
ACM waarschuwt consumenten: eerst review checken, dan pas kopen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie trekken samen op in een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. De organisaties zijn de campagne Eerst reviews checken, dan bestellen gestart. Dit is een vervolg op een identieke campagne uit 2022 en is ontwikkeld door Fresh Bridge.
ACM stelt dat veel consumenten nog steeds online aankopen doen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn.
De campagne wordt via radio, social media (meta/Facebook), online video (YouTube) en DOOH uitgerold.
Verkoopfraude
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes ten aanzien van aan- en verkoopfraude. 14.000 daarvan hebben betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Dat aantal is mogelijk hoger omdat 10.000 slachtoffers aangeven via Instagram te zijn benadeeld. Het LMIO vermoedt dat die uiteindelijk via dat platform eveneens bij een webwinkel terecht zijn gekomen.
Het LMIO heeft 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt: sinds vorig jaar ligt het gemiddelde schadebedrag met 350 euro ruim 20 procent hoger dan vorig jaar.
Ook de ACM, de Consumentenbond en het ECC krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops die hun zaken niet op orde hebben. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen. Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terugkrijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf. De organisaties roepen consumenten daarom op om eerst goed te checken of de webshop betrouwbaar is.
Dit jaar ligt in de campagne, meer dan eerdere jaren, de nadruk op oplichting en de hoge oplichtingscijfers die de politie naar buiten brengt. De insteek is dus net anders, maar de oproep nog steeds hetzelfde: ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Ook dit jaar trekken we samen op met de andere consumentenorganisaties om consumenten te waarschuwen voor onbetrouwbare webshops. Met de feestdagen in aantocht zit niemand te wachten op een miskoop of een bestelling die veel te laat of nooit aankomt. Check dus eerst goed de reviews voor je ergens bestelt! Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
N=5, HOWDY en Patta ontwikkelen campagne Mentrum
HPB | Het PR Bureau aan de slag voor Mentos
[Vacatures] Joe Public Amsterdam zoekt een Strategy Director
Carlsberg eert 2005-finale met speciaal blik
Magnum introduceert Double Hazelnut en Double Cherry
Gepubliceerd door: David de Jong