ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren. Om het bewustzijn te vergroten start de toezichthouder deze week een voorlichtingscampagne.

Uit de onderzoeken blijkt dat consumenten en bedrijven vaak problemen ervaren bij het gebruik van online platforms. De meest genoemde klachten gaan over misleiding door algoritmes, het zonder uitleg blokkeren van accounts of berichten en beperkte contactmogelijkheden. Twee derde van de consumenten blijkt met dit soort problemen te maken te hebben, terwijl velen niet weten dat Europese regels sinds 2024 juist bedoeld zijn om deze kwesties aan te pakken.

Gebruikers vaak onvoldoende geïnformeerd

Manon Leijten, bestuurslid ACM: "Het is begrijpelijk dat nog niet iedereen goed op de hoogte is van betrekkelijk nieuwe Europese wetgeving. Maar het is wél belangrijk dat gebruikers hun rechten kennen, zodat ze er ook werk van kunnen maken als het misgaat. Veel mensen en bedrijven ervaren problemen op platforms, maar weten niet dat ze daarover aan de bel kunnen trekken. Met de campagne die we deze week starten, willen we dat bewustzijn vergroten, zodat gebruikers ook zelf actie kunnen ondernemen richting het platform of richting ons als toezichthouder. Samen zorgen we voor betrouwbare online platforms."

De campagne bestaat uit korte uitlegvideo’s op sociale media en richt zich op drie veelvoorkomende thema’s: illegale inhoud, blokkeren van accounts en transparantie rondom betaalde advertenties. Zo moeten platforms zorgen dat meldingen over illegale inhoud eenvoudig gedaan kunnen worden en binnen redelijke tijd worden afgehandeld. Ook mogen platforms niet zomaar accounts of berichten verwijderen zonder uitleg en klachtenprocedure. Verder moeten betaalde advertenties altijd herkenbaar zijn.

ACM roept op tot meldingen

Gebruikers die denken dat hun rechten worden geschonden, kunnen dit melden bij de ACM Consuwijzer. Sinds de invoering van de DSA heeft de toezichthouder bijna 700 meldingen ontvangen, voornamelijk over accountblokkades, illegale inhoud en contactproblemen. Een groot deel daarvan betrof platforms buiten Nederland, waarna de meldingen zijn doorgestuurd naar toezichthouders in andere lidstaten.

De ACM is sinds februari 2025 officieel bevoegd om toezicht te houden op de naleving van de DSA. De onderzoeken onder gebruikers zijn uitgevoerd om de toezichthouder voor te bereiden op deze nieuwe taak en de voorlichting verder te verbeteren.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.