
ACM: DPG Media krijgt vergunning voor overname RTL Nederland
De Autoriteit Consument & Markt heeft DPG Media een vergunning gegeven om RTL Nederland over te mogen overnemen van het beursgenoteerde RTL Group (van Bertelsmann). De overname zal op 1 juli 2025 worden geëffectueerd waarbij DPG Media aan een aantal voorwaarden moet voldoen. DPG Media betaalt 1,1 miljard euro (cash) voor de overname. De overname wordt door DPG Media via een financiering door een consortium van vier Belgische banken betaald.
De overname werd door de ACM op 17 mei 2024 nog geblokkeerd in de meldingsfase waarna DPG Media in juli 2024 een vergunning aanvroeg die na bijna een jaar is afgegeven.
Voorwaarden: stichtingen
De ACM heeft aangegeven dat met de overname DPG Media aan strenge voorwaarden dient te voldoen. De zorgen bij de ACM gingen uiteindelijk vooral over het (online) nieuwsaanbod en verminderde concurrentiedruk. De mogelijkheden tot politiek of commercieel gemotiveerde beïnvloeding van het nieuwsaanbod baarde de ACM zorgen net zoals mogelijk lagere investeringen in de kwaliteit van het (online) nieuwsaanbod, waardoor de mediapluriformiteit negatief wordt beïnvloed
RTL Nieuws en NU.nl krijgen elk een eigen stichting die met een prioriteitsaaneel mede-aandeelhouder daarvan worden. De stichtingen krijgen daarmee een vetorecht over de benoeming en het ontslag van de hoofdredacteur van RTL Nieuws en NU.nl, het doorvoeren van wijzigingen aan de missie en identiteit en het beëindigen van het uitgeven/uitzenden van nieuws en verkopen van nieuwstitel.
De ACM stelt dat de stichtingen onafhankelijk zullen zijn. Hoe besturen benoemd worden, is echter nog onduidelijk. Deze twee stichtingen zijn ook belast met het toezicht op een aantal voorwaarden die aan de overname zijn verbonden. Beide stichtingen verkrijgen voor hun taken voldoende financiering van DPG.
De Stichting Democratie & Media die 14,27 procent van DPG Media Nederland bezit, zal meer rechten verkrijgen. Zo zal DPG Media geen enkele landelijke nieuwstitel kunnen verkopen of beëindigen zonder goedkeuring van Stichting Democratie & Media.
Redactiestatuten
Overeengekomen is ook dat redactiestatuten van alle nieuwstitels worden geactualiseerd. Onder meer de procedure van het redactiebudget wordt daarin nader vastgelegd. Zo kan de redactie naar een daarvoor ingestelde commissie stappen als redactie en directie het niet eens zijn over het budget. Deze commissie geeft hierover vervolgens een bindend advies.
Ook bepaalt het redactiestatuut dat de redacties zelfstandig beslissen over wat er gepubliceerd wordt, hoe de redactie is samengesteld, met wie er journalistiek wordt samengewerkt en in hoeverre nieuwsaanbod gepersonaliseerd wordt op de website of app. Daarbij geldt: redacties wisselen onderling geen gebruiksdata uit.
Geen betaalmuren
DPG Media mag geen betaalmuren invoeren waardoor gratis online nieuws zou verdwijnen; hierdoor blijven RTL Nieuws en NU.nl vrij beschikbaar, al mogen plusversies wel worden gestart. NU.nl en RTL Nieuws zullen gemaakt blijven worden door aparte, onafhankelijke redacties die onderling geen content (inclusief video) en data zullen uitwisselen. RTL zal op haar app en website ook niet op structurele basis nieuwscontent overnemen van andere landelijke nieuwstitels van DPG. Zo blijft de eigen identiteit van RTL behouden.
Luxemburgs
DPG Media stelt te willen investeren in de groei en de digitale transformatie. Na circa 36 jaar zullen de tv-zenders van RTL Nederland en de VOD-dienst Videoland hun Luxemburgse licentie gaan inleveren voor Nederlandse licenties bij het Commissariaat voor de Media. Dit heeft de ACM opgelegd, waarbij DPG Media daar 5 jaar de tijd voor krijgt. Overigens geeft het Nederlandse Commissariaat voor de Media in de praktijk de afgelopen jaren geen boetes, aangezien het als beleid heeft om dat niet te doen. Luxemburg hanteert eenzelfde beleid.
