ACM waarschuwt consumenten: eerst review checken, dan pas kopen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie trekken samen op in een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. De organisaties zijn de campagne Eerst reviews checken, dan bestellen gestart. Dit is een vervolg op een identieke campagne uit 2022 en is ontwikkeld door Fresh Bridge.

ACM stelt dat veel consumenten nog steeds online aankopen doen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn.  

De campagne wordt via radio, social media (meta/Facebook), online video (YouTube) en DOOH uitgerold. 

Verkoopfraude

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes ten aanzien van aan- en verkoopfraude. 14.000 daarvan hebben betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Dat aantal is mogelijk hoger omdat 10.000 slachtoffers aangeven via Instagram te zijn benadeeld. Het LMIO vermoedt dat die uiteindelijk via dat platform eveneens bij een webwinkel terecht zijn gekomen.

Het LMIO heeft 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt: sinds vorig jaar ligt het gemiddelde schadebedrag met 350 euro ruim 20 procent hoger dan vorig jaar.

Ook de ACM, de Consumentenbond en het ECC krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops die hun zaken niet op orde hebben. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen. Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terugkrijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf. De organisaties roepen consumenten daarom op om eerst goed te checken of de webshop betrouwbaar is.

Dit jaar ligt in de campagne, meer dan eerdere jaren, de nadruk op oplichting en de hoge oplichtingscijfers die de politie naar buiten brengt. De insteek is dus net anders, maar de oproep nog steeds hetzelfde: ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Ook dit jaar trekken we samen op met de andere consumentenorganisaties om consumenten te waarschuwen voor onbetrouwbare webshops. Met de feestdagen in aantocht zit niemand te wachten op een miskoop of een bestelling die veel te laat of nooit aankomt. Check dus eerst goed de reviews voor je ergens bestelt! Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.”

www.acm.nl

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

mJourney lanceert whitepaper over toekomst fysieke retail

03-10-2025 | 10:51:58
Het document laat zien hoe locatie-intelligentie, data en technologie fysieke winkels een strategische rol geven in het medialandschap.

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

Havas en Bolletje lanceren kruidnootburger als foodtrend

02-10-2025 | 16:30:00
De lancering is onderdeel van een campagne die inspeelt op de trend van onverwachte smaakcombinaties.

ESN en Megawatt zetten in op wereldrecordpoging in Rotterdam

02-10-2025 | 15:44:00
De poging maakt deel uit van de campagne Push Forward en brengt honderd sporters samen voor een gezamenlijke fysieke en mentale uitdaging.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.