Alternatief plan voor NPO als centrale organisatie

Een groep anonieme professionals onder aanvoering van Guido van Nispen heeft een alternatief plan gemaakt voor een sterke, onafhankelijke publieke omroep

Een groep anonieme professionals onder aanvoering van Guido van Nispen heeft een alternatief plan gemaakt voor een sterke, onafhankelijke publieke omroep voor een toekomstgerichte organisatie waarin maatschappelijke impact centraal staat. Het plan heet Bang voor de politiek, bang voor het publiek, bang voor elkaar. Waarom Hilversum nu een nieuwe koers verdient.

Het plan lijkt een reactie op de crisis-sfeer rondom de NPO en de hervormingsplannen vanuit de coalitie in politiek Den Haag die omroepverenigingen willen laten bestaan.

De groep wil verder anoniem blijven gezien de gepolariseerde en politiek gevoelige context en wil dat niet hun identiteit of professionele achtergrond afleidt van de inhoudelijke discussie over de toekomst van de publieke omroep.

Veranderende rol en plek voor de NPO

Met een veranderende rol en plek voor de NPO, wil de groep de NPO laten transformeren als gevolg van maatschappelijke, technologische (digitale en technologische disruptie), veranderend kijkgedrag, versplintering, veranderende politieke context en meer ontwikkelingen.

Volgens de initiatiefnemers moet de NPO een verbindend multimediaplatform worden met een hybride platformorganisatie als een publiek plein voor nieuws, cultuur en educatie voor iedereen. Dit om maatschappelijke samenhang te bevorderen en groepen samen te brengen. Digital First moet dan de strategie zijn.

Daarbij is  het idee journalistieke en niet-journalistieke content te scheiden, maar ook de mogelijkheid te bieden tot co-creatie met het publiek. Alle gecreëerde content wordt trouwens publiek domein en mag daarmee door derden worden hergebruikt en worden gedistribueerd.

Tegen kostprijs plus revenue share

Derden, zoals sportclubs, scholen, culturele instellingen, NGO’s, festivals en lokale initiatieven, zouden tegen kostprijs plus revenue share op de platforms van de NPO toegang moeten verkrijgen.

Ook wordt gedacht aan commerciële modellen waarbij externe partijen tegen betaling of via revenue-sharing modellen content aanpassen en distribueren voor specifieke niches en doelgroepen. Verder zouden met gebruik van data-driven modellen gepersonaliseerde reclame kunnen worden aangeboden. Een discussie hierover zou separaat gevoerd moeten worden.

One NPO

De initiatiefnemers willen dat er een organisatorisch model komt met één team met gezamenlijke doelen in plaats van losse omroepverenigingen. De huidige omroepverenigingen zouden dan gespecialiseerde content teams of productiehuizen worden en vallen dan onder de NPO die beslisbevoegd is. Als alternatief zouden omroepen wel behouden blijven maar zou er een contentstrategie en een budget komen met maximaal vier omroeporganisaties.

De verenigingstructuur zou worden ingewisseld door community's rondom inhoudelijke thema’s in plaats van omroepmerken oftewel digital community engagement. Ook willen de iniitiatiefnemers dat er een algemene publieksraad komt als klankbord naast de NPO Raad van Toezicht. Verder voorziet het plan in meer samenwerking tussen de regionale en landelijke publieke omroep.

Governance

Het plan voorziet in strike bestuurstermijnen, medewerkersonderzoeken en een zero-tolerancebeleid voor grensoverschrijdend gedrag. Het formuleren van een duidelijke doelstelling, stabiele en voldoende financiering met een meerjarige financieringsgarantie, investeren in digitalisering, innovatie  en competentie, maatschappelijke verankering, en publieksparticipatie zijn essentiele kernwaardes daarbij.

Guido van Nispen

Guido van Nispen, die actief is met SaaS platform Insiber en het platform Mensen.Work, heeft vele bestuursfuncties vervuld en was tot december 2023 4 jaar lang lid vande Raad van Toezicht van AVROTROS, was 5,5 jaar CEO van het ANP en 5 jaar lang directeur van het toenmalige (niet-publieke) Vereniging Veronica.

Het originele rapport is hier te downloaden en het addendum hier.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.