Aantal klachten over reclame opnieuw gestegen

In 2024 zijn bij de Stichting Reclame Code (SRC) 4.957 klachten over reclame-uitingen binnengekomen, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag. De klachten zijn afkomstig van consumenten en maatschappelijke organisaties, waarbij de nadruk ligt op misleidende informatie, duurzaamheid en ongevraagde reclame.

Van de inhoudelijk beoordeelde klachten leidde 62 procent tot de conclusie dat de Nederlandse Reclame Code was overtreden. In vrijwel alle gevallen volgden adverteerders de uitspraak op, wat de effectiviteit van zelfregulering onderstreept.

Consument kritisch op inhoud en intentie

Een groot deel van de klachten ging over misleiding, zoals onduidelijke prijzen, onvolledige productinformatie of onrealistische levertijden. Duurzaamheidsclaims bleken eveneens een bron van irritatie. In 2024 werden 41 klachten behandeld op basis van de Code voor Duurzaamheidsreclame.

Ook het ongevraagd ontvangen van reclame, via post of e-mail, was regelmatig aanleiding tot een melding. Deze klachten worden vaak opgelost zonder formele uitspraak.

Versterkt toezicht op influencer marketing

Met de Influencer Monitor beoordeelde de SRC meer dan 4.500 socialmediaposts van gecertificeerde influencers. In ongeveer een derde van de gevallen was niet duidelijk dat het om reclame ging. Na contact met de betrokkenen werden veel uitingen aangepast of verwijderd.

De SRC heeft in 2024 ook het reglement en de gedragscode geactualiseerd en de Consumenten Adviesraad structureel onderdeel gemaakt van de organisatie.

Otto van der Harst, directeur van de SRC: “De stijging van het aantal klachten, de hoge nalevingsgraad van uitspraken en de brede betrokkenheid vanuit zowel samenleving als bedrijfsleven bevestigen de relevantie van ons werk. Juist in tijden van maatschappelijke discussie over reclame en wetgeving is het belangrijk dat we als sector onze verantwoordelijkheid nemen. Zelfregulering blijft daarvoor een krachtig instrument.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Teamleader onderzoekt Europese bureaus in derde benchmarkeditie

10-06-2025 | 00:00:00
Onderzoek richt zich op prestaties, processen, positionering en teams

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

Storyboard onderzoekt succesfactoren influencermarketing

27-05-2025 | 12:24:00
Uit onderzoek van Storyboard Agency blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar aangeeft beïnvloed te worden door influencers

Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang

23-05-2025 | 19:00:00
Marc Visch, hoofdredacteur en directeur van RTV Drenthe, krijgt in feite zijn kritiek (via Linkedin) op het NMO Luisteronderzoek  als een boemerang terug van het Nationaal Media Onderzoek

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.