Handvest
DPG Media zal een hanvest DPG Media opstellen, waarmee alle bestuurders, commissarissen en huidige, toekomstige, directe en indirecte aandeelhouders van DPG Media zich committeren aan belangrijke journalistieke principes. Dit handvest heeft als doel om de bestaande en toekomstige aandeelhouders (ook buitenlandse aandeelhouders) van DPG Media te verplichten om de governance en in het bijzonder de redactionele onafhankelijkheid altijd te respecteren en een pluriform en divers media-aanbod te waarborgen. Dit handvest kan niet worden gewijzigd zonder de goedkeuring van de stichtingen binnen DPG Media.
Geen nadelige gevolgen advertentiemarkt
De ACM stelt dat op basis van zijn onderzoek er geen nadelige gevolgen zijn op de advertentiemarkt en verwacht geen prijsstijgingen als gevolg daarvan. Zowel RTL Nederland als DPG Media bieden advertentieruimte aan, maar grotendeels via verschillende mediakanalen die niet direct met elkaar concurreren. RTL Nederland richt zich (met Ad Alliance) met name op televisie en online video, terwijl DPG Media sterk is in print en online display advertenties. Voor adverteerders blijven er volgens de ACM binnen elk mediakanaal meerdere alternatieven beschikbaar.
Andere mediabedrijven hebben hun zorgeen getuit omdat zij stellen na de overname moeilijker advertentie-inkomsten kunnen genereren dan nu het geval is. DPG Media bezit na de overname een breed scala aan mediakanalen en is daarmee mogelijk aantrekkelijker voor adverteerders. Uit het onderzoek van de ACM volgt echter dat het verdienmodel van andere mediabedrijven als gevolg van de overname niet in gevaar komt.
Journalisten
Op basis van het onderzoek verwacht de ACM ook geen nadelige gevolgen van de overname voor de onderhandelingspositie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers ten opzichte van de huidige situatie. Voor journalisten blijven er naast DPG Media en RTL Nederland meerdere alternatieven. Ook zijn DPG Media en RTL Nederland voor journalisten niet direct een alternatief voor elkaar: journalisten stappen zelden over van DPG Media naar RTL Nederland den vice versa. RTL Nederland maakt bovendien volgens dde ACM beperkt gebruik van freelancers. De ACM wijst er op dat journalisten collectief onderhandelen over arbeidsvoorwaarden waardoor zij tegenmacht kunnen organiseren.
De ACM zieet verder geen risico dat na de overname DPG Meia prijsverlagingen zal kunnen afdwingen voor bijvoorbeeld ANP-persdiensten, die vervolgens leiden tot prijsverhogingen voor andere mediabedrijven en daarmee tot kwaliteitsvermindering van hun nieuwsaanbod.
Afspraken met RTL Group
DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de merknaam RTL tot in ieder geval december 2034 gebruikt mag blijven. RTL Nederland zal een divisie worden van DPG Media. RTL Group en DPG Media hebben eveneens een strategisch partnership afgesloten dat gaat over de sales en content. Zo zal Bedrock, BCE en RTL Ad Alliance voor minstens drie jaar ook voor RTL Nederland blijven werken. Bedrock is het streaming technologiebedrijf van RTL Group, RTL Ad Alliance is verantwoordelijk voor de internationale sales en BCE is de Luxemburgse facilitaire provider van RTL Group. Ook blijft RTL Nederland de komende drie jaar met het ad-techbedrijf Smartclip (ook van RTL Group) werken.
RTL Deutschland, Groupe M6 en RTL Hongarije blijven de eerste drie jaar het eerste recht houden op de uitzending van door RTL Nederland ontwikkelde programma's.
Sven Sauvé
Sven Sauvé, die door RTL Group is benoemd, werkt sinds januari 2007 voor RTL Nederland; sinds 2017 als CEO. Hij zal aanblijven als CEO onder het eigenaarschap van DPG Media en wordt per 1 juli 2025 benoemd tot het executive comittee van DPG Media.
Sven Sauvé: "Dit is een belangrijke mijlpaal voor RTL Nederland. Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken. Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn. Mijn overtuiging is altijd geweest dat je een sterke lokale partij nodig hebt die Nederland op 1 zet. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie. Ik wil DPG Media bedanken voor de visie, RTL Group voor de mooie samenwerking en mijn eigen collega’s voor de tomeloze inzet.”
