Staatssecretaris Uslu: Ster in 2022 en 2023: 40 miljoen meer inkomsten

De Ster zal in 2022 en 2023 40 miljoen euro aan extra inkomsten aan het ministerie van OCW kunnen afdragen. Dit stelt staatssecretaris Gunay Uslu (D66) van OCW in haar mediabegrotingsbrief 2023.

Volgens Uslu zal de ster in 2023 174,5 miljoen euro afdragen, terwijl eerder gesteld was dat het om slechts 134,23 miljoen zou gaan. In 2022 verwachtte toenmalig minister Arie Slob (ChristenUnie) nog 168,15 miljoen euro aan Ster-inkomsten.

Als dit 40 miljoen meer zou worden komt de Ster in 2022 uit op 208 miljoen euro aan af te dragen inkomsten. De Ster heeft te maken met het gradueel terugbrengen van televisiezendtijd, het afschaffen van online reclame (behoudens ideele reclame) en anderzijds met inflatie en een sterk verhoogde totale televisie- en radioreclamemarkt. De Ster kondigde eerder aan per 2023 zijn tarieven met gemiddeld 24 procent te verhogen.

Komend jaar zal de totale Mediabegroting van OCW 1,17 miljard euro bedragen. De NPO verkrijgt daar 866,6 miljoen van (exclusief SOM). De NPO had zelf 877,5 miljoen aangevraagd waarbij het rekening had gehouden met 1,5 procent compensatie voor de consumentenprijsindex (inflatie).

De regering zal het bedrag in de loop van 2023 echter bijstellen aan de hand van de inflatie. In juli 2022 werd het NPO-budget al bijgesteld aan de hand van de inflatie van 2022. Vergeleken met het oorspronkelijke budget 2022 is het budget van overheidswege van de NPO gelijk, maar daarbij dienen nog de CPI-indexaties bij te worden opgeteld. In de eigen begroting vroeg de NPO 28,4 miljoen meer dan 2022.

Beleidsmatig wijzigt de staatssecretaris in haar mediabegroting overigens weinig en gaat ze door met de door haar voorganger ingeslagen weg aangaande financieringen van Regionale publieke omroep, de ondersteuning van lokale publieke omroepen en (de veiligheid van) journalistiek.

www.ster.nl
www.rijksoverheid.nl
www.npo.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.