Werken met de Toekomst: OCW lanceert onderwijs­campagne

Monks en Initiative ontwikkelen strategie voor social platforms

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft een campagne gelanceerd die studiekiezers een ander perspectief wil bieden op werken in het onderwijs. Met bekende creators zoals de Bankzitters en de Laatkomers, aangevuld met jonge docenten, laat de campagne zien dat een baan in het onderwijs meer is dan jongeren vaak denken.

Campagne met herkenbare formats

Jongeren waarderen hun docenten doorgaans, maar overwegen zelf zelden om het onderwijs in te gaan. De campagne wil dit beeld kantelen door verhalen en formats te gebruiken die jongeren al kennen. Zo worden creators gekoppeld aan jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

Een woordvoerder van OCW: "Door creators te koppelen aan jonge docenten brengen we het gesprek over werken in het onderwijs dichterbij. We kiezen voor formats die jongeren al kennen, maar laden die met nieuwe inhoud. Het resultaat is een campagne die informeert, maar niet belerend is – en die net zo goed entertaint als inspireert."

Strategie en uitvoering

Het creatieve concept komt van bureau Monks, terwijl Initiative verantwoordelijk is voor de mediastrategie. De campagne richt zich volledig op socialmediaplatformen waar jongeren actief zijn, zoals Instagram en YouTube Shorts. Door de samenwerking tussen influencers en onderwijsprofessionals ontstaat een balans tussen geloofwaardigheid, bereik en impact.

Werken met de Toekomst

Onder de noemer Werken met de Toekomst worden de eerste video’s momenteel verspreid via de kanalen van de creators. Deze worden aangevuld met korte snippets en gerichte distributie om studiekiezers nieuwsgierig te maken naar wat werken in het onderwijs inhoudt – en welke rol zij daar zelf in kunnen spelen.

www.initiative.com

www.ipgmediabrands.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes

[Vacancy] Initiative has a position for Campaign Production Manager (Nike Account)

29-08-2025 | 09:43:00
Initiative is directly looking for Campaign Production Manager (Nike Account)

RECMA: Initiative in 2024 grootste mediabureau in Nederland

25-08-2025 | 06:45:00
Initiative – onderdeel van IPG Mediabrands – was als mediabureau  in 2024 in Nederland het grootst als het gaat om billings en digitale bestedingen. Die bedroegen in 2024 821 miljoen euro en haalt daarmee 14,5 procent marktaandeel

Vlaamse overheid kiest mediabureaus Initiative en Semetis

22-08-2025 | 01:03:00
Na een pitch heeft de Vlaamse overheid een raamovereenkomst afgesloten voor mediaplanning en -aankoop met Initiative (IPG Mediabrandsd) en Semetis (Omnicom Media Group)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.