Abovo Maxlead lanceert AI Marketing Taskforce

In het vakgebied marketing wordt al volop geëxperimenteerd met generatieve tools als ChatGPT-4, Dall-e en Midjourney. Maar van een structurele adoptie van AI-tools en aantoonbare effectiviteitswinst en waardecreatie is veelal nog geen sprake. Om marketingteams daarbij te ondersteunen, lanceert marktleider Abovo Maxlead nu een nieuwe dienstverlening: de AI Marketing Taskforce.

Wel en niet al toepasbaar

AI-tools krijgen zonder twijfel veel aandacht, zeker ook in de marketing. Maar wat is er nu wel en niet al toepasbaar? Wat zijn de kosten en de baten van AI-implementaties? Hoe verhoog je de effectiviteit van marketingteams structureel met AI? En vooral ook: hoe organiseer je een snel opkomende trend als AI in de interne (marketing)organisatie? Om bedrijven te helpen met het vinden van een antwoord op deze vragen heeft bureau Abovo Maxlead een nieuwe aanpak ontwikkeld: de AI Marketing Taskforce. Deze helpt marketingteams bij het beoordelen van de kansen die AI-tools bieden. En deze kansen vervolgens ook te verzilveren door het organiseren van relevante structurele AI-implementaties. Het gaat daarbij om diverse aspecten van het vakgebied: SEO & Content, Paid media, Data & Analytics, Creative (image-, tekst-, audio- en video-creatie) en Development & Coding.

Vast proces

De AI Marketing Taskforce doorloopt een vast proces. Er wordt gestart met een ‘Scanfase’. Hierin wordt onderzocht waar AI nu al wordt toegepast binnen het marketingteam (inhouse en/of bij externe partners). Ook wordt de digitale maturiteit van de teams in kaart gebracht, alsmede eventuele barrières voor innovatie. Tot slot wordt aandacht besteed aan de talen die de klanten spreken en de kansen om te groeien met meertalige communicatie. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar de productie van creaties, web development en copywriting.

Prompt engineering

Als tweede volgt Trainingenfase. Daarin worden de teams geconfronteerd met onderwerpen als prompt engineering, AI content development, Coding met AI en creative productie met AI. De Abovo-Maxlead AI Taskforce toont best-in-class cases, en helpt de marketingteams met de ontwikkeling van eigen cases.

Inhouse AI Taskforce

In de derde Begeleidingsfase moet de organisatie zo aangepast worden dat na de opstart de inhouse AI Taskforce zélf kan doorbouwen. Deze groep zal verder de trekker worden van interne AI-projecten. De AI-ontwikkelingen staan immers niet stil en het team zal in moeten kunnen spelen op onverwachte ontwikkelingen en kansen.

Productiviteit direct verbeteren

Arjan ter Huurne, Chief Growth Officer Abovo Maxlead: “We merken dat AI een dagelijks onderwerp van discussie is, zowel bij onze partners, onze klanten als onze eigen teams. Dat vraagt om gebruiksscenario’s die de productiviteit direct verbeteren, via best practice ontwikkeling en adoptie van AI-tools. Om goed beslagen ten ijs te komen zijn we vanzelfsprekend eerst zélf begonnen met een multidisciplinaire AI Taskforce. Bij ons was de uitkomst onder andere een eigen technische infrastructuur. Hierin zitten oplossingen zoals een Stable Diffusion Server en een Doelgroepen Chatbot. Deze tools hebben we inmiddels ook al in de praktijk kunnen inzetten bij meerdere klantcases.”

AI-uitdagingen zelf oppakken

Willem-Albert Bol, CEO Abovo Maxlead: “Het is als bureau te makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Wij zien het juist ook als onze taak om onze klanten te helpen de AI-uitdagingen zelf op te pakken. Hoe kunnen wij eraan bijdragen dat klanten in hun werk en aanpak AI kunnen verweven? Alles draait hierbij om relevantie. Van een grote trend naar concrete toepassingen. Klanten vragen ons ervoor te zorgen dat er toepasbare oplossingen op tafel komen. Door gebruik te maken van de beste specialisten intern en extern zorg je samen dat het abstracte van AI wordt ontcijferd. Onze oproep: ga vooral de vele tools toetsen, gebruiken en analyseren op effect. En doe dat vooral op een gestructureerde wijze. Wij helpen daar graag aan mee met onze AI Marketing Taskforce methodiek”.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge

05-11-2025 | 09:05:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z

04-11-2025 | 10:50:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt ze hoe het merk zich heeft ontwikkeld van een traditioneel tijdschrift naar een dynamisch, multimediaal platform

Finally an Agency viert 20 jaar met SPICECREAM

03-11-2025 | 09:15:00
Het ijs staat symbool voor het creatieve contrast waarmee het bureau merken helpt veranderen en groeien.

Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken

30-10-2025 | 11:27:00
Sanne Konings en Bregje van Iperen gaan in gesprek met Peter Wybenga over hun specialisatie in moederinfluencers en de kracht van Instagram

Lisette Samplonius: Finally an Agency is spot on

30-10-2025 | 11:17:00
Bas Vlugt sprak met haar over het twintigjarig bestaan van het bureau, het jubileumconcept SPICECREAM en hoe het vak zich in twee decennia heeft ontwikkeld

Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter

30-10-2025 | 09:52:45
Tijdens een aflevering van Marketing Report TV sprak Peter Wybenga met Eefje Gubbens over de ontwikkeling van het bedrijf en hun visie op contentmarketing

Danny Thijssing: Buitenreclame werkt omdat je het echt beleeft

29-10-2025 | 13:25:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Danny Thijssing. Hij vertelt over de groei van zijn team en de kracht van buitenreclame

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Backend Developer

20-10-2025 | 09:24:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Backend Developer - Hoorn

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Frontend Developer

15-10-2025 | 09:34:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Frontend Developer


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.