Adform lanceert visuele DOOH-planner

Nederland is een van de eerste vijftien landen waar adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes direct kunnen plannen, targeten en optimaliseren binnen een omnichannel platform. Adform lanceert hiervoor een visuele planner waarmee schermlocaties zichtbaar zijn via een interactieve kaart en realtime segmentatie mogelijk wordt. De prestaties van DOOH-campagnes kunnen hiermee direct worden meegenomen in de bredere campagne-optimalisatie.

De introductie past bij de behoefte aan meer overzicht en centralisatie, na jaren van versnippering en een overvloed aan losse tools. Volgens Adform is Nederland een logische keuze vanwege de leidende rol in DOOH-innovatie en programmatic planning.

DOOH geïntegreerd in één workflow

Tot nu toe werd DOOH vaak apart ingekocht via meerdere tools en gespecialiseerde technologie. Met de nieuwe planner biedt Adform de mogelijkheid om DOOH te beheren binnen dezelfde interface als andere kanalen, zoals CTV, display, audio, in-game advertising en retail media.

Beschikbare schermlocaties worden weergegeven op een interactieve kaart, waarbij adverteerders kunnen selecteren op onder andere locatie, omgeving en doelgroepkenmerken. Dankzij een samenwerking met Adsquare is optimalisatie op realtime factoren als weer, tijdstip en lokale evenementen ook mogelijk.

Groei DOOH onderstreept potentie

In het eerste kwartaal van 2025 stegen de wereldwijde DOOH-uitgaven van Adform-klanten met 118 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook in Nederland was sprake van aanhoudende groei, met een stijging van veertien procent in 2024. De wereldwijde DOOH-bestedingen zullen naar verwachting oplopen tot ruim twintig miljard euro in 2029.

Katja Henneveld, Country Manager Benelux & Frankrijk bij Adform: "Terwijl de mogelijkheden voor omnichannel campagnes zich snel ontwikkelen, is DOOH een belangrijk groeigebied gebleken in de eerste helft van 2025. Door meer partners en kanalen toe te voegen aan onze DSP en het proces verder te automatiseren, hebben onze klanten minder losse tools en contracten nodig. We streven naar een zo compleet mogelijk digitaal bereik, met maximale gebruiksvriendelijkheid.

Specifiek voor DOOH zijn we trots dat we als eerste wereldwijde omnichannel DSP adverteerders een visuele, kaartgebaseerde interface bieden. Door de directe koppeling met andere digitale kanalen verdwijnt de technische complexiteit. Adverteerders krijgen één overzichtelijke workflow over alle kanalen heen – waardoor DOOH niet alleen makkelijker te plannen is, maar ook beter meetbaar wordt."

Centrale interface en directe integraties

De planner is gekoppeld aan platforms en exploitanten als Broadsign, Ströer, Hivestack en VIOOH. Dankzij deze integraties hebben adverteerders direct toegang tot een groot deel van de beschikbare inventory. Campagnes kunnen worden gepland, aangepast en geoptimaliseerd binnen één centrale interface, zonder handmatige stappen of extra systemen.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner bij Bauer Media Outdoor Nederland

23-06-2025 | 09:09:00
Clear Channel is per direct op zoek naar een Planner bij Bauer Media Outdoor Nederland

TBWA\NEBOKO maakt zomercampagne voor McDonald’s

17-06-2025 | 15:55:00
De campagne draait om het delen van kleine gebaren van aandacht, zoals een glimlach of een extra McNugget bij een portie van negen.

TBWA\NEBOKO en McDonald's op Cannes Media-shortlist

16-06-2025 | 09:45:00
Met Maccie in de McDonald’s App stuur je geen betaalverzoek, maar een trakteerverzoek.

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Post-production Coordinator

10-06-2025 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Post-production Coordinator - Full-time  \  Amsterdam

Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen

06-06-2025 | 13:46:00
De Out-of-Home (OOH) advertentiemarkt, ooit synoniem met statische billboards en straatmeubilair, ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie.
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.