Aantal klachten over reclame opnieuw gestegen

In 2024 zijn bij de Stichting Reclame Code (SRC) 4.957 klachten over reclame-uitingen binnengekomen, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag. De klachten zijn afkomstig van consumenten en maatschappelijke organisaties, waarbij de nadruk ligt op misleidende informatie, duurzaamheid en ongevraagde reclame.

Van de inhoudelijk beoordeelde klachten leidde 62 procent tot de conclusie dat de Nederlandse Reclame Code was overtreden. In vrijwel alle gevallen volgden adverteerders de uitspraak op, wat de effectiviteit van zelfregulering onderstreept.

Consument kritisch op inhoud en intentie

Een groot deel van de klachten ging over misleiding, zoals onduidelijke prijzen, onvolledige productinformatie of onrealistische levertijden. Duurzaamheidsclaims bleken eveneens een bron van irritatie. In 2024 werden 41 klachten behandeld op basis van de Code voor Duurzaamheidsreclame.

Ook het ongevraagd ontvangen van reclame, via post of e-mail, was regelmatig aanleiding tot een melding. Deze klachten worden vaak opgelost zonder formele uitspraak.

Versterkt toezicht op influencer marketing

Met de Influencer Monitor beoordeelde de SRC meer dan 4.500 socialmediaposts van gecertificeerde influencers. In ongeveer een derde van de gevallen was niet duidelijk dat het om reclame ging. Na contact met de betrokkenen werden veel uitingen aangepast of verwijderd.

De SRC heeft in 2024 ook het reglement en de gedragscode geactualiseerd en de Consumenten Adviesraad structureel onderdeel gemaakt van de organisatie.

Otto van der Harst, directeur van de SRC: “De stijging van het aantal klachten, de hoge nalevingsgraad van uitspraken en de brede betrokkenheid vanuit zowel samenleving als bedrijfsleven bevestigen de relevantie van ons werk. Juist in tijden van maatschappelijke discussie over reclame en wetgeving is het belangrijk dat we als sector onze verantwoordelijkheid nemen. Zelfregulering blijft daarvoor een krachtig instrument.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Dentsu Benelux presenteert OOH-trendrapport 2025

15-10-2025 | 12:20:00
In het OOH-trendrapport 2025 worden de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Out-of-Home-sector voor het komende jaar uiteengezet.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

Jeroen de Wit: Teamleader groeit met Agency Live in Duitsland

19-09-2025 | 12:31:56
Het Belgische softwarebedrijf, dat sterk actief is in Nederland en België, zet nu in op groei in Duitsland

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.