ACM waarschuwt consumenten: eerst review checken, dan pas kopen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie trekken samen op in een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. De organisaties zijn de campagne Eerst reviews checken, dan bestellen gestart. Dit is een vervolg op een identieke campagne uit 2022 en is ontwikkeld door Fresh Bridge.

ACM stelt dat veel consumenten nog steeds online aankopen doen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn.  

De campagne wordt via radio, social media (meta/Facebook), online video (YouTube) en DOOH uitgerold. 

Verkoopfraude

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes ten aanzien van aan- en verkoopfraude. 14.000 daarvan hebben betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Dat aantal is mogelijk hoger omdat 10.000 slachtoffers aangeven via Instagram te zijn benadeeld. Het LMIO vermoedt dat die uiteindelijk via dat platform eveneens bij een webwinkel terecht zijn gekomen.

Het LMIO heeft 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt: sinds vorig jaar ligt het gemiddelde schadebedrag met 350 euro ruim 20 procent hoger dan vorig jaar.

Ook de ACM, de Consumentenbond en het ECC krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops die hun zaken niet op orde hebben. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen. Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terugkrijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf. De organisaties roepen consumenten daarom op om eerst goed te checken of de webshop betrouwbaar is.

Dit jaar ligt in de campagne, meer dan eerdere jaren, de nadruk op oplichting en de hoge oplichtingscijfers die de politie naar buiten brengt. De insteek is dus net anders, maar de oproep nog steeds hetzelfde: ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Ook dit jaar trekken we samen op met de andere consumentenorganisaties om consumenten te waarschuwen voor onbetrouwbare webshops. Met de feestdagen in aantocht zit niemand te wachten op een miskoop of een bestelling die veel te laat of nooit aankomt. Check dus eerst goed de reviews voor je ergens bestelt! Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.”

www.acm.nl

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

Marius Demary: Data bepalen of loyaliteit vandaag echt werkt

17-11-2025 | 18:31:00
We spreken Marius Demary over de ontwikkeling van het programma en de rol van relevante klantinteractie.

Van data naar actie: 5 last-minute tips voor de feestdagen

13-11-2025 | 08:46:00
Onderzoek van omnichannelplatform Teads onder 501 Nederlandse consumenten laat zien dat verschillende productcategorieën hun piek nog moeten bereiken

INDIE scherpt merkpositie PLUS aan met pay-off

12-11-2025 | 10:14:01
De centrale belofte is dat de formule in 440 winkels dagelijks lokaal het verschil wil maken door net dat beetje extra te doen.

Zuiver Group ontwikkelt mediastrategie voor DA

06-11-2025 | 15:17:12
Met deze samenwerking wil de drogisterijketen haar merkcommunicatie verder versterken en haar media-inspanningen toekomstbestendig inrichten.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een Hubspot Specialist

24-11-2025 | 08:11:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar Hubspot Specialist - Hybride, Zwolle
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.