Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

[Grow by DPG Media] YouTube op het grote scherm en Amazon's nieuwe ad-strategie: hoe Nederland video's anders bekijkt

In de nieuwste aflevering van Whazzup?! in Media nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen. Vanuit het perspectief van mediatrends bespreken zij hoe platforms zoals YouTube en de advertentie­strategie van Amazon de manier waarop we video consumeren én hoe merken contact maken met het publiek opnieuw vormgeven. Met scherpe analyses, boeiende data en vooruitzichten duiken ze in wat dit betekent voor adverteerders en de creatieve industrie. Bekijk hier hoe DPG Media vooruitzichten deelt over de toekomst van adverteren.

YouTube en televisie: wat we weten

De Nederlandse kijkgewoonten veranderen snel. Volgens cijfers van NMO (Nationaal Media Onderzoek) daalt de tijd die Nederlanders besteden aan lineaire televisie, met een gemiddelde van 98 minuten per dag. Toch stijgt de totale kijktijd naar video naar 208 minuten. Dit laat zien dat niet traditionele tv, maar platforms zoals YouTube en on-demand video een prominente rol innemen. Maar wat betekent dit voor adverteerders?

Van lineair naar on-demand plannen

De nieuwe kijkcijfers hebben directe gevolgen voor mediaplanning. Met video als het meest populaire format moeten adverteerders strategisch bepalen waar zij hun budget inzetten: YouTube, TikTok of andere platforms. Ook groeit de interesse in hybride verdienmodellen, waarbij YouTube-video’s zowel met als zonder advertenties worden aangeboden.

Ook Amazon springt in op deze trend en heeft onlangs een nieuwe advertentie­strategie geïntroduceerd voor Prime Video. Gebruikers krijgen nu de keuze: gratis video’s bekijken met advertenties of €3 extra betalen voor een advertentievrije ervaring. Deze hybride aanpak is niet alleen een interessante test voor de bereidheid van kijkers om te betalen, maar creëert ook kansen voor merken om zich te onderscheiden. Slecht gemaakte advertenties kunnen kijkers afschrikken, terwijl sterke campagnes op grote schermen in de huiskamer juist meer impact maken. Deze verandering onderstreept het belang van creatieve, hoogstaande reclame om verbinding te maken met kijkers.

Wat brengt de toekomst voor adverteren?

Met de opkomst van social video op grote schermen, zoals geschetst door Dagan Kohen, zouden bioscopen wel eens het volgende podium kunnen worden voor platforms zoals YouTube. Een interessante uitdaging, niet alleen qua techniek, maar ook qua creativiteit. Want hoe maken adverteerders impactvolle en entertainende advertenties die passen bij de vrijetijdsbeleving van kijkers?

De kijkers raken versnipperd, maar de trend laat zien dat branding en sterke creatie voor grote schermervaringen belangrijker worden dan ooit. Terwijl Nederland sneller digitaliseert dan markten zoals Duitsland en kijktijden blijven stijgen, wordt duidelijk dat de manier waarop we media consumeren ingrijpend verandert.

Met deze inzichten kunnen merken zich positioneren voor de toekomst, waarin het grote scherm niet meer uitsluitend is voor traditionele tv, maar ook voor platforms zoals YouTube.

Kijk en luister naar de opname van Roger Verdurmen en René Zeedijk over de snel veranderende wereld van videoge­bruik en advertentiemodellen. Hier kan je de video bekijken op YouTube. Wil je liever via Spotify luisteren? Dat kan via deze link.

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Transfer Media verzorgt reclame Eurosport en Discovery

30-09-2025 | 18:26:58
Transfer Media neemt vanaf 1 december de reclameregie van Eurosport en Discovery in Franstalig België op zich.

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

Minister Frank Rijkaart: geen toezicht en geen sancties EU-regels over politieke reclames

30-09-2025 | 14:01:00
Minister Frank Rijkaart (BBB) van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft besloten dat er ten aanzien van de Europese verordening politieke reclames de komende periode geen toezicht en sanctiemogelijkheden komen

Social media stuwen wereldwijde advertentiegroei

26-09-2025 | 09:36:00
Meta, Alphabet en Amazon zijn in 2030 samen goed voor meer dan 60 procent van de wereldwijde advertentie-uitgaven.

Weborama Nederland wordt Adways Weborama

25-09-2025 | 16:31:29
Weborama Nederland en Adways gaan verder onder de naam Adways Weborama.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.