Aantal klachten over reclame opnieuw gestegen

In 2024 zijn bij de Stichting Reclame Code (SRC) 4.957 klachten over reclame-uitingen binnengekomen, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag. De klachten zijn afkomstig van consumenten en maatschappelijke organisaties, waarbij de nadruk ligt op misleidende informatie, duurzaamheid en ongevraagde reclame.

Van de inhoudelijk beoordeelde klachten leidde 62 procent tot de conclusie dat de Nederlandse Reclame Code was overtreden. In vrijwel alle gevallen volgden adverteerders de uitspraak op, wat de effectiviteit van zelfregulering onderstreept.

Consument kritisch op inhoud en intentie

Een groot deel van de klachten ging over misleiding, zoals onduidelijke prijzen, onvolledige productinformatie of onrealistische levertijden. Duurzaamheidsclaims bleken eveneens een bron van irritatie. In 2024 werden 41 klachten behandeld op basis van de Code voor Duurzaamheidsreclame.

Ook het ongevraagd ontvangen van reclame, via post of e-mail, was regelmatig aanleiding tot een melding. Deze klachten worden vaak opgelost zonder formele uitspraak.

Versterkt toezicht op influencer marketing

Met de Influencer Monitor beoordeelde de SRC meer dan 4.500 socialmediaposts van gecertificeerde influencers. In ongeveer een derde van de gevallen was niet duidelijk dat het om reclame ging. Na contact met de betrokkenen werden veel uitingen aangepast of verwijderd.

De SRC heeft in 2024 ook het reglement en de gedragscode geactualiseerd en de Consumenten Adviesraad structureel onderdeel gemaakt van de organisatie.

Otto van der Harst, directeur van de SRC: “De stijging van het aantal klachten, de hoge nalevingsgraad van uitspraken en de brede betrokkenheid vanuit zowel samenleving als bedrijfsleven bevestigen de relevantie van ons werk. Juist in tijden van maatschappelijke discussie over reclame en wetgeving is het belangrijk dat we als sector onze verantwoordelijkheid nemen. Zelfregulering blijft daarvoor een krachtig instrument.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

WARC ziet bewuste consument in economisch onzekere tijd

22-07-2025 | 14:56:00
Uit het Global Consumer Trends-rapport van WARC blijkt dat consumenten wereldwijd steeds doelgerichter keuzes maken

Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars

21-07-2025 | 16:54:00
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor

Dennis Hoogervorst: verslag van IIEX Europe 2025

16-07-2025 | 16:18:00
IIEX Europe, het jaarlijkse congres voor insightsprofessionals die de toekomst voor zich willen zien, bracht op 17 en 18 juni opnieuw honderden vakgenoten

NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

09-07-2025 | 19:50:00
Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Podcastluisteraars blijven in aantal toenemen

07-07-2025 | 13:02:00
Meer dan de helft van de Nederlanders van achttien jaar en ouder luistert naar podcasts. Dat blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.