Alfred Verhoeven: Marketing en politiek

[Column] Marketing the Rainbow 18

Ik probeer politiek te vermijden als ik het over marketing heb. Maar helaas zijn er te veel zaken die vanuit de overheid de wereld van reclame en communicatie beïnvloeden. En dat is nog sterker het geval als het gaat om Marketing the Rainbow. Zie ook mijn column Woke voor Marketing Report. Ik kijk even naar de VS.

Economische schade

Een tijd geleden schreef ik hoe Mike Pence als gouverneur zijn staat Indiana in een periode van een paar maanden zo’n zes miljard aan economische schade opleverde door diversiteit in te perken. In dat geval ging het om vage regels over godsdienstvrijheid. Het gaf burgers het recht om te discrimineren, bijvoorbeeld een bakker die mocht weigeren een taart voor een lesbisch bruidspaar te maken. Hij heeft het geweten: de terugslag was enorm, en tevergeefs probeerde hij bakzeil te halen. Dat was zelfs nog voordat hij in bed kroop met Trump. Hoewel hij nog steeds anti-woke is en gaat voor ‘traditionele waarden’ (dus waarschijnlijk nog steeds geen lesbische taart), is hij momenteel een van de weinige Republikeinen die bereid is om publiekelijk kritiek te uiten op zijn voormalige baas.

Die tekende op de tweede dag van zijn tweede termijn een decreet waarin hij diversiteitsbeleid (DE&I) verbood, niet alleen binnen de overheid – federale ministeries, defensie en op staatsniveau – maar ook bij de leveranciers. En dan krijg je wel een flink ripple effect. En dat heeft rechtstreeks invloed op marketing en communicatie.

Sommige bedrijven hadden voordien al eieren voor hun geld gekozen, zoals Jack Daniel’s en Harley-Davidson (lees Van dragqueens naar anti-woke). Anderen volgden al snel, om vooral niet in het verdomhoekje van het Witte Huis terecht te komen: voormalig rolmodel Accenture is een dramatisch voorbeeld, maar denk ook aan het laffe, voorheen progressieve Google, onder meer met de Golf van Amerika.

Europa

De steen in de vijver veroorzaakt echter nog grotere golven, die nu ook Europa bereiken. De Volkskrant rapporteerde deze week hoe de Amerikaanse ambassade in Frankrijk aan Franse bedrijven een brief had gestuurd waarin werd geëist dat zij een einde maken aan hun diversiteitsbeleid. Doen ze dat niet, dan verliezen ze hun contracten met de Amerikaanse overheid. De Franse overheid reageerde furieus, maar intussen staat Le Pen daar wel bovenaan de lijst voor de volgende presidentsverkiezingen (oké, daar komt haar veroordeling tot fraude misschien nog tussen). Dus wat gaan de Franse bedrijven doen? En wat gebeurt er in de rest van Europa? We wachten af…

NB: De Volkskrant schrijft dat Trump deze stappen neemt om positieve discriminatie te voorkomen, maar dat gaat mij een stap te ver: het geeft een enigszins valide argument aan de hetze. DE&I gaat niet daarover, maar veel meer over ‘iedereen in hun waarde laten’. Het zal Trump worst zijn.

Je zou denken dat zelfs een afgeschaft DE&I-beleid toch nog ruimte zou laten voor diversiteit in marketing, maar het haviksoog van Musk c.s. loert mee. Merken nemen het zekere voor het onzekere.

Toerisme

Op staatsniveau kunnen de rechten van Amerikaanse queers dan wel worden beschermd (wat in vijftien staten expliciet het geval is), maar de X in het paspoort moet verdwijnen, en als buitenlander kom je met die X de VS niet eens in. Toch raar, omdat Musk zoveel waarde aan die letter hecht…

Verschillende landen hebben recentelijk reisadviezen uitgegeven waarin wordt geadviseerd voorzichtig te zijn bij reizen naar de VS, met name voor LHBT’ers, en in het bijzonder voor transpersonen. Je kunt als DMO (Destination Marketing Organization) blijven roepen dat iedereen welkom is, zoals bijvoorbeeld Visit Las Vegas, NYC & Company, de Hawaii Tourism Authority en Visit Orlando dat doen:

Zij kunnen dat echter niet meer garanderen. De politiek bepaalt, de bevolking wordt beïnvloed, de stemming slaat om.

Mijn man en ik hebben – na twaalf Amerikaanse reizen – de VS nu op onze No-Go Lijst gezet. Tenslotte hebben de Amerikanen willens en wetens een veroordeelde misdadiger op de troon gezet, met een entourage van kwaadaardige miljardairs die haat, homofobie en xenofobie verspreiden.

De toekomst

Mijn AI-vriend Gemini geeft desgevraagd aan dat de polarisatie naar verwachting zal aanhouden, waarbij de integriteit van verkiezingen en het vertrouwen in democratie aandachtspunten blijven. Dit zou kunnen leiden tot een verdere uitholling van democratische normen en een afname van het internationale aanzien van de VS als supermacht.

De laatste acties van de VS raken nu ook Europese bedrijven. Wij voelen én zien het: dat kan niet zonder gevolgen blijven.

Ik houd mijn adem in, en houd de marcom aldaar en de afgeleide versies alhier scherp in de gaten. Want marcom reflecteert niet alleen normen en waarden, het creëert ze ook.

*DE&I gaat duidelijk niet alleen over queers, maar óók over vrouwen, etnische minderheden en mensen met een beperking (en in de VS komen daar nog veteranen bij). Ook die groepen krijgen nu dus een veeg uit de pan.

---

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van BRIGHT Marketing Solutions. Hij werkt als freelance marketingcommunicatie manager. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn promotieonderzoek Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt "Does The Gay Consumer really exist?". Hierin bekijkt hij de (regenboog)diversiteit in MarCom. Hij schreef voor Marketing Report eerder HEMA en de regenboogtompouce, Het respect van sTarbucks voor de T, Bestaat De gay-consument eigenlijk wel?, Alfabetsoep, Nou, over die regenboog en Pinkwashing.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Alfred Verhoeven: Diversiteit in de gamingwereld

25-04-2025 | 09:47:00
Ik probeer politiek te vermijden als ik het over marketing heb. Maar helaas zijn er te veel zaken die vanuit de overheid de wereld van reclame en communicatie beïnvloeden.

Disney vaart tegen de wind in 

26-03-2025 | 12:47:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 17 dieper in op Disney en het signaal richting diversiteit en inclusie.

Alfred Verhoeven: Culturele gevoeligheden in marketing

04-03-2025 | 09:46:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 16 dieper in op culturele gevoeligheden in marketing.

Alfred Verhoeven: Je diversiteit in de praktijk, vier redenen

10-02-2025 | 11:22:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 15 dieper in op diversiteit en waarom het zo belangrijk is.

Alfred Verhoeven: WOKE!

23-01-2025 | 13:23:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 14 dieper in op het begrip: WOKE!

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.