Tweede Kamer wil dat Ster 50 miljoen extra reclame ophaalt voor NPO vanaf 2027

De Ster moet 50 miljoen euro extra ophalen uit de markt per 2027 om een korting van 50 miljoen op de mediabegroting op te vangen. Dit is een resultaat van onderhandelingen met betrekking tot de onderwijsbegroting en een door het CDA, ChristenUnie, JA21 en SGP aangenomen wetswijziging (amendement) over de begroting voor 2026.

Als het ophalen van 50 miljoen euro extra niet lukt, dreigt de bijdrage aan de NPO extra te worden gekort. Per 2027 wordt de NPO sowieso met 106,7 miljoen euro per jaar gekort.  

Bijna 1 miljard OCW-gelden

Het NPO-budget vanuit het ministerie van OCW is voor 2025 nog 981,8 miljoen euro (op een NPO-begroting van 1,11 miljard euro). Het ministerie van OCW verwacht in 2025 172,4 miljoen aan reclameopbrengsten vanuit de Ster te genereren. In 2023 behaalde de Ster nog een nettoresultaat van 210 miljoen euro.

NPO wil meer reclamemogelijkheden Ster

De NPO is van mening dat het noodzakelijk is dat de Ster meer mogelijkheden krijgt en ook online en on demand (NPO Start) weer commerciële reclame mag verkopen. De NPO vraagt de politiek om dit met een wetswijziging mogelijk te maken.

Of dit daadwerkelijk zo zal zijn, is nog niet duidelijk. Minister Eppo Bruins (NSC) schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet de bedoeling is dat er extra Ster-gelden worden gegenereerd, maar dat een extra bezuiniging op de NPO wort opgelegd.

Arie Slob voerde minder reclame door

Toenmalig minister Arie Slob (ChristenUnie) voerde met steun van de Tweede Kamer per 2021 een verbod in bij de NPO op commerciële online en on demand reclame. Alleen ideële reclame is toegestaan. Ook werd de hoeveelheid reclame op de lineaire tv-zenders NPO1, NPO2 en NPO3 van 10 procent naar 8 procent teruggebracht. Overigens is Arie Slob sinds 2024 voorzitter van de Raad van Toezicht van de EO.

Reactie NPO

Frederieke Leeflang en Lucien Brouwer, de Raad van Bestuur van de NPO: “Gisteravond werd bekend dat de aanpassing op de OCW-begroting niet heeft geleid tot een directe extra bezuiniging voor de publieke omroep.

De aanpassing van de OCW-begroting houdt echter wel in dat er een verlaging van de rijksbijdrage van 50 miljoen in 2026 komt. Deze verlaging mag wel volledig gecompenseerd worden met extra inkomsten van de Ster. Om dat te realiseren, is het noodzakelijk dat de Ster de komende jaren meer advertentieruimte mag gaan verkopen, en dus ook in het online en on demand domein van de publieke omroep. Daar is een wetswijziging voor nodig.

Het is van groot belang dat die wetswijziging er snel komt, om te voorkomen dat die extra bezuiniging van 50 miljoen alsnog rechtstreeks bij de publieke omroep terechtkomt. Anders komt dit toch nog boven op de reeds bekende bezuiniging van ongeveer 106,7 miljoen per jaar vanaf 2027. 

Dat is al een enorme opgave omdat het omroepbestel  pas op zijn vroegst in 2029 wordt hervormd. Snelheid en duidelijkheid zijn nu dus echt geboden omdat deze onzekere financiering van de publieke omroep als een donkere wolk boven Hilversum en alle medewerkers hangt en we de noodzakelijke en door ons allemaal gewenste hervorming anders niet kunnen realiseren.”

Frank Volmer, directeur van de Ster, heeft nog niet gereageerd op vragen van Marketing Report.

RTL Nederland en Ad Alliance reageren desgevraagd. Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer bij RTL Nederland en CEO van Ad Alliance: "RTL Nederland en Ad Alliance zijn verbijsterd over deze ontwikkeling. Anders dan de NPO, zijn wij als commerciële omroep volledig afhankelijk van reclame-inkomsten. De commerciële partijen worden direct benadeeld door de 50 miljoen die Ster extra uit de markt moet halen. Daar zit voor ons een hele grote zorg."

www.rijksoverheid.nl

www.ster.nl

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.