Werken met de Toekomst: OCW lanceert onderwijs­campagne

Monks en Initiative ontwikkelen strategie voor social platforms

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft een campagne gelanceerd die studiekiezers een ander perspectief wil bieden op werken in het onderwijs. Met bekende creators zoals de Bankzitters en de Laatkomers, aangevuld met jonge docenten, laat de campagne zien dat een baan in het onderwijs meer is dan jongeren vaak denken.

Campagne met herkenbare formats

Jongeren waarderen hun docenten doorgaans, maar overwegen zelf zelden om het onderwijs in te gaan. De campagne wil dit beeld kantelen door verhalen en formats te gebruiken die jongeren al kennen. Zo worden creators gekoppeld aan jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

Een woordvoerder van OCW: "Door creators te koppelen aan jonge docenten brengen we het gesprek over werken in het onderwijs dichterbij. We kiezen voor formats die jongeren al kennen, maar laden die met nieuwe inhoud. Het resultaat is een campagne die informeert, maar niet belerend is – en die net zo goed entertaint als inspireert."

Strategie en uitvoering

Het creatieve concept komt van bureau Monks, terwijl Initiative verantwoordelijk is voor de mediastrategie. De campagne richt zich volledig op socialmediaplatformen waar jongeren actief zijn, zoals Instagram en YouTube Shorts. Door de samenwerking tussen influencers en onderwijsprofessionals ontstaat een balans tussen geloofwaardigheid, bereik en impact.

Werken met de Toekomst

Onder de noemer Werken met de Toekomst worden de eerste video’s momenteel verspreid via de kanalen van de creators. Deze worden aangevuld met korte snippets en gerichte distributie om studiekiezers nieuwsgierig te maken naar wat werken in het onderwijs inhoudt – en welke rol zij daar zelf in kunnen spelen.

www.initiative.com

www.ipgmediabrands.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Omnicom Media Nederland: wijzigingen op komst

17-12-2025 | 11:01:00
Omnicom Media Nederland zal de komende tijd nog een aantal wijzigingen aankondigen op het vlak van onder meer de organisatie en huisvesting. Ondertussen heeft Onno Seelen (Chief Commercial Officer van het voormalige Omnicom Media Group NL) het bedrijf verlaten

Edward Knol: Het onderscheid van Initiative zit in de mensen

17-12-2025 | 10:19:29
Sinds zijn start als Managing Director bij Initiative kijkt Edward Knol met frisse blik naar het bureau en de rol die het speelt in het medialandschap.

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken

[Vacatures] Initiative zoekt een Content & Partnerships Manager

11-11-2025 | 07:48:00
Initiative is per direct op zoek naar Content & Partnerships Manager - Netherlands

Initiative wint Elanco-pitch in Nederland en België

30-10-2025 | 08:50:00
De keuze sluit aan bij Frankrijk, waar Elanco al met Initiative samenwerkt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.