Aantal klachten over reclame opnieuw gestegen

In 2024 zijn bij de Stichting Reclame Code (SRC) 4.957 klachten over reclame-uitingen binnengekomen, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag. De klachten zijn afkomstig van consumenten en maatschappelijke organisaties, waarbij de nadruk ligt op misleidende informatie, duurzaamheid en ongevraagde reclame.

Van de inhoudelijk beoordeelde klachten leidde 62 procent tot de conclusie dat de Nederlandse Reclame Code was overtreden. In vrijwel alle gevallen volgden adverteerders de uitspraak op, wat de effectiviteit van zelfregulering onderstreept.

Consument kritisch op inhoud en intentie

Een groot deel van de klachten ging over misleiding, zoals onduidelijke prijzen, onvolledige productinformatie of onrealistische levertijden. Duurzaamheidsclaims bleken eveneens een bron van irritatie. In 2024 werden 41 klachten behandeld op basis van de Code voor Duurzaamheidsreclame.

Ook het ongevraagd ontvangen van reclame, via post of e-mail, was regelmatig aanleiding tot een melding. Deze klachten worden vaak opgelost zonder formele uitspraak.

Versterkt toezicht op influencer marketing

Met de Influencer Monitor beoordeelde de SRC meer dan 4.500 socialmediaposts van gecertificeerde influencers. In ongeveer een derde van de gevallen was niet duidelijk dat het om reclame ging. Na contact met de betrokkenen werden veel uitingen aangepast of verwijderd.

De SRC heeft in 2024 ook het reglement en de gedragscode geactualiseerd en de Consumenten Adviesraad structureel onderdeel gemaakt van de organisatie.

Otto van der Harst, directeur van de SRC: “De stijging van het aantal klachten, de hoge nalevingsgraad van uitspraken en de brede betrokkenheid vanuit zowel samenleving als bedrijfsleven bevestigen de relevantie van ons werk. Juist in tijden van maatschappelijke discussie over reclame en wetgeving is het belangrijk dat we als sector onze verantwoordelijkheid nemen. Zelfregulering blijft daarvoor een krachtig instrument.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame

20-05-2025 | 11:33:42
Wat is aandacht precies, hoe meet je het betrouwbaar en wat is de strategische waarde ervan voor adverteerders?

Storytelling versterkt effect audiocommercials

19-05-2025 | 14:13:00
DPG Media Radio en dentsu analyseren meer dan duizend commercials

Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

09-05-2025 | 10:32:00
NMO Online breidt uit met partijen als Meta (Facebook/Instagram, Alphabet (Google/YouTube) en Netflix. Daarmee ontstaat een vollediger beeld van het digitale bereik in Nederland

Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

09-05-2025 | 09:17:00
Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland

NMO Online meet big tech

09-05-2025 | 08:55:00
Bij de lancering van NMO Online worden platforms als Google, Whatsapp, Facebook en AliExpress ook meegenomen in de metingen

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.