljoen kijkers), EenVandaag (990.000 kijkcijfers)en RTL Boulevard (ruim 1 miljoen kijkers) stabiel scoren, maar EditieNL (906.000 kijkers) en RTL Nieuws 18:00 uur (811.000 kijkers) er enigszins last van hebben. Ter vergelijking: de herhaling van Overtreders had op maandag 30 december 331.000 kijkers met een marktaandeel van 9,1 procent (6+). De definitieve NMO-Kijkcijfers met uitzending gemist volgen over een week.

Samenwerking Telegraaf/Hart van Nederland

Het programma is een samenwerking tussen De Telegraaf (Mediahuis Nederland) en Hart van Nederland (Talpa Network). Dat is te merken: met Telegraaf-iconen als Mick van Wely en Paul Jansen waren samen met de Talpa Network-sterren Thomas van Groningen en Raymond Mens te zien. Alhoewel meer tijd werd ingeruimd voor de onderwerpen, lijkt het programma vooral een (versimpeld) opinieprogramma, waarin de meningen van gasten en het resultaat van het Hart van Nederland-opiniepanel er toe doen. Ondanks dat meer tijd wordt ingeruimd, is er niet altijd plek voor weerwoord of nuance.

Een rondje Limburgse kroeg

Een rondje in een Limburgse kroeg om de populariteit van Geert Wilders aan te tonen, werd niet geschuwd, net zoals een jolig verslag op bezoek bij een koppel dat recent huizenbezitter is geworden. En om het populaire karakter verder te onderstrepen was er uitgebreid aandacht voor Tom Coronel die meedoet met de Dakar-rally.

Ook serieus

Het programma had als meer serieuze uitdieping uitgebreid aandacht voor de in 2015 door een treinongeluk overleden Dascha Graafsma (16) en haar vader, die twijfels had over de aanleiding van die dood. Hoe triest en mogelijk terecht ook, het programma liet geen echt weerwoord zien van de zijde van politie/Openbaar Ministerie.

Format

Het format lijkt zo te zijn opgezet dat vooral items voorbijkomen en/of resultaten van Hart van Nederland-polls die onmiddellijk besproken worden door de gasten (aangeduid als specialisten) en de welbekende voxpop.

Het programma lijkt daarmee – afgaande op de eerste aflevering – meer invulling te geven aan het idee van het mislukte programma Dit vindt Nederland, uit 2020, dan wat de programmanaam impliceert. Bij dat programma was het idee om elke dag de actualiteit te peilen, ondervragen en te bediscussiëren.

De titel Nieuws van de Dag (eigenlijk Courant/Nieuws van de Dag) was een Telegraaf-uitgave die tot 1998 heeft bestaan en Mediahuis Nederland nog in zijn merkenarchief had liggen. Na het debacle van Dit vindt Nederland, heeft SBS6 met GoedNieuws Vandaag in 2023 tevergeefs geprobeerd een dagelijks actualiteitenprogramma te brengen.

Gezien de goede kijkcijfers dat Nieuws van de Dag met de eerste aflevering met Malou Petter haalde, wordt het de vraag of het programma dit aantal weet vast te houden. Het programma zal om en om door haar en Art Rooijakkers worden gepresenteerd.  De Telegraaf maakt handig gebruik van de videofragmenten op zijn site waarmee het programma meerdere doelen dient.

In ieder geval is Nieuws van de Dag een programma waar het de moeite waard is de cijfers de komende tijd van in de gaten te houden.

www.talpanetwork.com

www.telegraaf.nl

www.mediahuis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Online Redacteur Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant (Tijdelijk)

08-10-2025 | 10:23:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Online Redacteur Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant (Tijdelijk) - Leeuwarden en/of Groningen

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Beeldredacteur De Telegraaf

08-10-2025 | 10:06:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Beeldredacteur De Telegraaf - Amsterdam

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Verslaggever bij Dagblad van het Noorden

01-10-2025 | 10:00:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Verslaggever bij Dagblad van het Noorden - Emmen

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Online Redacteur (Tijdelijk)

01-10-2025 | 09:23:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Online Redacteur (Tijdelijk) - Leeuwarden en/of Groningen

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Domein Architect

25-09-2025 | 09:00:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Domein Architect - Amsterdam
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.