Vlaanderen en Franstalig België
DPG Media is in Vlaanderen eigenaar van de vijf VTM-zenders, streamingdienst VTM Go, VTM Go+ en heeft 50 procent van streamingbetaaldienst Streamz in handen alsmede 50 procent van het Franstalig Belgische RTL Belgium (met RTL TVI, RTL Club, RTL Plug, RTL Distrcit, streamingdienst RTL Play alsmede twee radiozenders).
2023 en 1989
De overname werd 15 december 2023 aangekondigd, RTL Nederland was sinds de start van RTL Véronique op 2 oktober 1989 onderdeel van RTL Group en voorgangers CLT-UFA en CLT. Sinds 1997 is Bertelsmann als aandeelhouder betrokken en sinds april 2000 is Bertelsmann de controlerende aandeelhouder van RTL Group.
ACM
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Een pluriforme nieuwsvoorziening speelt een cruciale rol in onze democratie. DPG en RTL zijn belangrijke spelers in de mediasector. De overname mag niet leiden tot een vermindering van de pluriformiteit. Nieuwsgebruikers moeten keuze houden uit verschillende onafhankelijke nieuwsbronnen. Dat borgen we met deze voorwaarden.”
Erik Roddenhof
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: "Nu de overname is goedgekeurd, kunnen we werk maken van onze ambitie om het succes van RTL Nederland te bestendigen. We blijven mooie programma’s en series van eigen bodem maken en bouwen de streamingsdienst Videoland verder uit. De teams van RTL Nederland en DPG Media kunnen niet wachten om die toekomst samen vorm te geven.
Ik heb niet eerder zo'n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen. Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien.
DPG Media is altijd een goed thuis geweest voor onafhankelijke nieuwstitels. We hebben die samen met de redacties succesvol getransformeerd naar multimediale nieuwsmerken. Met de ACM-afspraken leggen we vast dat we ons hiervoor blijvend inzetten. Ze onderstrepen nogmaals het belang van de vrije beschikbaarheid en de onafhankelijkheid van nieuws voor iedereen. Wij staan voor kwaliteitsjournalistiek en onderschrijven het belang daarvan voor onze samenleving, nu met een extra uitroepteken."
Christian van Thillo
Christian van Thillo, aandeelhouder en Executive Chairman van DPG Media: “Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie en juist daarin zijn wij zeer bedreven. Ik kijk enorm uit naar dit nieuwe avontuur."
Thomas Rabe en RTL Group
Thomas Rabe, CEO van RTL Group: "Na een lange analyse door de ACM, geeft de verkoop RTL Nederland en zijn stakeholders duidelijkheid en de beste weg voorwaards. Ik dank alle medewerkers van RTL Nederland voor hun prestaties, betrokkenheid en geduld. Deze stap geeft DPG Media e kracht om beter te concurrren in Nederland met de big tech spelers. We kijken ernaar uit om met DPG Media samen te werken middels het strategisch partnerschap."
De aandeelhouders van het beursgenoteerde RTL Group krijgen in mei 2026 een hoger dividend als gevolg van de verkoop van RTL Nederland waarbij de waarde daarvan op 5 euro per aandeel wortd ingeschat en dit bedrag toe te wijzen is aan de 1,1 miljard euro verkoopopbrengst. RTL Group kondige overigens ook aan betaaltv platform Sky Deutschland te zullen overnemen van Comcast.
RTL Nederland bestaat uit de tv-zenders RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTL Z, de themazenders RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids, de streamingdienst Videoland, het reclameverkoopbedrijf Ad Alliance (Nederland), RTL Nieuws en de weerdienst Buienradar (inclusief RTL Weer). RTL Nederland draaide in 2024 een omzet van 634 miljoen euro. Op audiovisueel vlak is DPG Media in Nederland actief met radiozenders Qmusic en Joe alsmede de productie van podcasts en video-activiteiten bij met name het AD.
De Nederlandse tak Fremantle onder leiding van Georgette Schlick blijft onderdeel van RTL Group.
Eerder publiceerde Marketingreport een analyse over de overname.
Een samenvatting van het ACM-besluit is hier te vinden. Het volledige besluit over de vergunning zal over circa een maand worden geopenbaard door de ACM.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] DPG Media zoekt een Programmatic & Platform Success Manager
Radiostation JOE ook Official Music Partner van Feyenoord
DPG Media lanceert AI-suite Ad Manager+
Voetbal International en Libelle lanceren podcast
Consument zoekt zekerheid in onzekere tijden
Gepubliceerd door: David de Jong