The Relevance Group stuwt conversie Suzuki met data
De Louwman Group, importeur van onder andere Suzuki, heeft samen met TDA Analytics de marketing voor Suzuki Nederland aangescherpt. Door slimmer gebruik van doelgroepdata stegen de conversies met bijna veertien procent, terwijl het budget gerichter is ingezet. TDA Analytics is onderdeel van The Relevance Group.
De belangrijkste stap: alleen nog kijken naar mensen die echt een nieuwe auto willen kopen. Renee de Bruyn, CRM Marketer Suzuki bij Louwman Group: "Eerder keken we naar alle klanten. Met de data van TDA Analytics kunnen we nu inzoomen op kopers van een nieuwe auto. Dat is een cruciale doelgroep."
Wie koopt welk model?
Voor elk Suzuki-model zijn klantgroepen in kaart gebracht. Die clusters laten zien wie de huidige kopers zijn en hoe dat zich verhoudt tot de Nederlandse markt. Daarna zijn die profielen vertaald naar bredere doelgroepen binnen Suzuki Nederland. Zo werd duidelijk welk type klant interesse heeft in bijvoorbeeld de Suzuki Vitara.
Bij die segmentatie is gekeken naar onder meer leeftijd, interesses, gezinssituatie, sportvoorkeuren en inkomen. Dat leverde herkenbare profielen op, zoals jonge gezinnen of stellen van middelbare leeftijd, met elk een andere reden om een bepaald model te kiezen. Dit helpt om de juiste auto bij de juiste klant te krijgen.
Interne data verrijkt met postcode-inzichten
De interne data van Suzuki zijn aangevuld met externe doelgroepdata van TDA Analytics. Daardoor kon Suzuki lookalike-profielen maken: hoeveel mensen in Nederland lijken op de huidige klant, en waar wonen ze? Dat inzicht is beschikbaar per provincie en per gemeente.
Binnen die groepen wordt verder gedifferentieerd op leefstijl, zoals aantal auto's per huishouden, werksituatie en hobby's. Afhankelijk van iemands situatie past een bepaald model beter.
Pamela Jansen, Digital Marketer Suzuki bij Louwman Group: "Met de data van TDA Analytics zien we hoeveel lookalike-klanten er in een postcodegebied zitten. Dat geeft ons inzicht in het potentieel van een locatie en maakt onze marketing veel gerichter."
Toepassing in campagnes
De segmenten worden direct gebruikt in activatie. In e-mailcampagnes wordt de inhoud aangepast per doelgroep. In online campagnes wordt specifieker getarget.
In zoekcampagnes worden biedingen verhoogd als iemand zoekt vanuit een postcodegebied dat past bij een relevant profiel. Die aanpak zorgde tijdens een Suzuki Vitara-campagne voor een stijging van 13,9 procent in conversie op de website.
Op basis van dezelfde inzichten durfde Suzuki ook buiten de traditionele automotivekanalen campagne te voeren, bijvoorbeeld door deel te nemen aan een beurs die niet specifiek over auto's ging.
Meer waarde uit eigen data
Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat de doelgroepdata direct kunnen worden gekoppeld aan de eigen klantdata van Suzuki. Dat geeft inzichten die niet alleen beschrijvend zijn, maar meteen inzetbaar zijn in marketing.
Voor Louwman en Suzuki betekent dat: beter weten wie de koper is, waar die zit en hoe je die het best bereikt. Met als concreet resultaat: bijna 14 procent meer conversie.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Boj Nefkens: Onze kracht ligt in mens én machine
Markteffect wint voor de twaalfde keer FD Gazellen Award
Onderzoek Markteffect: Bereidheid tot kleiner en verder wonen
[Vacatures] Markteffect zoekt een Senior Client Consultant
[Vacatures] Markteffect zoekt een Medior Client Consultant
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert